Inlägg från: Blingbling |Visa alla inlägg
  • Blingbling

BIM 17/3, 42 år och känner tidiga tecken, fler i samma situation?

Zebran, Minis 13, Pelagonia, queenleia, SoMa72 och alla andra här inne som tidigare skrivit - och även ni som ännu inte skrivit - vad händer? Jag är nyfiken på er status

• Blingbling

Kul med uppdatering queenleia! Håller tummarna galet mycket för att molvärk betyder något trevligt

• Blingbling
    Hoppas03 skrev 2013-07-31 19:35:01 följande:
    Bingbing, tänker du testa i morgon? I så fall stort lycka till! Mina symptom har i dem flesta gånger kommit i nära anslutning till bim och ökat efter att jag passerat bim. Det kan mycket väl bli ett plus för dig i morgon. Håller tummarna!

Kan nog bli så att jag testar i morgon...om jag är "in the mood" för det Å andra sidan måste jag veta om det är plus snarast, för om så är fallet ska jag direkt dra igång med progesteron som läkaren skrivit ut. Har allmänt haft dåliga progesteronvärden och även om de legat inom referensvärdet som läkarna har, så är mina nivåer ändå väldigt låga enligt de som forskat i ämnet på hur höga nivåer som behövs för attan ska kunna behålla en graviditet. Så...tack för tumhållningen och lycka-till:et...får se om det hjälper
  • Blingbling

Jag jobbade för några år sedan i ett projekt med bara en massa döva personer. Själv kan jag inte teckenspråk, så jag fick ha en tolk med mig när jag skulle kommunicera med de döva jag jobbade med.

Det enda som jag kunde då och som jag lärt mig för många år sedan är handalfabetet som döva använder när de ska bokstavera något. Någon av er som kan teckenspråkets handalfabet?

• Blingbling
    Hoppas03 skrev 2013-08-01 12:13:03 följande:
    Che och Bingbing, ni som skriver om sjukdomskänsla menar ni att det kan vara ett tecken på graviditet men att kroppen håller på att stöta bort det?   

Ja det stämmer ganska bra att så är fallet. När jag skriver om sjukdomskänsla så är det ju så att när man blir gravid så ska ju immunförsvaret "tagga ner" och gå lite på viloläge för att ett nytt liv ska kunna växa och inte misstolkas som något som immunförsvaret ska "utrota". 

Hos vissa tjejer så lugnar inte immunförsvaret ner sig, det går "bananas" istället och blir galet aktivt! När immunförsvaret är på högvarv och upptäcker något i kroppen som inte egentligen hör dit (embryot) så skickar immunförsvaret ut sin starkaste krigsarmé för att förinta "inkräktaren". Ibland ser immunförsvaret till att blodtillförseln till embryot stoppas genom att levra blodet som går dit. Bildas små blodproppar där så har inte graviditeten någon chans, missfallet är ett faktum inom en snar framtid.

Har immunförsvaret en gång skickat ut sina krigare så har de väldigt bra minne och nästa gång man blir gravid så attackerar dessa krigare med en gång - och den där processen kan gå snabbare för varje gång då dessa krigarceller ligger i blodet och cirkulerar för att snabbt kunna attackera. Är det riktigt illa så attackerar immunförsvaret follikarna så att de blir missbildade och då blir man ju inte ens gravid...

Det är därför det är så dumt att läkare här hemma i Sverige inte fattar/vill förstå allt detta. För att få hjälp med ett krånglande och överaktivt immunförsvar så måste man söka hjälp utomlands - där finns läkare som i flera år hjälpt många att bli gravida efter ett flertal tidigare missfall.

Jag har själv inte varit utomlands och fått hjälp, men jag har läst på en hel del och frågat de som har immunproblem och genom dessa frågor så är jag väldigt säker på att även detta problem gäller mig.
    Så fort jag tidigare blivit gravid så har jag blivit sängliggande i influensa i två dagar, men efter dessa två dagar (som oftast kommer ett par dagar efter ÄL) så är jag frisk direkt igen. Sedan ligger en känsla av feber och bakfylla kvar hela tiden fram tills dess att missfallen har kommit, då har denna konstiga känsla bara försvunnit direkt.

Så det är därför som jag nu gör allt för att trycka ner mitt överaktiva immunförsvar, om det är lugnare så borde det inte attackera som det brukar.

Nu finns det ju också andra anledningar till varför man inte blir gravid/får missfall. Har läst mig till att en av dessa anledningar kan vara att ens partner och en själv kanske har väldigt lika värde i ett test de utländska läkarna gör. Om man har lika värde i detta test så tror kvinnans immunförsvar att embryot innehåller kvinnans celler, men att de är muterade på något sätt...att det uppfattas som cancer och då ska det naturligvis också utrotas.
    För att råda bot på det här så tar man lite av mannens vita blodkroppar och injiceras dem under huden på kvinnan för att kroppen ska acceptera de främmande cellerna som något som är godkänt. 

Oj, oj, oj....det här blev ett låååångt inlägg....finns mer att berätta om ämnet, men i "Aten-tråden" finns fullt med tjejer som kan mycket om det här och som varit nere i Aten (där det finns en klinik som pysslar med immunproblem vid graviditet) - Che71 är en av dem              
  • Blingbling

Nej queenleia...du skulle ju också plussa nu ju... Men du får INTE ge upp!! Nu är det 14 dagar kvar till nytt försök igen och DÅ blir det plus!! Punkt.

• Blingbling

Tack alla ni för alla goa ord! Blir så glad över att ni som är här i tråden - mina bästa FL-vänner - finns och får mig att le stort när jag läser era grattis-inlägg Roligt också att ni (och då kanske främst Sladdis) "knäckte koden" med teckenspråket....ville ju komma på något kul sätt att berätta på

• Blingbling
    SoMa72 skrev 2013-08-03 13:18:27 följande:
    Blingbling, GRATTIS!!!! Jag sa ju att du fick plussa nu och det gjorde du, hurra!!!!!

Tack, men du vet vad som gäller i dealen...så nu ser du till att fixa ett plus du med!!
  • Blingbling

Jag är lite inne på samma tankar som Hoppas03 är Che... Någon gyn någonstans borde det ju finnas som du kan bli undersökt hos...åk till en annan ort en bit bort om du inte vill gå till någon som du redan träffat. Visst, du kanske får beskedet där också att det "bara är att vänta", men då har du i varje fall gjort vad du kunnat. Tänk om du faktiskt är gravid? Har läst om de som inte fått utslag på gravtester hemma, men när de gjort blodprov för att kolla upp det så har det varit en inneboende som flyttat in ändå...! Med tanke på att mensen inte behagar dyka upp och att du har de symptom som du beskriver så hade jag inte kunnat låta bli att gå och kolla upp läget - om inte annat så hade jag varit på tok för nyfiken av mig Jag skriver dessa rader för att jag tycker du verkar vara en trevlig FL-vän och jag är en person som bryr mig om mina vänner, både i verkligheten och här inne...så det är av ren omtänksamhet jag ber dig kolla upp läget

• Blingbling

Förstår dina tankar che, men det är ju två månader sedan du hade mens senast och precis som du skriver så är ju tiden dyrbar. Det kanske är något som gyn kan göra för att hjälpa till att sparka igång mensen, du kanske får besked om att du är gravid (jag förstår hur du tänker med allt som du inte gjort "rätt" men du har ju tagit mediciner inför försöket och vissa av dem har ju effekt som ligger kvar längre, så immunförsvaret kan ju fortfarande vara nedpressat OCH det är nog inte så farligt om man gör snedsteg i kosten ca före vecka 11 då det är då som moderkakan tar över näringstillförseln) eller också så har mensen bara hoppat över en månad. Ingen vet ju svaret på den frågan och det får vi ju heller inte veta om du inte kollar upp det...vore ju väldigt fint om du hittade någon gyn på annan ort (om du inte vill gå till någon du redan känner) så att vi (i varje fall jag!) slipper gå och vara fundersamma på vad som egentligen händer på din front Du skriver att dr D sagt att om du inte hittar någonstans att få ett VUL så får du vänta in mensen, men då vill han alltså egentligen också att du ska kolla upp detta, eller hur? Nu vet jag att Aten-kliniken antagligen är stängd under augusti, men precis som du skriver själv så vore det ju väldigt tråkigt om du skulle missa en eventuell ÄL i början av september...om inte annat så har du i varje fall ett besked på VUL att lämna till kliniken när dr D är tillbaka igen och då kan han ju berätta vad nästa steg är för att ni så snabbt som möjligt ska kunna komma igång med nya försök! För nya försök kommer det helt klart att bli - OCH bebis kommer det också att bli - det känner jag på mig!!! Det är så klart du själv som bestämmer om du vill kolla upp dig...men jag h-o-p-p-a-s att du hittar en gyn i morgon och meddelar oss här inne att du nu bokat en tid KRAM på dig!

Svar på tråden BIM 17/3, 42 år och känner tidiga tecken, fler i samma situation?