• BB89

gemensam vårdnad, utredning och inget umgänge, hjälp!

Jag har en dotter på 5 år från ett tidigare förhållande. Dottern bodde med mig tills 3 års ålder, och jag hade ensam vårdnad. Där efter flyttade hon till sin fader och hans nya fru + lillebror.
    Det gick bra till en början och jag fick träffa henne utan några omständigheter. tills jag träffade en ny man i mitt liv. Där efter börja han prata om ensam vårdnad av olika anledningar, så som att jag ändå bodde för långt bort och inte kunde komma överens med han. I alla fall, en jul när jag och min dotter var hos min mamma så fick vi alla en chock då min tös berättade att pappa slår henne. En anmälan gjordes och en utredning påbörjades.
    Jag fick aldrig veta hur utredningen gick och inte heller kontaktade någon mig och även fadern slutade höra av sig.
    Nu har jag försökt sten hårt på egen hand att komma någon vart, anmälan lades ner nyligen, efter att ett år passerat. Han nekar att jag ska få träffa min dotter om jag inte pratar med handläggaren som håller i utredningen.
    Nu påstår sociala att både han och jag har väldigt många brister och att en vårdnadstvist kan sluta väldigt illa.
    Han har sagt att han skall söka ensam vårdnad och efter som jag är i ett nytt förhållande och väntar tillökning inom 2 månader plus att jag har skyddad identitet så är sociala skeptiska angående umgänge. även min sambo är orolig vad som händer när jag väl får umgänge med min dotter. om min dotters pappa kommer sabotera på något sätt som sätter våra liv i fara. Jag har så många frågor som inte sociala ger några direkta svar på och det känns som om jag blir mer motarbetat än att få någon hjälp. Jag har ju rätt att träffa min dotter och hon vill också träffa mig, det är ett grymt sätt att sära på mig och min dotter som han gör. Och sen även lära min dotter kalla hans fru för mamma, det sårar mig. Jag är så orolig för henne och han vill verkligen inte att jag ska lägga mig i, i hennes liv mer. Mest av allt önskar jag att hon fick komma bo hos mig och att jag aldrig gått med på delad vårdnad :(

uppskattar alla tips och råd 

• Svar på tråden gemensam vårdnad, utredning och inget umgänge, hjälp!
  • Anonym

Det är svårt att ha umgänge och skyddad identitet. Vad är det för brister som socialen tycker du har och har din sambo kriminell bakgrund eftersom flickans pappa nekat umgänge sen han kom in i bilden?

• BB89

ja jag har blivit misstänkt för tidigare drogbruk men jag har inte nekat provtagning.
    min sambo och jag var vittne och har därför skyddat identitet.
    varför ogillar sociala det?jag menar att även dom med skyddad identitet har ju rätt till umgänge med sitt/sina barn?! 

• Kriminologstudent

Hej!
    Vill börja med att beklaga situationen du är i med din dotter. Hoppas verkligen att du får den hjälp du behöver från andra här. Jag hittade din tråd för att jag sökte på ordet skyddad identitet då det är något jag och min kurskamrat ska skriva om i vårt examensarbete. Problemet för oss är dock att komma i kontakt med personer som har erfarenheter att leva med "vittnesskydd" just pga att ni lever med "skyddad identitet". Du har ju uppenbarligen erfarenhet av detta med tanke på att du misstänker att de spelar in i en eventuell vårdnadstvist.
    Får jag fråga om ni enbart bevittnade ett brott  där ni inte kände gärningsmannen eller om det rörde sig om en händelse där du/ni var de utsatta för brottet?
    Tack på förhand!

• Anonym (svårt)
    BB89 skrev 2013-03-13 02:35:58 följande:
    ja jag har blivit misstänkt för tidigare drogbruk men jag har inte nekat provtagning.
    min sambo och jag var vittne och har därför skyddat identitet.
    varför ogillar sociala det?jag menar att även dom med skyddad identitet har ju rätt till umgänge med sitt/sina barn?! 
    Det är svårt att ha umgänge om man har skyddad identitet med tanke på hämtning/lämning som inte kan ske via dagis i ert fall.
    Visst kan ni ses i ett centrum någonstans eller att du åker och hämtar men risken är ju att ni blir hittade. Ditt barn kan hamna i fara om de misstänker att hon kan tala om var ni bor och den ni vittnade emot har tillräckligt stor vilja att hitta er. Flickan kan råka försäga sig om var mamma bor och då kanske ni måste flytta igen osv.

• Anonym
    Anonym (svårt) skrev 2013-04-09 21:19:07 följande:
    Det är svårt att ha umgänge om man har skyddad identitet med tanke på hämtning/lämning som inte kan ske via dagis i ert fall.
    Visst kan ni ses i ett centrum någonstans eller att du åker och hämtar men risken är ju att ni blir hittade. Ditt barn kan hamna i fara om de misstänker att hon kan tala om var ni bor och den ni vittnade emot har tillräckligt stor vilja att hitta er. Flickan kan råka försäga sig om var mamma bor och då kanske ni måste flytta igen osv.

Dagis och sociala kan få så pass många uppgifter att de vet var vi bor, och risken är liten att gärningsmannen ska hitta min dotter.
  • Anonym (svårt)
    Anonym skrev 2013-04-09 22:17:47 följande:
    Dagis och sociala kan få så pass många uppgifter att de vet var vi bor, och risken är liten att gärningsmannen ska hitta min dotter.
    Då har ni inte det hårdaste skyddet då?
  • Anonym
    Anonym (svårt) skrev 2013-04-09 22:23:09 följande:
    Då har ni inte det hårdaste skyddet då?
    har skyddad adress, men sociala kan ju få adressen dom har ju ingen direkt rätt att lämna till privat personer. skulle gärna vilja se de hända
  • Anonym (svårt)
    Anonym skrev 2013-04-09 22:34:15 följande:
    har skyddad adress, men sociala kan ju få adressen dom har ju ingen direkt rätt att lämna till privat personer. skulle gärna vilja se de hända
    Det har hänt, tyvärr.
  • Anonym (insatt)

Frågan är om du har kontakt med familjerättshandläggare eller ngn som håller i barnskyddsutredningar på soc? Familjerätten är enligt lag skyldig att erbjuda er samarbetssamtal eller tom enskilda samtal för dig. Det låter som en komplicerad situation ....

• Anonym (svårt)
    Anonym (insatt) skrev 2013-04-10 01:14:25 följande:
    Frågan är om du har kontakt med familjerättshandläggare eller ngn som håller i barnskyddsutredningar på soc? Familjerätten är enligt lag skyldig att erbjuda er samarbetssamtal eller tom enskilda samtal för dig. Det låter som en komplicerad situation ....
    Har du någon sida där man kan läsa om lagen? För famrätten har vid ett flertal ggr vägrat samarbetssamtal om bara den ena söker.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (svårt) skrev 2013-04-10 08:56:21 följande:
    Har du någon sida där man kan läsa om lagen? För famrätten har vid ett flertal ggr vägrat samarbetssamtal om bara den ena söker.
    Då tycker jag att du skall fråga vart de hänvisar personer som behöver råd o stöd i dessa ställningstaganden. Ring annars till Socialstyrelsen och fråga dem hur du skall hantera kommunen besked . Om samarbetssamtal finns skrivet i Socialtjänstlagen 5 kap 3 § ... Läs också 5 kap 1 §!
Svar på tråden gemensam vårdnad, utredning och inget umgänge, hjälp!