Detox - tips och pepp
Har testat detox i ett par veckor och är lite nyfiken på andras erfarenheter och teorier. Det verkar finnas en uppsjö med varianter av vad man bör och inte bör äta. Hur har ni gjort och har ni något råd att ge?
Har testat detox i ett par veckor och är lite nyfiken på andras erfarenheter och teorier. Det verkar finnas en uppsjö med varianter av vad man bör och inte bör äta. Hur har ni gjort och har ni något råd att ge?
Jag kan börja själv och berätta hur jag gjorde:
Jag införskaffade Holistics pulver Ultra detox och kapslar Ultrabalans samt kokosolja. Gick ut hårt med att försöka mig på Sanna Ehdins "Gröna kuren". Dag 2 kändes det piss och hopplöst, förmodligen för att avgiftningen var igång men då var jag redan spyless på gröna grönsaker och sökte febrilt efter mindre strikta dieter.
Dag 3 gick jag in på en "vanlig" detoxkur och la till bär, röda grönsaker, frukt och sojayogurt och då kom livet åter.
I totalt 14 dagar uteslöt jag helt vitt mjöl, potatis, ris, pasta, bröd, socker, kaffe och svart te. Jag drog ner rejält på mejeriprodukter men klippte inte det helt till 100%, en skvätt mjölk i teet och ibland vanlig naturell yogurt till frukost. Osötad musli kostade jag också på mig till frukost ibland då det är ett av mina viktigaste mål för att må bra.
Snabbt märkte jag att magen var mindre uppblåst och nu efter 2 veckor har jag minskat ett hål i bältet och klockarmband och förlovningsring börjar hänga löst, även om det inte var för vikten jag gjorde detta.
När 14 dagar hade gått firade jag att jag fixat det med att ta en chailatte och en biskvi, och förvånades över att det inte smakade så gott som jag tänkt mig. Har inte alls sug efter sötsaker längre och har fortsatt undvika socker, vitt mjöl och kaffe i den mån det går även efter de 14 dagarna.
Holistics produkter fick jag dra ner dosen på för jag blev väldigt lös i magen. Så istället för 2 tsk och 2 kapsar 2 ggr/dag fick jag ta 1 tsk och 1 kapsel 1 gång o dan.
Annars är jag helnöjd och kan verkligen rekommendera det. Framförallt fick man en tankeställare över hur mycket onödigt man stoppar i både sig själv och ungarna, man ser att barnen äter mer grönt när jag gör det och det finns olika alternaiv att välja mellan, och jag upplever att jag är piggare.
Några goda mattips är:
Zuchinispaghetti -strimla zuchini och fräs lite snabbt i olja. Supergott till allt!
Ersätt potatis, ris eller pasta med coleslaw. extra gott med curry, äpple och laktosfri cremefraiche.
Räkor, rökt lax, avocado, olika salladssorter och en klick cremefraiche med stenbitsrom räddade flera middagar.
Gjorde en stor laddning med svarta bönor blandade med lök och svarta oliver och frös in i portionspåsar. Går att göra med vilka favoriter man vill.
Gjorde även hemlagade helfabrikat av kycklingfilé och laxfilé i portionsbitar som jag hade i frysen för att ta av de dagar som familjen åt sånt som inte jag åt.
Ja att bara skippa sockret gör massor! Jag trodde inte att jag åt så mycket som jag faktiskt gjorde. För min del är det mest fika som är boven, jag gillar att fika och är i sammanhang där det ofta finns fika att tillgå både i jobbet och privat.
Jag upptäckte när jag nu skulle undvika allt sånt, hur ofta en hand sträcks ut och jag norpar nån kaka, kex eller annat gott utan att ens reflektera.
Men en fråga till er som testat med nån form av pulver eller kapslar - hur länge körde ni med dom? Det står 3-6 veckor på förpackningen, men kan man fortsätta med det även om man slutar detoxa?
Någon mer som har erfarenheter att dela med sig av? Hur har ni t ex fortsatt efter detoxen, äter ni annorlunda än innan? I så fall hur?