Inlägg från: lennartsdotter |Visa alla inlägg
  • lennartsdotter

Kan jag ge bort någon annans saker?

Om just du har rätt att göra dig av med hennes saker vet jag inte, men hyresvärden har det redan efter 3 månader: www.kronofogden.se/Vrakning.html

Kontakta hyresvärden för hjälp. 

Jag föreslår även att du skriver ett nytt brev till henne där du anger att du kommer ta X kr/mån för att hon använder ditt förråd för magasinering. Skicka sedan fakturor varje månad. Om hon inte betalar är det bara att skicka ärendet vidare till Kronofogden för indrivning. Vad noga med att lägga till avgift för försenad inbetlning (8% påslag brukar vara standard tror jag).

• lennartsdotter
    Jellybeanbaby skrev 2013-03-12 22:08:59 följande:
    Hon kan inte skicka fakturor för detta!! Andra parten måste ha kommit överens om att hon nyttjar tjänsten uthyrning först. Den gubben gick inte.
    Jo, om man meddelar i förväg och anger att från och med datum X kommer det kosta Y kr/mån att magasinera sakerna i förrådet. Kommer ägaren inte och hämtar sina grejer har man full rätt att fakturera.

Lite som när min hyresvärd höjer min hyra. Jag har ju inte gått med på den hyra jag har idag när jag skrev på kontraktet utan hyreshöjningarna sker efteråt. Jag kan motsätta mig den och dra det till hyresnämnden men hyresvärden får i princip alltid rätt (hyresvärden har rätt att höja hyran med ökade omkostnader eller stigande marknadsvärde). Om jag inte accepterar hyreshöjningen som aviseras i förväg får jag lov att flytta. Stannar jag måste jag betala.
Svar på tråden Kan jag ge bort någon annans saker?