• MadHatter

Straffbart att inte ta ansvar för sina barn?

Jag anser inte att vi ska ha en lag som tvingar föräldrarna till exakt samma ansvar. Det känns inte genomförbart.

Däremot anser jag att man bör jobba för att mammor och pappor ses mer likvärdiga i olika sammanhang och att man förutsätter att pappor tar samma ansvar för barnet som mammor ( handlar om både skyldigheter och rättigheter)

Som en del i detta bör det bli delad vårdnad så fort faderskapet är fastställt för att visa att båda föräldrarna är lika ansvariga.

Pappor som inte träffar sina barn ska bli bemötta på så samma sätt som mammor som gör det samma, få samma stöd och samma påtryckningar. En mamma som överger sitt spädbarn förutsätts ha problem som hon behöver stöd för hos såväl familj som samhällsinstitutioner. När en pappa gör det samma får han sällan stöd för att finnas kvar hos sitt barn utan det ses som ett rationellt val och han verkar snarare få stöd i det valet.

Samhället bör på olika sätt arbeta mer aktivt för att mammor och pappor ska ses likvärdiga både gällande rättigheter och skyldigheter.

• MadHatter
    SupersurasunkSara skrev 2013-03-15 07:18:08 följande:
    Detta medför att många män får en makt över kvinnan som gör att kvinnan inte kan slappna av i sitt föräldraskap om samarbetet inte är bra. Och som bekant krävs det TVÅ som vill för att samarbetet ska fungera.  Han får då hälften av dagarna och vill han inte skriva över dem och inte vill ta ut dem så hamnar kvinnan i en sits där barnet är för litet för dagis men hon har inga pengar att leva för. Eller så får han för sig ATT ta ut dem, är det ett barns bästa att flytta från sin primära vårdgivare hux flux vid ca 6 månaders ålder? Även om pappan varit engagerad så är det orimligt att tro att han har varit hos mamman så pass ofta att barnet kan sova med honom utan mamman bara så där. Obs nu att jag talar om de fall där mamman och pappan inte är ihop. Det finns inte, som jag kan se ett sätt att lösa detta så att barnets bästa är i fokus. Men jag håller helt med om att samhället ska se mamman och pappan som likvärdiga föräldrar och inte förfördela pappan bara för att han inte har burit och fött barnet. Men i dessa frågor kan man inte (alltid) få det helt rättvist eftersom barnets bästa måste vara i fokus.

SupersurasunkSara skrev 2013-03-15 07:18:08 följande:
    Detta medför att många män får en makt över kvinnan som gör att kvinnan inte kan slappna av i sitt föräldraskap om samarbetet inte är bra. Och som bekant krävs det TVÅ som vill för att samarbetet ska fungera.  Han får då hälften av dagarna och vill han inte skriva över dem och inte vill ta ut dem så hamnar kvinnan i en sits där barnet är för litet för dagis men hon har inga pengar att leva för. Eller så får han för sig ATT ta ut dem, är det ett barns bästa att flytta från sin primära vårdgivare hux flux vid ca 6 månaders ålder? Även om pappan varit engagerad så är det orimligt att tro att han har varit hos mamman så pass ofta att barnet kan sova med honom utan mamman bara så där. Obs nu att jag talar om de fall där mamman och pappan inte är ihop. Det finns inte, som jag kan se ett sätt att lösa detta så att barnets bästa är i fokus. Men jag håller helt med om att samhället ska se mamman och pappan som likvärdiga föräldrar och inte förfördela pappan bara för att han inte har burit och fött barnet. Men i dessa frågor kan man inte (alltid) få det helt rättvist eftersom barnets bästa måste vara i fokus.

Det som gäller föräldraledigheten måste ju gå att ordna genom att ändra reglerna så att den situationen inte uppkommer. Pappan borde kunna tvingas ta ut sina dagar när mammans är slut eller föra över dem tills barnet får dagisplats. Det borde ju gå att ordna om man ansåg det viktigt. Nog borde väl pappan kunna ta barnet dagtid från 8 månaders ålder även om han inte bott med barnet? Jag började på dagmamma som 8-månaders och mina äldre syskon hade barnflicka från 6 månader. Se personerna hade vi ju heller inte bott med tidigare. Men viktigt är ju att vårdnadstvister löses mycket snabbare än idag. Tar man inte sitt ansvar som förälder ska man förstås bli av med vårdnaden.
  • MadHatter
    SupersurasunkSara skrev 2013-03-16 16:04:56 följande:
    Jag tror inte en så pass liten mår bar av att byta boende nej. Att ha dagmamma är helt annorlunda än att BO hos någon annan. Givetvis beror detta också på vilken kontakt pappan har med barnet innan. Har man från start träffat barnet varannan/var tredje dag ett par timmar per gång och även varit själv med barnet kanske det kan gå, men jag är tveksam. Även om det vore tvärtom, att pappan haft barnet först och så ska mamma ta över så tror inte jag det är bra. Detta kräver också oerhört bra kontakt mellan mamman och pappan, som nybliven mamma hade jag inte velat stå till pass för pappan var och varannan dag. Iaf inte om inte pappan verkligen skötte sin del, kom på avtalad tid och gick på avtalad tid osv. Jag tror att det är ganska ovanligt att folk orkar med en sådan kontakt, de gjorde ju slut av en anledning/blev inte ihop av en anledning.

SupersurasunkSara skrev 2013-03-16 16:04:56 följande:
    Jag tror inte en så pass liten mår bar av att byta boende nej. Att ha dagmamma är helt annorlunda än att BO hos någon annan. Givetvis beror detta också på vilken kontakt pappan har med barnet innan. Har man från start träffat barnet varannan/var tredje dag ett par timmar per gång och även varit själv med barnet kanske det kan gå, men jag är tveksam. Även om det vore tvärtom, att pappan haft barnet först och så ska mamma ta över så tror inte jag det är bra. Detta kräver också oerhört bra kontakt mellan mamman och pappan, som nybliven mamma hade jag inte velat stå till pass för pappan var och varannan dag. Iaf inte om inte pappan verkligen skötte sin del, kom på avtalad tid och gick på avtalad tid osv. Jag tror att det är ganska ovanligt att folk orkar med en sådan kontakt, de gjorde ju slut av en anledning/blev inte ihop av en anledning.

Barnet behöver väl inte bo hos pappan för att pappan är föräldraledig och tar hand om barnet dagtid?
  • MadHatter
    SupersurasunkSara skrev 2013-03-16 16:49:46 följande:
    Nej, men jag tror inte att så många pappor kommer att vilja förpassas till andra plats på det viset. Vill man ta hand om sitt barn vill man väl vara det på heltid på riktigt?

SupersurasunkSara skrev 2013-03-16 16:49:46 följande:
    Nej, men jag tror inte att så många pappor kommer att vilja förpassas till andra plats på det viset. Vill man ta hand om sitt barn vill man väl vara det på heltid på riktigt?

Fast om alternativet är att mamman har enskild vårdnad är väl det knappast bättre ur ett pappa-perspektiv? Jag tror inte att man b a r a kan ändra så att föräldrarna automatiskt får gemensam vårdnad och sen är allt ok. Jag tror att man behöver se över fler delar för att det ska fungera. Min poäng var att om problemet med gemensam vårdnad är föräldraledigheten bör det kunna lösas om familjerna får rätt stöd och det finns tydliga regler och snabba beslutsvägar. För en pappa som vill vara närvarande och vara föräldraledig borde det ju vara bättre att ha barnet dagtid än att inte ha det alls om det är de två alternativen vi bollar med.
  • MadHatter
    SupersurasunkSara skrev 2013-03-17 19:24:57 följande:
    Möjligt att en pappa ser det så. Jag tycker dock inte att förslaget är bra om det baseras på tvång. Har själv föreslagit detta i olika trådar där det handlar om att mamman vill ha pappans dagar, pappan vill inte ge dem och de är inte överens om hur det ska vara. Och inte ihop heller så klart. Men då ska det baseras på frivillighet, för barnets bästa.

SupersurasunkSara skrev 2013-03-17 19:24:57 följande:
    Möjligt att en pappa ser det så. Jag tycker dock inte att förslaget är bra om det baseras på tvång. Har själv föreslagit detta i olika trådar där det handlar om att mamman vill ha pappans dagar, pappan vill inte ge dem och de är inte överens om hur det ska vara. Och inte ihop heller så klart. Men då ska det baseras på frivillighet, för barnets bästa.

Jag tycker inte att någon ska tvingas till föräldraledighet. Däremot tror jag att det går att ordna på något sätt så att mamman inte blir av med inkomsten för att barnet inte får börja på dagis och pappan inte vill vara föräldraledig. För mig känns det märkligt om våra lagar kring vårdnad skulle vara skrivna som de är pga av risken att pappan inte vill vara föräldraledig. Fullt så fördomafulla lagar kan vi väl inte ha? Om det inte finns andra tyngre argument för att lagstiftningen ska se ut som den gör så tror jag den kan ändras för problematikened föräldraledigheten som kan tänkas uppstå i vissa fall bör kunna lösas på annat sätt.
  • MadHatter
    SupersurasunkSara skrev 2013-03-18 09:18:15 följande:
    Pappan kanske visst vill vara föräldraledig, men senare. Ska hans dagar då tvingas bort till mamman? Det är ju inte heller schysst.

SupersurasunkSara skrev 2013-03-18 09:18:15 följande:
    Pappan kanske visst vill vara föräldraledig, men senare. Ska hans dagar då tvingas bort till mamman? Det är ju inte heller schysst.

Jag vet inte exakt hur det ska lösas så att det blir så bra som möjligt för alla parter och främst då för barnet. Men det känns inte som en större fråga ämnar den går att lösa.an kan väl sätta någon form av utredning på hur det ska lösas innan lagen ändras. Detta problem kan ju för övrigt uppkomma även med den lagstiftning vi har idag om föräldrarna är gifta och inte kommer överens eller om pappan stämmer om gemensam vårdnad och den processen går hyfsat fort. Jag tycker att frågan om föräldrar av lagen ska vara likvärdiga oberoende på kön är en central och viktig fråga i ett jämställt samhälle. Visst finns det problem som kan uppkomma kring vissa detaljer (vilket det förstås finns även med nuvarande lagstiftning) men jag tror att de problemen går att lösa i de allra flesta fall. Men ytterst handlar det väl om politiska prioriteringar och för mig är det en väldigt viktig fråga.
  • MadHatter

Jag tror att det alltid kommer födas barn utan för äktenskapet trots alla preventivmedel i världen. Och jag tycker att föräldrar ska räknas som likvärdiga oavsett kön och civilstånd.

Svar på tråden Straffbart att inte ta ansvar för sina barn?