Inlägg från: Mellanmjölkens land |Visa alla inlägg
  • Mellanmjölkens land

Ni som började tidigt, hur gick det i 1-2 årsåldern?

Dottern slutade med blöja hemma vid ca 1,5 år och på dagis vid ca 20-21 mån. I början gick det jättebra men nu är vi inne i en period med bakslag (hon har precis fyllt 2). Det började när hon fick urinvägsinfektion och sen dess har det blivit bättre men inte bra. Jag tror att det beror på att det är mycket som händer i henne och även att hon börjat slappna av när det gäller toabesöken så att det kommer en liten skvätt i byxorna.

Vi får med oss påsar från dagis med blöta kläder 1-4dagar/vecka just nu.

Bajs är det däremot aldrig några problem med men å andra sidan tror jag att jag bytt 1 bajsblöja sen förra sommaren och det var på dagis innan hon slutade med blöja där.

• Mellanmjölkens land

Det gick väldigt mycket fram och tillbaka med dottern mellan säg 10 och 14 månader. Ibland var hon i stort sett torr och ibland vägrade hon toan helt. När hon vägrade accepterade vi det och eftersom hon fortfarande hade blöja var det ingen katastrof. Mitt tips är därför att backa lite. Vill han inte sitta på pottan så tvinga honom inte utan låt honom isf ha blöja.

• Mellanmjölkens land

Vi pratade om saken (eller snarare så förklarade jag att om man ville vara utan blöja så fick man säga till om man behövde kissa) och sen var det trosor+byxor som gällde. Lite för kallt att gå med rumpan bar i oktober Däremot körde vi på gallon istället för skalkläder när vi precis slutat med blöja utomhus. Enklare att skölja av om nått skulle hända...

Svar på tråden Ni som började tidigt, hur gick det i 1-2 årsåldern?