• GrabbarnaOchJag

lchf- mars!

Någon som också börjar med LCHF nyligen?

Jag kör första dagen i dag, vore kul att bolla med andra i samma sits. :)  

• Svar på tråden lchf- mars!
  • prickigkatt

Hej!

Jag och min man började nu vid månadsskiftet.

Hur strikt tänkte du köra?    

• Cicci8001

Hej! Ny och ny :) jag har ätit enligt lchf i 2 månader nu. Har gjort det tidigare med men börjat med vanlig kost igen av olika orsaker. Nu började jag igen i syfte att må bättre, bli piggare osv. Mår mycket bättre på denna kost och tänker fortsätta så länge jag mår bra :)

• GrabbarnaOchJag

hur har det gått för er?? Jag hade ju min första dag i går... vägde mig i morse och hade gått upp nästan ett kilo! man ska ju inte väga sig hela tiden såklart, men det kändes ju inte så motiverande.. haha. 

Jag äter rätt så strikt.. hade jag tänkt. Är det vanligt att man går upp precis i början??

Jag har ca 15 kg att gå ner. 

• prickigkatt

Jag kommer inte ihåg exakt vad jag vägde när vi började, men jag vägde mig i morse. Minst 9kg ska bort!

Tänkte köra rätt strikt.. Men jag vet inte om ja kommer räkna kcal. Tänker ni göra det?

Även börjat med att träna hemma och ta mer promenader för att få bort in degiga gravidmage. 

• GrabbarnaOchJag

räkna kalorier är nog inte så lätt eller bra när man kör lchf, eftersom att det inte ens är samma tänk som sådana metoder.. så det tänker jag inte göra. :) 

Vad har ni ätit till frukost?? :) Jag åt äggröra med bacon.

Hur mår ni?  

• prickigkatt

Vaknade upp med huvudvärk men det böörjar ordna upp sig.

Frukost: Drack en gröndrink och åt två ägg 

Lunch: kycklinggryta från igår med en klick matlagningsyoghurt.

Middag: Varmrökt lax med gräddkokt broccoli

Mellanmål blir nog några skinkrullar efter dagens promenad.        

• Cicci8001

Frukost blev idag wrap med ost, skinka, sallad, grönsaker + en halv avokado, till det te med kokosfett. Blev en sen frukost då jag brukar köra periodisk fasta i veckorna.

Jag mår kanon. Mindre huvudvärk, piggare, mindre blodsockerdippar, magen fungerar bättre, mindre sötsug. I början mådde jag ganska dåligt och hade en del omställningsbesvär som yrsel, hjärtklappning och huvudvärk. Men det är relativt vanligt och gav med sig. Så om ni drabbas av det är det bara att hålla för det blir bättre :)

• GrabbarnaOchJag

Rör ni på er något extra? jag tränar på gym, men ska öka på det, och försöker promenera.. kom nyss in från en 6 km promenad och ska nu äta lunch, kött med bea å sallad.. för enkelhetens skull ;) 

Lite sugen på att prova tacogratäng alá LCHF :) 

• prickigkatt

Jag fick barn för två månader så jag tränar inte superhårt. Fick Olga Rönnbergs nya träningsbok för mammor så det har jag börjat med. De första två-fyra veckorna är det övningar varannan dag och promenad varannan. Kör övningarna hemma och de tar ca 45min med uppvärmning och strech inräknat. Idag blev det lite mer en timmes promenad med vagnen, med en del backar. Skulle gissa på att det ca var 5km.
    Har bott i denna byn sen 2007, men det är först nu man upptäcker den på riktigt! 

• prickigkatt

Ni som tänker att ni ska gå ner till att börja med (och sen antagligen fortsätta när ni nått er målvikt) hur har ni kommit fram till vilken som är er målvikt?

Om jag kollar på BMI så ligger jag på strax över 27 nu. Om jag går ner 9kg så kommer jag landa precis under 25. Dock var jag hos företagshälsovården för något år sen och då räknade de inte med BMI. de tog längd, vikt och mätte skelettet på 2 ställen och knappade in allt och då var jag helt plötsligt normal... Visst jag väger kanske 5kg mer nu, men ändå. Jag funderar på att BMI kanske inte är rätt att sätta upp målvikten efter.  

• prickigkatt

Idag blev det följande:

Frukost:Gröndrink och två ägg

Lunch: Varmrökt lax med gräddkokt broccoli

Middag: Kycklingryta med gröncurry

Mellanmål: Gröndrink och lite valnötter

Träning: 1h promenad och 45min mammaträning          

• kokos

Jag MÅSTE göra något NU!! Tänkte köra på LCHF men behöver hjälp med vad man får äta... Tips? Någon huvudregel?

• Niillis

Hej. Ny och ny är jag väl inte började 2 januari höll på i 7 månader 2011 också sen vart det graviditeter osv
    Huvudregeln är ju fett protein och ovanjord grönsaker man ska varken ta mer protein eller fylla tallriken med grönsaker om det är att man vill gå ner i vikt är det för hälsans skull kan man vara mer liberalare med grönsakerna.
    Jag äter i huvudregel bara två ggr om dagen för jag är mätt efter ja blev trött på ägg och bacon började jag äta en burk tonfisk i olja med 1,5 msk majonäs och 1,5 msk crème fraîche idag bytte jag ut tonfisken mot strimlad skinka till middag blev de zucchini lasagne :)

Svar på tråden lchf- mars!