Mormor undrar..
Som mormor ska man väl kunna få "mammadagar" av sin dotter, om hon inte kan vara mammaledig från jobbet och inte pappan heller? eller hur funkar det?
Som mormor ska man väl kunna få "mammadagar" av sin dotter, om hon inte kan vara mammaledig från jobbet och inte pappan heller? eller hur funkar det?
Precis förhoppningsvis har sambon fått fast så han kan ta fl. Men jag förstår om han inte vågar lägga in om det innan han har fått fast anställning.
Vad skönt att båda fått jobb! Hoppas det löser sig med bebisen annars tror jag att man kan få förskola tidigare än 12 mån om det är nödvändigt.
Fortfarande får inte VAB användas förrän barnet är 8 månader och då inte för att föräldrarna väljer att arbeta och inte ta ut föräldraledighet utan om nån av föräldrarna är sjuka och inte kan ta hand om barnet.
Vadå väljer bort sin barn? Jag tycker att man inte ska behöva välja? Man kan väl göra båda, ens karriär ska väl inte bli förstört för att man får barn :) Detta gällde inte mer än 1 månad ungefär,!! Men de får tänka i andra banor om inte detta med att mormor får.. :) allt ordnar sig alltid! Men jag tycker absolut inte min syster är en dålig människa för att hon vill lyckas med sin karriär. super glad för hennes skull :)
Jag slår vad om att de som gnäller om att "välja bort" sitter hemma vid köksbordet i morgonrock hela dagarna och drömmer om att göra karriär eller ångrar sig för att dom valde bort karriären när de blev föräldrar istället för att kombinera allt och bli lyckliga
Jag slår vad om att de som gnäller om att "välja bort" sitter hemma vid köksbordet i morgonrock hela dagarna och drömmer om att göra karriär eller ångrar sig för att dom valde bort karriären när de blev föräldrar istället för att kombinera allt och bli lyckliga
Vadå väljer bort sin barn? Jag tycker att man inte ska behöva välja? Man kan väl göra båda, ens karriär ska väl inte bli förstört för att man får barn :) Detta gällde inte mer än 1 månad ungefär,!! Men de får tänka i andra banor om inte detta med att mormor får.. :) allt ordnar sig alltid! Men jag tycker absolut inte min syster är en dålig människa för att hon vill lyckas med sin karriär. super glad för hennes skull :)
Det är bara Sverige som har en sådan generös föräldraförsäkringen där vi får betalt för att kunna vara hemma i 450 dagar/barn. Men det är inget tvång. Andra länder i Europa har 2-8 veckor sedan får man välja att skaffa barnflicka alt bli hemmafru
Jag har fått svar på min fråga ang. om mormor kunde vara föräldraledigt eller inte men min "mamma" mormorn då ställer alltid upp för sina barn och sitt barnbarn så hon kommer nog be om semester den perioden eller ledigt utan betalt
vi få se, min syrra löser det...
men tack för alla svar!! <3