Tips kring tygblöjor?
Tycker det där med tygblöjor har blivit en hel djungel på senare år. Men om du inte vill bege dig in i den djungeln så här direkt så är imsevimse ett säkert kort enlig mig. Vi har uteslutande kört på imsevimses blöjor och då de formsydda blöjorna (flanell). Finns många andra leverantörer men har aldrig brytt mig om dem och har ingen aning om hur deras blöjor funkar.
Testade förövrigt vikblöjor ett tag när äldsta föddes men kom aldrig in i det, tyckte det var för krångligt, fick inte till vikningen bra och dessutom tyckte jag det kändes onödigt jobbigt att klämma ihop de båda sidorna med klämmor. På så sätt var de formsydda så otroligt mycket enklare. Vikblöjor är ju bara fyrkantiga tygstycken i tex frotté eller vävd bomull (typ lakanstyg).
Ytterbyxor/blöjbyxor behövs ju såklart om du inte satsar på allt-i-ett-blöjorna. Imsevimse har men också många andra leverantörer. Där får man testa sig fram lite vad som passar bebisen bäst. Kardborre är rätt poppis men för oss har de skavt mot huden på bebisen så jag har föredragit knappar. Gjorde om ett antal blöjbyxor så att de fick knappar istället för kardborre.
Ett tips är att kolla tradera/blocket efter begagnat om du vill prova lite först för en inte alltför stor summa pengar, sen kan du köpa större uppsättningar när du har känt efter vad det är för något du vill ha och om du verkligen vill köra med tygblöjor. Jag köpte nästan alla blöjor och ytterblöjor på tradera, många gånger säljs det i princip helt nytt för att folk införskaffat dem som gravida och sedan inte orkat bry sig om att använda dem
Jag tyckte i varje fall att tygblöjorna var guld värda, och en bonus man nästan alltid får på köpet är att blöjperioden blir mycket kortare eftersom barnen blir torra och blöjfria väldigt tidigt! I synnerhet om man kombinerar tygblöjor med EC och låter bebisen tidigt vänja sig vid pottan och få prova att kissa på pottan ibland.
Det är billigt, bra för miljön, bra för bebisen och bebisens hud och du slipper därmed också antagligen problem med röda rumpor osv.