• BuoBä

Chockad & förvirrad - Vad fan är PCO?

PCO betyder bara att man har "pärlbanden" på äggstockarna, dvs många cystor på en gång, och det kan man ha utan att man märker av det, och det behöver inte betyda några problem alls.

PCO-S kallas det så fort man får någon form av problem av det, tex oregelbunden mens, kraftig behåring och liknande.

Även läkare slarvar och kallar allt för PCO.

PCO är man född med eftersom det är en genetisk variation, men man kan som sagt inte märka av den alls, eller så kan den utvecklas till PCO-S. PCO-S kan också gå tillbaka så man slutar märka av det. Ofta blir det bättre när man blir äldre, men man kan i många fall även påverka det med kost, viktnedgång, träning mm. 

Om du har gått upp i vikt är det mycket möjligt att det är det som har triggat din PCO-S och att det skulle hjälpa om du går ner några kilo igen, men det finns pinnsmala människor med PCO-S också.

• BuoBä
    2013 skrev 2013-03-01 13:06:56 följande:
    Pco betyder precis som BuoBä skriver att det finns ett "pärlhalsband" runt äggstocken. Det är dock inte cystor utan omogna äggblåsor.
    Äggblåsor kallas även cystor. En cysta är helt enkelt en vätskefylld blåsa. PCO står ju för polycystiska ovarier.

Fiffi11 skrev 2013-03-01 14:00:53 följande:

Är det någon av er som har ätit medicin för att gå ner i vikt (ex. Metformin)? Jag kommer att få svårt att motivera att de ska skriva ut det då jag efter mina +7 kilo "bara" väger 52 till mina 161 cm. Dock har jag alltid (mellan 14-24 års ålder) legat på 47 kg, ända sedan det här strulet (fick magkatarr precis innan och gick ner 2 kilo då) och vill tillbaka dit då det är då jag mår bra och jag vet ju att detta är min "naturliga" vikt.

Jag åt Metformin ett tag, och gick ner några kilon i vikt. Sedan har jag klarat att hålla mig där på egen hand. Metformin är ingen mirakelmedicin, men det kan underlätta viktnedgång genom att stabilisera insulinvärdena. Andra jag hört om har klarat det på egen hand med tex GI eller LCHF.

Jag har en väldigt tydlig viktgräns för när mensen börjar krångla. För min del ligger den några kilo över vad som är maxvikt för min längd enligt BMI, det är olika för alla. 

Svar på tråden Chockad & förvirrad - Vad fan är PCO?