• Knutan

Mormor undrar..

Som mormor ska man väl kunna få "mammadagar" av sin dotter, om hon inte kan vara mammaledig från jobbet och inte pappan heller? eller hur funkar det?

• Svar på tråden Mormor undrar..
  • Emmeliina

Mammadagar.. menar du föräldraledighet eller tillfällig föräldraledighet om barnet är sjuk och man behöver VABBA?

Nicole 110322 <3
  • Knutan

jo jag menar föräldraledigt.. Det är min syster som har en liten 8 veckors bebis. Nu har hon fått nytt chefsjobb och ska börja 1augusti och hennes sambo har också precis fått nytt jobb så ingen kan vara föräldra ledig. Ska man inte kunna ge några dagar till mormor då?

• c4trin

Som jag fårstår det kan mamman till barnet ge föräldradagar till mormorn!

• Sandrasmamma

Nej, det går inte.

Såhär står det på Försäkringskassans hemsida:

Föräldrapenning betalas ut till barnets föräldrar eller till den som har den rättsliga vårdnaden om barnet. Föräldrapenning betalas också ut till den eller de som tar emot ett barn i syfte att adoptera det. Dessutom betalas föräldrapenning ut till den som bor tillsammans med föräldern och har eller har haft andra gemensamma barn med föräldern, den som är eller har varit gift med föräldern, eller den som är eller har varit registrerad partner med föräldern.

• pigglet

Nej, det går inte.

Tillfällig föräldrapenning kan man däremot överlåta till någon annan. Det är alltså när barnet eller dess ordinarie vårdare är sjuk. 

• skogsvitter

Nej det är som sagt bara vab som går. Förövrigt undrar jag varför i helvete man ens skaffar barn om man hellre jobbar än att ta hand om den nyfödda bebisen?! Adoptera bort den stackars flickan ist då, det lär förmodligen vara det bästa för alla...

• Knutan

Nu är det såhär att det var absolut inte tänkt att min syster skulle börja jobba, hon och hennes sambo skulle dela lika. Men sen blev hennes sambo arbetslös och tanken var att han skulle börja jobba med sin pappa men bara lite grann och man lever inte gratis? barn kostar. Min syster fick chansen att bli chef och tackade SJÄLVKLART ja med väldigt mycket bättre lön. Men tur i oturen så har sambon fått ett jobb nu. Så det var bara en tanke det här med mormor... Nu vet ju inte jag om du är en bitter människa förövrigt men onödig kommentar..

• pigglet

Båda föräldrarna kan vara lediga. Att man bara hunnit jobba några månader (för pappan) är ju inget som gör att man absolut på inga villkor kan vara ledig. Inte heller för mamman - det är klart det inte är optimalt att börja ett jobb med föräldraledighet med det är inte heller något de kan neka liksom. Tills barnet är 18 månader har båda föräldrarna rätt att vara hemma hur mycket de vill.

• nevermind

Det bästa i den här situationen är väl att pappan tar fl?
    Eller skaffa en barnflicka.

• Lindsey Egot the only one

Mormodern kan inte ta föräldrarnas föräldrapenning och vab för barn får inte tas ut förrän barnet passerat 8 månader.

Men om ni nu får bättre inkomster så borde ni ju kunna anställa mormodern.

Svar på tråden Mormor undrar..