• saffran78

Tvåspråkighet svenska -norska?

Är ni en svensk-norsk familj, där barnen är tvåspråkiga och kan prata bägge språken mer eller mindre lika bra?  Eller är det för lika språk kanske? Intressant att höra era erfarenheter. (Också från familjer, boende i Norge, där bägge föräldrarna talar svenska.)

• Svar på tråden Tvåspråkighet svenska -norska?
  • Nyfikna72

Har ingen erfarenhet så men barn brukar fixa det mesta.......oftast mer udda språk än svenska och norska.

• purple box

Min man har en norsk mamma och en svensk pappa. Han säger att runt 3-4 års åldern prata han norska och svenska.

• Palma

Mina brorsbarn växer upp i Norge, båda är födda där, med svenska föräldrar. De är nu 6 och 8 år. Båda pratar flytande norska och svenska med en härlig norsk dialekt.

• daimstrut

Vi är två svenskar som bor i Norge. Dottern som precis har fyllt fyra har börjat bli mer och mer tvåspråkig. Hon använder ganska mycket norska ord hemma men har ett väldigt svenskt tonfall. På dagis och med andra norska bekanta slår hon om väldigt till den norska dialekt som pratas här.

• saffran78
    daimstrut skrev 2013-03-03 20:38:06 följande:
    Vi är två svenskar som bor i Norge. Dottern som precis har fyllt fyra har börjat bli mer och mer tvåspråkig. Hon använder ganska mycket norska ord hemma men har ett väldigt svenskt tonfall. På dagis och med andra norska bekanta slår hon om väldigt till den norska dialekt som pratas här.
    Vad intressant! Vi är ett norskt-svenskt par, boende i Norge. Inga barn än, men jag hoppas att våra framtida barn lär sig svenska -även om jag fattar att dialekten här antagligen kommer att vara förstavalet. Jag får göra mitt bästa att uppmuntra det svenska språket.  
  • 3 barns mamma84

Finska Svenska Danska här ..
    Bor i danmark nu och inga problem emd språket. 

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
Svar på tråden Tvåspråkighet svenska -norska?