Inlägg från: pellepelle |Visa alla inlägg
  • pellepelle

Negerboll..

Gert skrev 2014-09-27 22:41:49 följande:

Jo, det är min rättighet att kalla ett bakverk för negerboll. Sen förstår jag inte hur någon kan koppla ihop bakverk med hudfärg och människor.

Ja du. Eftersom order fått sin sammansättning av det kränkande ordet för mörkhyade och ordet för sfär så är det inre då konstigt att man kopplar samman det. Hade det däremot fått sitt namn från det spanska ordet för mörk och ordet sfär hade det varit annorlunda. Men hur mycket du än vill det så är det inte så. Läs mitt svar 1037 så kanske även du förstår skillnaden
  • pellepelle
    Matman83 skrev 2014-09-28 09:40:23 följande:

Förstår inte riktigt varför nån tar illa upp av negerboll?! Neger kommer från ordet negro som betyder mörk och för övrigt så kallas ju numera människor med mörk hudfärg Afrikaner. Tycker det är mer falsk marknadsföring att kalla bakverket för chokladboll då det inte innehåller speciellt mycket choklad alls.

Läs inlägg 1037 så förstår du.
  • pellepelle
    Nidingbane skrev 2014-09-28 11:26:34 följande:

Men jag skrev det i mitt första inlägg! Jag menade i alla fall helt och hållet det du nu skriver dvs. mycket har med hur man säger det och i vilket samband man använder det!

"Nu är jag lite löjlig! Men man kan ju faktiskt översätta det till "svart-boll" eftersom det så illa betraktade ordet kommer ifrån de latinstalande benämning för svart ex Negro på Spanska eller Negre på Franska osv. Annat är det med uttrycket "nigger" som däremot lär ha kommit till i ett enbart nervärderande syfte under på de svarta under slaveritiden, men där dock fortfarande ska ha menat de med "svart" hudfärg. Även om man nu inte behöver ordet i Svenskan så är ju faktiskt det nervärderande uttrycket Nigger mest likt latinets ursprungliga ord för svart dvs niger. Så allt har nog trots allt mycket med hur man säger det och i vilket samband man säger det. För inte tror jag att man kommer att sluta använda ordet i Franskan Portugisiskan Spanskan osv om jag där t ex säger: älskar din svarta (mörka) hud!"

Jag håller med dig!

OK, ursäkta om jag var hård mot dig då innan, jag uppfattade inte det du skrev på det sättet.
  • pellepelle
    ica skrev 2014-10-01 15:39:32 följande:
    Söker man nåt att irritera sig på hittar man alltid nåt. Sen förstår jag inte varför de skällde på ungstackarn.
    Precis - om man söker efter något att irritera sig på är ju utveckling av språket en sådan grej man lätt fastnar i. Oerhört lättkränkt att bli irriterad över att man bör ändra sitt rasistiska beteende... man borde ju bli glad för att någon upplyser om det så man slipper göra bort sig....
  • pellepelle
    ica skrev 2014-10-05 17:34:52 följande:

Och om man ägnar all sin energi åt att leta fel hos andra och korrigera dem missar man nog sina egna. Och framförallt gör man sig socialt omöjlig.

Vad menar du?
  • pellepelle
    forskolekock skrev 2014-10-13 20:13:41 följande:

Negerboll är ju inget rasistiskt beteende åtminstone inte i min värld och kommer aldrig att bli.

Så skönt för dig leva i en värld där man slipper respektera andra...
    ica skrev 2014-10-14 06:06:54 följande:
    Inte mer än svenska köttbullar eller finska pinnar.
    Vilken svensk anser att ordet "svensk" är kränkande och i vilket sammanhang är "svensk" ett nedvärderande ord?

Vilken Finländare anser att ordet "finsk" är kränkande och i vilket sammanhang är "finsk" ett nedvärderande ord?

Vänligen svara på detta på ett seriöst sätt. Eftersom du gör liknelsen så måste du ju ha ett svar på denna fråga!
    sverker11 skrev 2014-10-14 12:27:26 följande:
    Eller prinskorv. Det finns många som har fördomar mot monarkin (t.ex. republikaner) varför ordet prins kan anses som kränkande och måste förbjudas.
    Vilken prins eller annan medlem av monarikn anser att ordet "prins" är är kränkande och i vilket sammanhang är "prins" ett nedvärderande ord?

Vänligen svara på detta på ett seriöst sätt. Eftersom du gör liknelsen så måste du ju ha ett svar på denna fråga!

Ica och Sveker: Notera att det alltså är ordet neger i negerboll som är kränkande- inte ordet boll eller att det är ett bakverk. Utan just användandet av ordet neger. Alltså är det orden svensk, finsk och prins som I SIG måste vara nedvärderande för att ni ska kunna göra denna liknelse - inte köttbulle, pinne eller korv.
    Förstår ni skillnaden eller blev det för svårt?
  • pellepelle
    sverker11 skrev 2014-10-14 13:08:10 följande:

Prova googla ironi.Jag ser att du fortfarande är lika otrevlig.

Nu känner jag dig inte personligen så ironi är svår att upptäcka då samma inlägg skrivits av flera andra av dina meningsfränder (eller vad dom verkar vara meningsfränder) helt seriöst och utan ironi. Jag ber om ursäkt om du känner dig stött för att jag buntade ihop dig med de andra som varit oironiska. Du har inte givit uttryck till att vara kapabel till detta innan nämligen.

Men jag undrar då- om detta var ironi så betyder det alltså att du förstår skillnaden på prinskorv, finska pinnar svenska köttbullar gentemot negerbollar. Du förstår och accepterar det faktum att de tre första är okontroversiella och det sista är kränkande. Varför propagerar du då för att använda ett ord du förstår kränker andra?

Gällande min otrevlighet är den inget i jämförelse med otrevligheten det innebär att använda ordet negerboll... I just detta fall har jag fått skriva denna förklaring så många gånger i så många sammanhang utan att ordkoservatisterna förstått, så frågan är befogad -om än otrevlig!
  • pellepelle
    sverker11 skrev 2014-10-15 10:38:55 följande:
    Nu har jag inte propagerat för att använda något speciellt ord överhuvudtaget. Däremot är jag tveksam till att försöka införa de facto förbud mot att använda vissa ord. Jag anser även att ordet inte är något problem utan att det är de bakomliggande orsaker som gör att vissa ord får en negativ laddning som borde angripas.

Problemet med negerbollsdebatten är att ingen visar något större intresse åt att göra något åt de bakomliggande faktorerna utan vill bara känna sig duktiga genom att slå ner på andra. Nu har jag inga större problem med att vissa vill visa försöker framställa sig själva som moraliskt överlägsna genom att påstå att de inte använder ett visst ord men när man ser hur många av dem visar prov på samma fördomar som de som använder ordet så blir det lite för mycket hycklande. Det är bara titta på valfri negerbollsdebatt så ser man att många som säger sig vara emot ordet har en närmast kolonial syn på svarta och det finner jag rätt stötande.

Att sedan viss som anser sig tillhöra "den moraliskt rätta sidan" tar sig rätten att vara dryg och otrevlig mot alla som de anser inte vara lika renläriga som de själva gör att de inte bara framstår som intoleranta utan de skapar även ett klimat som gör att de som använder ordet hamnar i en försvarsposition där ett fortsatt användande av ordet blir en principsak.
    Du har helt rätt i att ordkonservatisterna ser det som en principsak och inte kan ändra sig nu trots att de flesta säkerligen vet att det är kränkande att använda ordet. Jag har svårt att tro att så många skiter i huruvida man kränker andra eller ej. Det måste handla om principen att "ingen ska få bestämma vad jag får och inte får säga".

Och ingen av oss som debatterar här vill förbjuda något ord alls. Vi propagerar bara för att folk tänker efter innan, och kanske sväljer sin stolthet en aning och ändrar ett kränkande beteende. Jag vill inte förbjuda något ord- jag vill att alla ska sluta använda det av medmänsklighet.

Självklat har du också rätt i att det finns bakomliggande orsaker till att ordet neger är kränkande. men dessa kan vi inte ändra. de härstammar från kolonialismens tid. Det faktum att ordet uppkom för att etipisera en lägre stående ras kan vi aldrig ta bort. Oavsett hur accepterat ordet är idag eller ej. Ursprunget kommer alltid vara det samma och det ursprunget kommer alltid vara kränkande för mörkhyade. Även om vi uppnår total jämlikhet utan att någon har rasistiska åsikter eller fördomar mot andra hudfärger eller religioner kommer ordet neger ha samma kränkande ursprung och i en sådan värld inte accepteras- eftersom alla skulle vara anti-rasister och motarbeta att det ordet används. Det blir en cirkel liksom...

Sen huruvida du tycker jag är dryg eller otrevlig är nog upp till betraktaren. Jag svarar så som de påståenden jag svarar på är skrivna. Är de ignoranta och dryga, så svarar jag likadant. Är de välskrivna och resonerande som ditt senaste inlägg svarar jag likadant...

• pellepelle
    ica skrev 2014-10-16 07:42:31 följande:
    Du behöver inte vara övertydlig. Våra finska invandrare har och är inte alltid populära i vårt land. Är det bara jag som hört jävla finne mm mer än en gång.
    Och det drivs med svenskar utomlands men man får driva med oss. Det finns värre saker.
    Sen är vi många i detta land som inte fått lära oss att ordet neger är kränkande och inte anser det heller. Det är som ordet kärring. Ett ord med olika åsikter. Men det är just åsikter.
    Det nedvärderande är väl mer avsikten. Eller tonfall och mimik som kan göra det mesta elakt och sårande. Men allt är inte en kränkning.
    Dyu resonerar lite märkligt tycker jag. Det handlar om orden. Självklart kan det finnas nedvärderande fördommar och både funländare och svenskar. Det är ingen som hävdat motsatsen. men det handlar om vilket ord du använder för att beskriva eller tilltala dem/oss med. Svensk och finsk (som i köttbullar och pinnar) är inga ord som någonsin i sig har en negativ betydelse. För dessa ord krävs det andra nedvärderande tillägg som jävla eller-fitta eller liknande för att det ska bli kränkande. Här finns ju också både finne och svenne som ju är mer nedvärderande än finsk och svensk. men så klart inte i närheten av lika kränkande som ordet neger.

Du skriver att "ni är många i detta land som inte fått lära er att ordet neger är kränkande" det låter ju för det första märkligt. Vilken del av landet är det. Och för det andra är det ju en felaktighet som går att lära om då man uppnår tillräckligt mognad (dvs klarar att ta in samhället själv, utan att en förälder eller lärare säger till en vad man ska kunna/känna/tycka). Att ordet de facto är kränkande råder ju idag ingen som helst tvetydighet kring. Det är ren fakta. Sen är det ju upp till var och en att välja lära sig detta och agera utifrån det, alternativt lära sig detta och medvetet fortsätta kränka andra, eller som tredje alternativ inte ha kapaciteten att förstå detta faktum och då omedvetet fortsätta kränka.

Ordet neger har en särskild ställning i det svenska (och i andra) språk. På många sätt är det ojämförbart med andra ord, eftersom ursprunget är så kränkande i sig. Det gör att ordet aldrig kan uttalas på ett kräleksfullt sätt. oavsett uppsåt, tonfall, mimik eller annat. Ordet kommer alltid i alla sammanhang ha det kränkande ursprunget, det är ofrånkomligt.

ordet kärring kommer ju från ordet kärling som betyder kvinna eller gammal kvinna. En tämligen neutral utgågspunkt som sedan erlagts med ett negativt hölje. Eftersom ursprunget är neutralt kan man därför fortfarande göra tolkningar som också är positiva (även om dessa så klart är ovanliga även för kärring). Ordet neger har ett 100% negativt ursprung och kan därför inte jämföras.
  • pellepelle
    ica skrev 2014-10-17 15:35:36 följande:

Du är nog den som är historielös eller så har du haft ett skyddat liv. Finnar har varit en mycket viktig del av vår arbetarklass. Men de har inte alltid varit väl sedda. Varför vet jag inte. Och finne har varit ett skällsord. För många svenskar så är neger bara ett ord som beskriver etnicitet men inte säger nåt om personen. Det negativa har kommit från andra länder verkar det som.  Och att byta ut det mot färgade eller svarta ändrar knappast nåt. Att inbilla sig det är både dumt och naivt. Ordet kärring har inte en neutral bakgrund. Forskningen har ändrat sig om det.

Nu pratade vi om ordet finsk, inte finne (eftersom någon drog upp den patetiska liknelsen med finska pinnar, som ju inte heter finnepinnar). Men menar du på allvar att du anser att finne ligger närmare till hands att sluta använda i din vokabulär än neger? Eller missförstod jag dig?

Vad ordet betyder för oss som inte är mörkhyade spelar ingen, noll, nada, zipp och intet roll. Det är vad ordet har för innebörd för de man benämner. Och jag är medveten om att många mörkhyade inte tar illa upp men så länge en enda hör det är det värt att inte använda ordet. Detta eftersom det är rättmätigt (inte att jämföra med lättkränkta personer inom andra grupper där kränktheten handlar om stolthet och inte om förtryck av den egna rasen)

Och även om det inte har något med negerbollsdebatten att göra undrar jag var du fått dina nya rön om kärring ifrån och vad de säger?
Svar på tråden Negerboll..