• LittlePinkStar

Behöver lite stöd och peppning.

Hej regnbågsvänner, För 17 dagar sedan gjorde jag och min fru vårt första inseminationsförsök på RMC i Linköping. Allting enligt konstens alla regler med äggledarespolning, Pergotime och injektion Pregnyl. Ägglossningsstickor och VUL till förbannelse. Till saken hör att jag har två barn sedan tidigare som är 81/2 och 5 år gamla. Dessa kom till på naturlig väg på första försöken utan extra hormonstimulans. Resultatet på vår insemination blev tyvärr negativt vilket förstås känns väldigt hemskt och jobbigt. Men att bli gravid på första försöket vid alla graviditeten är väl knappast något man kan förvänta sig... Idag fick vi besked om att vi inte får köra igen vid nästa ägglossning pga att jag åt hormoner?!? Inte ens om vi kör icke-stimulerat den här gången. Hade vi där emot kört utan hormoner förra gången hade vi kunnat köra igen nu.Men detta var det inte ens något snack om även att jag inte har några fertilitetsproblem. Utan de mer eller mindre tvingade på oss hormonerna. Detta gör mig otroligt stressad. Mest pga min ålder. Och nu kommer detta betyda att barn nr tre (om det lyckas) kommer det året jag ska fylla 31. Det känns skit. Det känns som den biologiska klockan tickar ifrån mig. Jag är väldigt upprörd och besviken och ledsen just nu. Det känns som RMC borde ha informerat om detta från början. Och att det inte skulle vara ett krav att ta hormoner om man inte måste. Jag vet ju att jag kan bli gravid, men behandlas som sjuk bara för att jag och min fru inte kan göra barn själva,

• Svar på tråden Behöver lite stöd och peppning.
  • Lyckan 382

Hej! Jag vet att vissa landsting har som rutin att köra stimulerat, konstigt när man har en stadig cykel med egen ägglossning tycker jag. Men vad gäller din ålder så kan du nog vara lugn - 31 är ju ingen ålder när det gäller att få barn! Jag och min fästmö är gravida med vårt första barn och jag (som bär barnet) fyller 33 i år. Många av oss har varit ännu äldre när bebisverkstan satts igång. Jag skulle snarare tro att du har haft supertur förut att du lyckats på första försöken två gånger. Du vet ju att du kan bli gravid så det kommer nog ske snart ska du se. När du säger att dina två barn kom till "naturligt" menar du då i ett heterosexuellt förhållande? För det är ju nämligen så att exakt tajming inte är lika viktig då eftersom att färska spermier lever längre inuti kvinnan. Vid insemination använder man ju frysta tinade spermier och dessa lever bara runt något dygn, precis som ägget. Då kan det ju vara svårare att få till. Misströsta inte, det kommer troligtvis gå bra! Man får väl anta att sjukhuset anser att chansen till befruktning är större med hormonerna. Lycka till!

• tusenliljor

Jag och min fru inseminerade oss förra månaden på sahlgrenska sjukhus och gjorde då stimulerande insemination med pergotime och ägglossnignsspruta men kunde ändå köra denna månaden med. Men vad tog du för hormoner?

• LittlePinkStar

Jag tog Pergotime dag 5-10 och Pregnyl ägglossningsspruta vid stegring på äl-stickan. Nu har jag precis avlutat Pergotime-time kuren igen och nu väntar vi på äl.

• tusenliljor
    LittlePinkStar skrev 2013-04-17 19:34:44 följande:
    Jag tog Pergotime dag 5-10 och Pregnyl ägglossningsspruta vid stegring på äl-stickan. Nu har jag precis avlutat Pergotime-time kuren igen och nu väntar vi på äl.
    vad konstigt att ni få var tvungna att vänta en månad eftersom vi inte behövde det
  • tusenliljor

visst är det jobbigt att det inte lyckas första gången, man har sån förväntan:(

• LittlePinkStar

Mm. Vi upplevde att det var väldigt jobbigt. Samtidigt vet man ju att det är helt normalt och väldigt vanligt att de inte tar sig på första försöket. Det vi tycker är värst är att det inte går att ha kontroll över förloppet själva, eftersom vi är okapabla till att skaffa barn på egen hand. Samt stressen! För dessa 3000 kronor som vi betalat så får vi endast två försök. Sen då liksom...det bara MÅSTE ju ta sig nu!

• tusenliljor
    LittlePinkStar skrev 2013-04-18 10:56:50 följande:
    Mm. Vi upplevde att det var väldigt jobbigt. Samtidigt vet man ju att det är helt normalt och väldigt vanligt att de inte tar sig på första försöket. Det vi tycker är värst är att det inte går att ha kontroll över förloppet själva, eftersom vi är okapabla till att skaffa barn på egen hand. Samt stressen! För dessa 3000 kronor som vi betalat så får vi endast två försök. Sen då liksom...det bara MÅSTE ju ta sig nu!

Du går itne via landstinget`? Vi gör det, vi har 4 insemiantioner och i ivf
  • tusenliljor
    LittlePinkStar skrev 2013-04-18 17:09:41 följande:
    Jo, via landstinget. Men i Linköping är det bara två försök som gäller
    gud va trist... men får du ivf sen?
  • tusenliljor
    LittlePinkStar skrev 2013-04-18 22:09:55 följande:
    Jag tror vi får bekosta IVF själva, men där kan jag ha fel. Kanske någon här som vet?
    det kan säkert vara olika landsting. Men låter ju konstigt om ni skulle behöva betala det själva... Det är ju inte jättestor chans att lyckas med insemination.
  • Varärstorken
    LittlePinkStar skrev 2013-04-18 22:09:55 följande:
    Jag tror vi får bekosta IVF själva, men där kan jag ha fel. Kanske någon här som vet?
    Det här är vad som står på hemsidan.

Vid behandling av lesbiska par gäller följande:

En partner (frisk kvinna) accepteras och får behandling med max två inseminationer (AID). Behandlingen sker på icke medicinsk grund. Landstinget i Östergötland har beslutat att en avgift på 3000 kr skall debiteras paret för högst två inseminationer. Landstingen i Kalmar och Jönköping har beslutat att inte ta ut någon sådan avgift.

Om medicinsk utredning av kvinnan i det lesbiska paret visar medicinskt hinder kan IVF/ICSI-behandling väljas. Behandlingen sker då på medicinsk grund och följer de gemensamma riktlinjer för assisterad befruktning i sydöstra sjukvårdsregionen.

Om patienten inte blir gravid och får barn efter två  AID behandlingar, erbjuds patienten max två IVF/ICSI-behandlingar efter medicinsk bedömning.

Önskar paret syskonbehandling gäller privat taxa för insemination/IVF/ICSI.

I de fall den andra partnern önskar få behandling med insemination och ev. IVF/ICSI gäller privat behandling och ny bedömning. Om behandling bedöms som möjlig och genomförbar sätts patienten upp på väntelista för privat spermadonation.
Svar på tråden Behöver lite stöd och peppning.