Mandeln skrev 2013-03-12 18:26:44 följande:
Men det är ju din syn på saken. Det jag menar är inte att man ska genomföra detta retroaktivt utan att det ska gälla from om 3 år typ. Då hinner folk förbereda sig. Då inser man att ett barn innebär stort ansvar och att det "kostar" om man bara drar.
Precis som folk blir straffade om de smiter från skatt, olycksplatser eller om de köper tjuvgods så måste de straffas om de lämnar sina barn. Om han var en bra pappa innan man separerar så får man jobba på att han kan bli det igen.
Vi måste inse att barn är levande varelser, inte något vi skaffar oss för att vi känner för det då. Det verkar också som om många mammor tycker att de bara för att de är just kvinnor automatiskt är bättre föräldrar. Det finns dock mammor som inte heller har förmåga till empati och som låter sina egna behov styra snarare än barnets behov av omsorg. Om dessa mammor istället för att vara ensamstående fick dela ansvaret med pappan kanske de skulle orka med sina barn bättre än när de får bära hela ansvaret själva.
Men även om vi inför detta from nu, och jag om barnens far hade blivit ett par nu osv så hade mina barns far reagerat likadant. Han ville ha barn, han tänkte på att skaffa barn med mig i 6 år innan han sa något, då var vi redan gifta sedan 3 år. Men ändå valde han bort dem sen. Och han hade, om systemet hade funnits så, valt att ha barnen, för han är ganska snål på det viset och det hade mina barn absolut inte mått bra av.
Tyvärr är det så att män kan skydda sig, men väljer att inte göra det. De kan kräv att det manliga p pillret släpps, de kan ta sig i kragen och inte gnälla om biverkningarna, fö färre och mildare biverkningar än vad kvinnor får av p piller. De kan använda kondom, de kan göra en vasektomi om de är säkra på att de inte vill ha barn. Men många män struntar i detta och menar att kvinnan kan ju göra abort, bekvämt och bra för honom.
Sen finns det många, alldeles för många, kvinnor som påstår sig använda p piller eller något annat men som ljuger. Och så vägrar de göra abort sen. Den mannen kan inte må så himla bra, eller jag vet att många mår skit rent ut sagt. Känslor kan man inte tvinga på någon, och att tvinga någon som är i en beroendeställning som ett barn är, att umgås med någon som inte vill ha dem, det är inte humant.
Jag tror inte för ett ögonblick att det kommer att födas färre barn som är oönskade av pappan för att pappan får betala mer om han väljer att inte ha med barnet och mamman att göra. För det är ju MAMMORNA som bestämmer om barnet ska födas eller inte. Och jag tvivlar starkt på att män avstår från sex för att risken att bli pappor finns. ÄVEN om de får betala mer i slutändan.
Jag läste om en kvinna som slutat med p piller OCH stuckit hål i kondomerna för att hon ville ha barn och var sååååå säker på att pappan så såklart skulle vilja han med när barnet väl var där. Men se det ville han inte, han kände sig känslomässigt våldtagen och vägrade befatta sig med mamman och barnet. Han kände absolut ingenting för barnet och träffar det aldrig.