Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Negerboll..

ManligMan6 skrev 2013-03-03 02:01:26 följande:

vad är det som imte är ok???? Att benämna något vid sitt rätta namn som användes i alla år?
    Nä alla dessa PK-mäniskor ska faan inte säga till oss vad som är ok och inte!

Okey okey, hädanefter kallar vi Jimmy och grabbarna för nazister, inte "främlingsfientliga", eftersom det är vad de varit och kallats i många år, och är deras rätta namn.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    ManligMan6 skrev 2013-03-03 02:05:13 följande:

Kalla du gärna vem du vill för jimmy eller nassar!
    Men vi andra är INTE nassar för att vi kallar ett bakverk vid dess riktiga namn! 

Nähenä. Att folk tar illa vid sig är irrelevant, så länge ni slipper ändra ert ordval. Charmigt värre.
  • Dorian Ertymexx
    Crimen skrev 2013-03-03 02:30:52 följande:
    Vart jag mig i världen vänder, står du där, beredd att försvara din vänsterpropaganda oavsett frågeställning. Charmigt värre, ja.

Tja, eftersom alla vänster om SD (vilket inom riksdagen betyder ALLA, vänster, liberaler, konservativa) anses vara kommunister så... ja, då är jag väl kommunist då. *rycker på axlarna*
  • Dorian Ertymexx
    Virriga Vera skrev 2013-03-03 08:19:39 följande:
    Har man inte större problem än att man inte får kalla kakan för Negerboll, ja då tycker jag ärligt att man kan skatta sig lycklig.

hahaha
  • Dorian Ertymexx
    swedemom skrev 2013-03-03 08:43:10 följande:
    Ja..suck! Dessa personer kommer antagligen aldrig förstå hur otroligt sorliga dom själva är, tragiska människor som inte kan tänka, men det måste bottna i någon slags blockering där hjärnan helt enkelt kan ta in ny information om vissa saker. Så man får ha lite översende trotts allt...men det är för sorgligt, snart är dessa människor ett minne blott med barnbarn som får skämmas för dom, fast med viss sympati får man hoppas...eftersom dom inte ens förstår att de flesta även i lilla sverige idag numer lever i ett världsreflekterande samhälle, uppväxta med ett evolverat ordspråk och en förmåga att hänga med i utvecklingen och tänka med lite perspektiv på dåtidens okunskap!

Men fatta hur KUL vi kan ha med dem! För majoriteten av dem har ju barn som fötts utom äktenskap. Så med negerbollsregeln ("det har minsann ALLTID hetat så!!!") så kan vi med gott samvete fråga dem "så, hur är det med dina små bastarder?" {#emotions_dlg.djavulsk}
  • Dorian Ertymexx
    adaeze skrev 2013-03-03 08:45:04 följande:
    Kan hålla med om det där faktiskt. Tycker det är onödigt att säga negerboll, men tycker inte att man behöver skälla ut någon för det, man kan ta en diskussion på ett respektfullt sätt istället, speciellt när det är ett ord som så många faktiskt använder utan att ens tänka på att det kan vara kränkande. Tror sällan man når förändring genom att skälla och lägga skuld på folk, då blir folk bara förbannade (som ts), man kan inte tvinga någon att ändra sättet de pratar på och man borde inte heller försöka tvinga någon att prata annorlunda och använda andra ord, däremot så kan man ta en diskussion om det och argumentera för sin sak och hoppas att man når ut till personen

Vet du, jag är inte helt säker på att barnet i fråga faktiskt blivit utskällt. Med tanke på övertolkningarna och överreaktionerna skulle det inte förvåna mig om "utskällningen" kanske var ett sansat samtal.
  • Dorian Ertymexx
    ManligMan6 skrev 2013-03-03 13:11:00 följande:
    Och du ser själv inte hut korkad du verkar med ditt PK-snack?

Såja, försök igen, du kan bättre.
  • Dorian Ertymexx
    Pyreluringen skrev 2013-03-03 18:26:42 följande:

Underbar länk.. Underbara inlägg du gör Tack o tack =)

Glad
  • Dorian Ertymexx
    swedemom skrev 2013-03-04 05:02:56 följande:
    Ja, eller så skickar ni iväg dom hit till Usa, så kan dom anordna en stor negerbolls försäljning här i Harlem kanske... 

För till er alla som kämpar så hårt för detta i denna tråd...denna viktiga negerbollstradition vill ni väl dela med er av till alla...eller? 

För "negerbollar har ju inget med ordet neger att göra" Och "jag kommer alltid säga negerboll" och " Så har det altid hetat" och " folk tar illa upp för så lite nu för tiden"  ....Det säger ni ju bestämt eller hur?

Negroballs for sale - Ja det blir jätte bra, ni är varmt Välkommna  Demon

...glömde fråga, kan ni förklara för en engelskspråkig som inte förstår sig på er gamla tradition, var denna bollen har fått sitt namn ifrån? negerboll...its a ball made from cacao, sugar and cream...the word neger is coming from the word negro which means black in spanish, but as we dont speak spanish in sweden, and the ball is not exactly black we dont call it blackball, negroball or svartboll...and since we cant say chocolateball or cacaoball we call it negerboll...eller???

Hahaha, eller hur!

Det är onekligen fascinerande hur folk å ena sidan HATAR låneord, för vi ska tala SVENSKA i Sverige (när det kommer till "hen"), men ÄLSKAR låneord och ser dem som HELIG TRADITION när det kommer till negerboll. Men men, som det brukar heta, bättre med dubbelmoral, då har man en i reserv...    Tungan ute
  • Dorian Ertymexx
    ManligMan6 skrev 2013-03-04 11:53:18 följande:
    Kanske är det lugnare i Umeå. Men att ta en promenad i valfri förot i Gbg eller annan storstad så lär du få höra detta från unga män i 15-20 års åldern.

Lustigt, aldrig hört någon väninna kallas det, trots att jag bor i en invandrartät storstadsförort... Och jag har relativt ofta svenska, vita väninnor över hit.
  • Dorian Ertymexx
    Neelah skrev 2013-03-04 13:43:36 följande:
    Är negerboll ett låneord?

En del menar att "neger" är ett låneord för "svart". Intressant nog har jag, som jag tidigare skrivit, hittills aldrig hört någon beställa "en kopp neger kaffe".
  • Dorian Ertymexx
    Alecto skrev 2013-03-04 13:48:41 följande:
    Jag skall ha på mig "negerkläder" på partyt på fredag - det kan ju bli lite kul... Drömmer

"Jag ska färga håret till neger!"
  • Dorian Ertymexx
    Alecto skrev 2013-03-04 13:57:19 följande:
    Varför måste man använda ordet negeboll? På riktigt alltså?

Jag vill höra ett vettigt svar - inte för det stod så i min kokbok eller att jag alltid har sagt så, finns som sagt var mycket som hette på ett sätt förr men som har ändrats idag - sinnesslö, mongo, lappar, hottentott, tom damp barn är ute...

Om nu tiden ändras och vissa ord anses vara kränkande och det finns ett alternativ - varför måste man då hävda sin rätt - bara för att? 

Och finns det vekligen någon som tycker att en negerboll låter gott? Chokladboll låter ju bra mycket godare... 

Jag tror att det är en del av vinterkränktsjukan. Som när det var "PK-medias fel" att Disney (!) valde att plocka bort den rasistiska pickaninny-dockan ur Kalle Ankas jul. SD jublade över folks dumhet, och fick flera procent till.
  • Dorian Ertymexx
    Alecto skrev 2013-03-04 14:10:25 följande:
    Om folk bemödar sig med att läsa på om orsaken till saker ibland skulle jorden bli en trevligare plats...

vi hade faktiskt den diskussionen här på jobbet och de flesta tittade på mig med tefats ögon när jag upplyste dom om det här med pickaninny och även den gröne-mannen med jude lockarna. Nä - vi har inte den historien i sverige och bara för att folk här kanske inte tänker på det så betyder det inte att världen cirkulerar kring Svedala...
    Jisses vad utstirrad jag blev....

Men jag har folk här som kör med ovan argument när det gäller chokladboll oxå...  

Jepp. Men för SD och liknande grupper var det ju litet av en poäng att uppmuntra folk att INTE ta reda på fakta, utan bara gå runt och vara kränkta, eftersom det leder folk rakt ned i deras fålla. Fanns ju folk som rakt av struntade i fakta - "men vaddå, VI har aldrig haft slavar  jue, varför ska VI straffas!!!"
  • Dorian Ertymexx
    asta66 skrev 2013-03-06 08:12:35 följande:
    Får vi säga finska pinnar och judebröd så varför inte.

Jag är säker på att finnarna uppskattar att du menar att "finne" är något lika stötande som "neger"...
  • Dorian Ertymexx
    sverker11 skrev 2013-03-05 18:14:16 följande:
    Du menar ungefär som vissa andra grupper ser det som en poäng att gå runt och känna sig kränkt av ordet negerboll?

Nej, inte alls så. Att reagera mot användandet av ett ord som använts i förtryckande syfte i århundraden (och används så än idag) är väldigt långt ifrån att sprida missinformation för propagandistiska syften.
Svar på tråden Negerboll..