Inlägg från: silhuett |Visa alla inlägg
  • silhuett

Kan jag ge bort någon annans saker?

Situationen är denna:

För 3,5 år sen hyrde jag en lägenhet i andra hand, och hon jag hyrde av ställde upp sina saker på vindsförrådet. För 3 år sen fick jag ta över förstahandskontraktet och hon hämtade majoriteten av sakerna på vinden. Vissa saker fick jag fortsätta låna och använda i hemmet tills hon kunde hämta dem med (hyllor, leksaker m.m.).

Jag har efterhand lagt upp fler och fler av hennes saker på vinden och flera gånger bett henne att hämta dem. Nu är mitt vindsförråd till hälften fyllt med hennes saker, och jag börjar få ont om plats till mina egna ägodelar.

Jag har som sagt tjatat, och hon har sagt "Ja, jag kommer om några veckor när jag kan få hjälp av en kompis som har bil". Men det blir aldrig av. Är det okej av mig att nu säga "Om du inte hämtar grejerna inom en månad skänker jag bort dem"?

• Svar på tråden Kan jag ge bort någon annans saker?
  • silhuett

En till fråga:

Kan jag behålla det jag vill som mitt eget, och vägra ge tillbaka det om hon någon gång i framtiden ber att få hämta det? Eller måste jag ge bort det till någon annan?

• silhuett

Skulle jag kunna ställa ut sakerna i trapphuset med en lapp med hennes namn och adress, och sen får hyresbolaget göra vad de vill med det?

Jag ställde ut hennes tvättmaskin i trapphuset en gång och sa att nu står den där, du får hämta den innan någon annan tar den. Då blev det fart på henne.

• silhuett
    Amorea skrev 2013-03-02 14:32:13 följande:
    Det beror på hur länge du har haft hennes saker där. Jag vill minnas att hennes saker blir dina efter ett tag och då får du göra vad du vill med dem.
    Jag har som sagt haft dem där i 3 år nu (halvåret innan dess var ju förrådet hennes eftersom jag hyrde i andra hand).
  • silhuett
    Amorea skrev 2013-03-02 14:32:13 följande:
    Det beror på hur länge du har haft hennes saker där. Jag vill minnas att hennes saker blir dina efter ett tag och då får du göra vad du vill med dem.
    Skulle vara jättebra om jag kunde få någon lagtext att hänvisa till ifall hon klagar.
  • silhuett
    annaba skrev 2013-03-02 14:37:11 följande:
    Låter som en rimlig hantering i mina öron också. Sen är jag inte helt säker på att äganderätten rent tekniskt fortfarande är hennes efter så pass lång tid som tre år om hon inte gjort anspråk på sakerna (se t ex här för viss diskussion).

Hur som helst ska du inte behöva erbjuda gratis lagringsplats åt henne för att hon inte orkar/vill ta tag i de saker som finns kvar. Ett ekonomiskt incitament kan ibland göra underverk för att få människor att sluta skjuta upp saker framför sig. Flört
    Tack! Ska hänvisa henne till den sidan!
  • silhuett
    Vickan I skrev 2013-03-02 14:38:43 följande:
    Hon han dock anmäla dig för egenmäktigt förfarande om du bara gör dig av med sakerna.
    Jag har gett henne ett sista utimatum nu, skrev såhär:

"Hej! Det börjar bli väldigt, väldigt fullt i mitt vindsförråd nu, ca hälften av sakerna är dina. Skulle vara trevligt om du kunde hämta dem inom en snar framtid. Annars skänker jag bort dem till välgörenhet, eller behåller dem som mina. Du kan läsa mer om saken här:

http://lawline.se/answers/1385"

• silhuett

Fick idag svar från henne: "Ok jag ska se vad jag kan göra, måste fixa med bil"
    Låter en aning bekant..

• silhuett

Oavsett vad så skulle det inte funka. Hon har redan skulder hos kronofogden, och när jag hyrde av henne sa hon typ "Kommer det brev från kronofogden så kan du bara slänga dem" Tyst

Svar på tråden Kan jag ge bort någon annans saker?