annaba skrev 2013-03-04 12:26:37 följande:
Kan bidra med några fler solskenshistorier av modernare snitt. Visst finns de även om det vanligaste bland kvinnor 40+ är att fertiliteten avtar snarare än. Har två vänner i den större vänkretsen - en som födde sitt femte barn strax innan hon fyllde 45 och en som varit gravid med sjätte barnet, dock med ett senare missfall, vid 47.
Min mamma har jobbat som barnmorska i öppen mödravård under närmare 40 år tills dess att hon gick i pension för fem år sen. Hon vet ju om att jag och maken försöker få barn och nämner alltid att hon sett ett antal 40-46 åringar gravida på naturlig väg i jobbet. Den äldsta hon själv haft inskriven som fött barn var 52 då barnet föddes - vet dock inte om det var en ÄD/ED eller naturlig graviditet.
Jo men visst är det en och annan 44-52-åring som blir spontant gravid även nu!
Men i vår tid finns ju preventivmedel och jag antar att de flesta kvinnor över 40 använder preventivmedel och även att många som blir gravida efter 40-43 gör abort, antingen pga att de anser sig för gamla eller för att de upptäckt t ex kromosomfel på barnet.
Av den anledningen är det ju mer sällsynt med gravida och nyblivna mödrar i åldern 44-52 numera än det förut varit.
Den äldsta spontangravida kvinna som fött barn i Sverige var 53,5 år.
Tror det var på 70-talet.
Troligtvis har majoriteten av nyblivna mödrar över 47 idag blivit gravida mha ägg/embryodonation.
Men knappast alla.
Med tanke på att det trots att är naturligt att kunna få barn upp i femtioårsåldern så tycker jag att åldergränsen för äggdonation i Sverige borde höjas rejält från 42 till iaf 45 år!
Och defintivt samma gällande adoption!!
Det är ju hur löjligt som helst att en kvinna om fyllt 40 inte ska få adoptera ett barn under ett år.
Och ännu värre att en kvinna som fyllt 42 år inte får adoptera barn alls!!!

Herregud det finns många lite äldre barn som det är jättesvårt att hitta familjer till!
Varför kan inte en 42-årig kvinna få adoptera en tvååring t ex eller en 46-åring ett barn på fyra???
Helt vansinnigt.....
Resultaten blir att ist för att adoptera t ex en treåring så tvingas hon/de åka utomlands och bli gravida med äggdonation och ist få ett eller två nyfödd/a bebisar vid 46-47.
Men det är ju pga de helt omotiverande reglerna som något ljushuvud satt här i Sverige!