Inlägg från: Yosa |Visa alla inlägg
  • Yosa

Har man rätt att välja vilken grunskola man vill i en kommun oavsett vart man bor?

Jag har en fråga om man har rätt att välja vilken grunskola man vill i ens kommun, oavsett vart man bor?

Vår dotter går idag på en skola som både hon och vi trivs mycket bra med. Hon han kompisar och allt fungerar väl. Vi skulle aldrig för vårt liv bryta upp henne från detta. Eventuellt är tanken att vi ev. ska flytta till en annan del av stan om några år. Frågan är då om vår dotter har rätt att gå kvar i sin skola/klass?

Vi skulle självklart kunna fråga hennes lärare detta men detta är inte alls bestämt ännu så vi vill inte gärna fråga detta offentligt på det sättet. Tänkte om någon av er vet. Hittar inget om detta på kummunens hemsida. Däremot hittar jag om skolskjuts att man bara beviljas skolskjuts till den skolan man är tilldelad av kommunen. Så jag förstår att vi inte skulle få skolskjuts i hennes fall. Vet någon om man i det fallet har rätt att följa med skolskjutsen ändå men bekosta det själva?  

• Svar på tråden Har man rätt att välja vilken grunskola man vill i en kommun oavsett vart man bor?
  • Yosa
    MadHatter skrev 2013-03-02 13:46:17 följande:
    Det brukar vara så att de som bor i skolans område har förtur.
    Men har barnet redan en plats så skulle jag tro att barnet får ha kvar platsen om ni flyttar inom kommunen.

Vad gäller skolskjuts så finns det väl ingen skolskjuts att följa med om ni bor i ett område som hör till en annan skola.?Den skolskjuts som går förbi sär ni bor åker väl till den skolan området hör till och inte till er skola?

Ja just Tänkte jag inte riktigt på . Fast jo egenligen för den skola hon går på idag är en F-9 skola och dit vi eventuellt skulle flytta är bara en F-6 skola så barnen som går i 7an (dit vi ev ska flytta)och uppåt har skolskjuts till den skolan som hon idag går på. Fast det är klart, hon vill väl inte åka skolskuts till skolan med ungdomar som går i 7-9an kanske. Men och andra sidan de första åren nu har vi ju fritids och kör henne såklart till skolan morgon och hämtar eftermiddag precis som nu. Tänkte lite fel där. Sen när hon inte ha fritids får hon väl i så fall åka bussen med 7orna (fast hon då kanske går i 6an eller nåt och inte har fritids längre).
  • Yosa

Skjutsen är det minsta problemet. Grejen är att vi inte vill köpa ett hus och riskera att hon ska byta skola (och hennes småsyskon som går i skolan om några år).

• Yosa
    MadHatter skrev 2013-03-02 14:32:34 följande:
    Jag har som sagt svårt att se att de säger upp ert barns plats bara för att ni flyttar så länge det är inom samma kommun. Vad gäller småsyskon som ännu inte har börjat skolan är det ju en annan sak. Det är ju fritt skolval, dvs man kan välja vilken skola man vill. Men de barn som bor inom skolans närområdet har förtur. Vilket ju gör att det finns en liten risk att dina barn inte får gå på skolan om det råkar bo väldigt många barn i deras årskull i "rätt" område. Men ring kommunen och fråga de lär ju dessutom ha beräkningar på hur det ser ut i respektive område de närmsta åren.

Tack snälla för ditt svar! I så fall skulle de små hinna börja skolan innan vi flyttar, är vår tanke.
  • Yosa
    Yosa skrev 2013-03-02 15:02:31 följande:

Tack snälla för ditt svar! I så fall skulle de små hinna börja skolan innan vi flyttar, är vår tanke.

-...inte pga av skolan då utan pga av andra praktiska saker
  • Yosa
    MadHatter skrev 2013-03-02 16:44:49 följande:
    Yosa skrev 2013-03-02 15:03:16 följande:
    Fast fråga kommunen för säkerhets skull innan ni bestämmer er.Ni behöver ju inte fråga barnets lärare utan kan ringa skolförvaltbingen och fråga mer allmänt.

Fast fråga kommunen för säkerhets skull innan ni bestämmer er.Ni behöver ju inte fråga barnets lärare utan kan ringa skolförvaltbingen och fråga mer allmänt.

Jag tror att jag ska maila rektorn på dotterns skola för att fråga.
  • Yosa

Jag har mailat rektorn och redan fått svar trots helg (!) att valet är fritt och att hon får gå kvar. Men man förlorar som sagt rätten till skolskjuts.

Svar på tråden Har man rätt att välja vilken grunskola man vill i en kommun oavsett vart man bor?