• Meal

Tips kring tygblöjor?

Kolla in www.alvababy.com

Där har de rimliga fickblöjor av bra kvalitet. Vi använde både fickblöjor och formsydda med ullbyxor över. Jag har även köpt en del handsydda blöjor på etsy.com och hyenacart.com. De är mina största favoriter. Fitted diaper (forsmydd) med bambuvelour mot huden, och så ullblöjbyxor utanpå. Helt klart en favorit. Men det är även smidigt att ha en del fickblöjor eller AIO blöjor då dessa tar mindre plats i skötväskan. Köp också in wetbag som du kan ha de använda blöjorna i. 

• Meal

För min del så handlar det om flera anledningar. För det första så känns det mycket bättre att klä den lilla babyn med tyg istället för papper. Jag skulle själv inte vilja gå runt med pappersblöja dygnet runt. Pappersblöjor luktar dessutom illa. Jag har heller inte använt våtservetter till min son, känns helt onödigt. Jag vill inte utsätta honom för mer kemikalier än nödvändigt. Och det behöver absolut inte vara något ohygeniskt med tygblöjor. Man sköljer av nedbajsade blöjor vid blöjbytet, ev kan man använda engångsinlägg som man kastar. Med med amningsbajs så är det lätt att bara skölja av. Så har man en speciell påse till blöjorna, som man vränger in i tvättmaskinen tillsammans med blöjorna. Eftersom vi även använt tvättlappar av tyg så har dessa tvättats tillsammans. Vi körde en maskin varannan dag. Miljömässiga fördelar har också en anledning för oss. Det är sjukt mycket sopor varje år i enbart engångsblöjor. Jag hoppas och tror att fler kommer upptäcka fördelarna med tygblöjor, framförallt för barnet, men även för miljön

Vi valde att kombinera tygblöjor med EC och hade därmed väldigt få bajsblöjor. Så kan hända att jag hade känt annorlunda om vi hade låtit allt komma i blöjan. Min kille var helt blöjfri på dagen vid en korrigerad ålder på 13 månader, och på natten vid korr ålder 18 mån. Det är ju också en fördel med tygblöjor, att barnet känner när det blir vått och därmed fortare klarar att förstå kroppens signaler. 

• Meal

Kolla in sidan blojfribebis.se/ Där kan du läsa mer om EC. För mig var det ett helt naturligt val. Det var först efter att jag börjat att uppmärksamma min sons signaler om att behöva bajsa, som jag började läsa om EC. Och det blev lika naturligt att lyssna på de signaler, som babyens signaler om hunger, trötthet, närhetsbehov osv

Svar på tråden Tips kring tygblöjor?