Att göra sig fri från en psykopat
Du är så klar med så mycket!
Jag avundas dina insikter- jag är själv på väg att erövra mina egna- att bryta cirkeln.
Mitt eget uppvaknande- var att jag blev gravid med en. Helt plötsligt blev livets grå nyanser- svarta och vita. Vad som var rätt och rimligt och vad som var fel och oacceptabelt och jag gjorde slut.
Skam, skuld osv har jag tampats med.
Nu sitter jag här i min graviditet med denne man och har inte förmått mig att göra abort för barnet bad jag om och längtade efter.
Men framtiden gör mig rädd och osäker fast jag vägrar gå in i den känslan utan försöker planera och göra en strategi tillsammans med Familjerätten om hur man kan- för barnets bästa- lägga ner faderskapsutredningen.
När jag väl hade gjort slut- började livets små nyanser och möjligheter komma pö om pö- Och det är mitt bästa råd till alla er som är fast i något liknande. När man vågar glänta på dörren så väntar livet där.
En värld av möjligheter som gör er starkare.
Men visst saknar jag honom. En man som misshandlade, förtalade, ljög och tryckte ner- men jag saknar min kärlek och mina drömmar antar jag. Och det finns fina minnen mitt allt. Men vad som var sant eller bara manipulation kommer jag aldrig få veta. Och därför måste avslutet växa fram enbart inom mig själv. Sånt tar tid.
Det är ett trauma för kroppen sånt här. Trauma är sår som måste få tid att läkas. Men så länge orsaken till såren finns där så kan de aldrig göra det.
Råder alla som är i relation med en att uppsöka en terapeut- för att bolla med och som kan ge perspektiv.
I min process kontaktade jag ett gammalt ex till min man- och tillsammans lägger vi pussel. Det är oerhört värdefullt att få dela sina upplevelser med någon som varit i exakt samma situation. Både för henne och mig.
Ett liv med en sådan här person handlar om allt ifrån att man har låg självkänsla- och tror sig inte vara värd bättre undermedvetet.
Men också att de bra stunderna- kan ha varit hur underbara som helst och då kan man lätt utstå 1 månad med slit för man hoppas ju få de där stunderna igen och minnet blir oehört selektivt. Det är fullkomligt sjukt.
Ett liv med psykopat ger mängder med bekärftelse- positiv men ofta negativ. Min erfarenhet är att jag mest av allt sökte det. osv.
Vi har nog alla olika erfarenheter. En sida som någon rekommenderade här var www.sociopathworld.com och där fann jag många intressanta saker och frågeställningar- sidan är gjord av en sociopat- som då är huvuddiagnosen i usa för samma sak. Där möts såväl offer som sociopater/psykopater.