Inlägg från: Anonym (icke) |Visa alla inlägg
  • Anonym (icke)

Är det verkligen egoistiskt att begå självmord?

Anonym skrev 2013-03-04 18:11:30 följande:
    ... Det tycker inte jag! 

Jag själv har kämpat med mitt psykiska mående i flera år, har kontakt med läkare och psykolog på BUP. 
    Men snart känner jag att dagen är kommen då jag helt enkelt inte kommer orka mer. Jag har kämpat i så många år, det blir aldrig bättre. Frågan är ju om det någonsin kommer bli det. Tveksamt. 

Jag vill egentligen inte avsluta mitt liv genom att hänga mig. Jag vill ju bara dö. Utan att folk i min närhet får reda på vad orsaken var.
    Jag vill heller inte ses som den egoistiska människan som tar livet av sig, som gör det jobbigt både för sig själv och andra.  

Jag är verkligen inte egoistisk. Tvärtom. Men jag har snart inget val. Jag står inte ut med mig själv, mina tankar och allt annat som finns på den här planeten. 

Nej jag tycker inte det är egoistiskt, verkligen inte. Om man verkligen lider och har så gjort i kanske hela livet, så tycker jag att man har full rätt att själv bestämma om man ska leva vidare eller inte. Jag har varit suicidal sen tolvårsåldern, tycker inte det är så vackert att leva men nu har jag hittat nån form av lösning, jag gör BARA det jag själv vill göra och ger blanka fan i om jag stöter mig med någon eller sårar någon eller så. Går på bidrag. Skriker på icakassörskan. Är en otrevlig jävel för jag klarar inte av det här "livet". Så är inte det betydligt mer egoistiskt än att dö? Men det är priset omvärlden får betala eftersom de så jävla gärna vill hålla mig vid liv... ett tag till går det.
  • Anonym (icke)
    Anonym skrev 2013-03-04 18:19:48 följande:
    Jag tycker att det är fegt och egoistiskt. Oförlåtligt.
    Varför?
  • Anonym (icke)
    Anonym skrev 2013-03-04 18:28:41 följande:
    Då är ju mina nära och kära också egoistiska som bara tänker på hur ledsna dem skulle bli? Och inte på hur jobbigt jag har, eller haft det...
    Ja verkligen. 
    En nära vän och en bekant tog båda livet av sig inom en tvåveckorsperiod förra året. Inte en enda gång var det någon som sa något om att det skulle vara egoistiskt. När man är såpass att man står i begrepp att ta livet av sig är man redan bortom all räddning. Det är hemskt sorgligt, javisst, fruktansvärt och jobbigt, men de tog tillslut kontrollen över sina liv genom att välja att avsluta dem. Självmord är det sista egoistiska man gör i livet, eeyy? Skulle dock råda folk som vill ta sitt liv att dra på en bra rulle, köpa chips och pizza och bara vräka i sig skiten, för ska man ändå dö kan man ju göra en sista skoj sak.. sen blir det en till skoj sak, och en till och sen har man levat ännu en dag. 
  • Anonym (icke)
    Border skrev 2013-03-04 19:22:42 följande:
    Jag har lidit av psykisk ohälsa så långt tillbaka i tiden jag kan minnas. Mitt tidigaste minne angående detta är från när jag var fem år. Jag har gått i terapier, träffat otal psykologer, käkat antidepressiva mediciner, kollat värden på sköldkörteln, bearbetat allt jobbigt och mycket mycket mer. Men ändå mår jag som jag gör. Jag har, flera gånger, velat dö, men jag begår inte självmord eftersom jag vet att andra skulle bli så himla ledsna av det. Dock tänker jag ofta att alla andra skulle ha det bättre utan mig, för jag är inget annat än en börda.
    Där tänker vi olika. Jag tror mig veta att ingen skulle bli ledsen om jag dog, jag inbillar mig inte att jag är så viktig i folks liv att någon skulle bli nämnvärt ledsen. Ja mamma skulle väl gråta en skvätt, men inget mera så. Ingen skulle få en ätstörning liksom.  
Svar på tråden Är det verkligen egoistiskt att begå självmord?