• skogsvitter

Tips kring tygblöjor?

Tycker det där med tygblöjor har blivit en hel djungel på senare år. Men om du inte vill bege dig in i den djungeln så här direkt så är imsevimse ett säkert kort enlig mig. Vi har uteslutande kört på imsevimses blöjor och då de formsydda blöjorna (flanell). Finns många andra leverantörer men har aldrig brytt mig om dem och har ingen aning om hur deras blöjor funkar.

Testade förövrigt vikblöjor ett tag när äldsta föddes men kom aldrig in i det, tyckte det var för krångligt, fick inte till vikningen bra och dessutom tyckte jag det kändes onödigt jobbigt att klämma ihop de båda sidorna med klämmor. På så sätt var de formsydda så otroligt mycket enklare. Vikblöjor är ju bara fyrkantiga tygstycken i tex frotté eller vävd bomull (typ lakanstyg).

Ytterbyxor/blöjbyxor behövs ju såklart om du inte satsar på allt-i-ett-blöjorna. Imsevimse har men också många andra leverantörer. Där får man testa sig fram lite vad som passar bebisen bäst. Kardborre är rätt poppis men för oss har de skavt mot huden på bebisen så jag har föredragit knappar. Gjorde om ett antal blöjbyxor så att de fick knappar istället för kardborre.

Ett tips är att kolla tradera/blocket efter begagnat om du vill prova lite först för en inte alltför stor summa pengar, sen kan du köpa större uppsättningar när du har känt efter vad det är för något du vill ha och om du verkligen vill köra med tygblöjor. Jag köpte nästan alla blöjor och ytterblöjor på tradera, många gånger säljs det i princip helt nytt för att folk införskaffat dem som gravida och sedan inte orkat bry sig om att använda dem

Jag tyckte i varje fall att tygblöjorna var guld värda, och en bonus man nästan alltid får på köpet är att blöjperioden blir mycket kortare eftersom barnen blir torra och blöjfria väldigt tidigt! I synnerhet om man kombinerar tygblöjor med EC och låter bebisen tidigt vänja sig vid pottan och få prova att kissa på pottan ibland.

Det är billigt, bra för miljön, bra för bebisen och bebisens hud och du slipper därmed också antagligen problem med röda rumpor osv.

• skogsvitter
    EllieW86 skrev 2013-03-24 22:14:10 följande:
    Måste få fråga, varför köper man inte engångsblöjor? Är det en ekonomisk fråga eller vad? För jag tycker det låter sjukt ohygieniskt att handskas med nerbajsade saker man måste tvätta...
    Personligen anser jag att det är engångsblöjorna som är mer ohygieniska. Inte nog med att de bidrar till gigantiska berg av sopor som skadar miljön, djuren och oss människor, så skadar de också spädbarnets hud och dess naturliga biologiska instinkter (att kissa och bajsa normalt). Det är så mycket kemikalier iproppade i engångsblöjor att det är direkt äckligt, och superabsorbenterna (som ju är kemikalier) gör att barn inte blir blöjfria på flera år! Tycker du verkligen att det är mer hygieniskt? Att bajsa på sig i flera års tid, utan möjlighet att få veta eller lära sig hur det egentligen ska fungera? Eller att täcka rumpan med kemikalier i flera år istället för helt vanligt ekologiskt tyg, som inte gör någon som helst skada mot kroppen? Hur kan detta vara mindre hygieniskt? Man slipper röda rumpor, man slipper sår, man slipper dyra omkostnader, man slipper sopbergen och framförallt så slipper barnen tvingas bajsa ner sig dag ut och dag in under en stor del av sin uppväxt. Helt klart det mest hygieniska alternativet

• skogsvitter
    EllieW86 skrev 2013-03-27 01:46:50 följande:
    Så de bajsar alltså inte på sig i tygblöjor? För du får det att låta som att det bara sker i engångsblöjor. Och oavsett vad det är som fångar upp urin/avföring så lär det ju knappast spela nån roll för de naturliga instinkterna, eller känner barnet av vilket material det är och känner sig hämmat eller vad? Det är ju f ö bra om en unge slutar bajsa på sig för man använder tygblöjor Tungan ute ...
    Klart de gör, som nyfödda, men de lär sig väldigt snabbt att bajsa på potta/toalett istället vilket de inte gör med engångsblöjor Inget barn har tygblöjor i flera år, så ja poängen är faktiskt att de tidigt slutar bajsa på sig. Därför att tygblöjorna främjar deras naturliga utveckling, det gör inte engångsblöjorna.

Vet du vad superabsorbenter är..? Jo det spelar givetvis roll vilket material det är!
  • skogsvitter
    XcsM skrev 2013-03-27 08:35:53 följande:
    Kan man läsa mer om det här någonstans? Alltså studier eller liknande på att tygblöjor främjar barnens naturliga utveckling och på vilket sätt materialet i blöjan spelar roll?
    Det räcker med att googla på superabsorbenter så får du fram en hel del kring vad dessa får för konsekvenser. En annan källa jag kommer på så här på rak arm är också "The Development of children" av Cole mfl. En rejält stor och extremt omfattande bok om senaste forskningen kring barn och barns utveckling under hela uppväxten.

Det finns också massor av statistik när det gäller hur många år barn använder blöja. För 40 år sen var barn blöjfria vid 1½ års ålder. 30 år senare var det dubblerat, och nu är det inte ovanligt att barn fortfarande inte är blöjfria vid 4-6 års ålder. Detta är högst skrämmande. Vad tror du att det beror på, om inte blöjans utveckling?
  • skogsvitter

Lite intressant om fördelarna med tidig potträning:
    ltarkiv.lakartidningen.se/2001/temp/pda23186.pdf

Kanske inte direkt kopplat till tygblöjor men indirekt.

Förövrigt har ju pampers nu kommit med avvänjningsblöjor, som blir våta precis som förr i tiden och precis som tygblöjor, för att barnen ska kunna bli blöjfria:
    www.viforaldrar.se/Global/Vi_foraldrar/tester-guider/tester/blojor/VIF06%20Blojtest.pdf

"I USA tycker Pampers att blöjorna blivit så bra på
    att suga upp vätska att det blir svårt för barnen att
    vänja sig av med dem. Därför har de lanserat en
    avvänjningsblöja för den amerikanska marknaden.
    Blöjan blir snabbt fuktig och ger en obehaglig känsla
    när barnet kissat."
  • skogsvitter

Man kan också koka blöjorna då och då, ett tips

Vi använde tvättnötter ibland för att tvätta om det bara var kissblöjor, istället för att använda tvättmedel.

Svar på tråden Tips kring tygblöjor?