-
Jag är kvinna och svart. Nej, jag vill inte bli kallad för "negress" *ryser*Nordkristall82 skrev 2013-02-28 19:11:01 följande:Bra att du tog upp ordet negress, för det har ingen som helst negativ klang ens i det moderna Sverige. Varför är det så?
-
Nordkristall82 skrev 2013-02-28 19:17:21 följande:Men vad är anledningen? Skäms du över ditt ursprung som afrikansk kvinna? Och du måste väl hålla med om att negress inte är lika värdeladdat som neger, eller är det bara jag som upplever det så?
Själv ser jag negresser som exotiska och vackra och lägger absolut inte in någon värdering vare sig jag säger neger eller negress.
Negressboll? Blir det en genusfråga då också?
*Suck*
Nej, jag skäms inte över mitt ursprung, vilket borde vara rätt så tydligt i och med att jag inte vill bli kallad för "neger" eller "negress". "Negress" är en kvinnlig form men betyder samma sak som "neger".
Jag är svart, härstammar från Afrika. Det finns inget folkslag som heter "neger" i Afrika.
"Negress" påminner mig om äckliga gubbar som ska exotisera ens hudfärg, för de är de enda som använt sig av det ordet i min närvaro *ryser återigen*
-
Nordkristall82 skrev 2013-02-28 19:36:44 följande:Tycker du ryser onödigt mycket. Var stolt över dig själv och ditt ursprung så kommer du inte att känna så. Du lägger själv in värderingar som inte andra överhuvudtaget skulle komma på tanken att tänka på.
Livet är hårt och vi får alla bli kränkta på ett eller annat sätt, men det är bara en själv som kan lära sig att hantera det - gör man sig själv till ett offer då blir man ett offer.
Jag har bestämt mig för att inte vara en svennehora oavsett vad jag får höra då jag passerar rinkeby-torg.Förlåt, men har du någon störning som gör att du inte kan läsa vad som står? Varför projicerar du din egen dåliga självkänsla på mig?
Jag har inte lagt några värderingar i ordet, ordet är ett skällsord och har varit det sen åtminstone 1970 då även romer och andra "svartskallar" blev kallade för "neger". Så om du inte precis har vaknat ur en dvala så finns det inga ursäkter att vara så obildad när det gäller skällsord.
Jag tror du antar en hel del saker...jag blir inte "kränkt" av ordet, och har inte tagit illa upp av ordets användning sen 1998 då jag var ett barn. Det betyder dock inte att jag ska sitta här och låtsas som att ordet är neutralt, och det betyder heller inte att jag ska acceptera ordet när andra skällsord inte blir det.
Du har bestämt dig för att inte vara en "svennehora" säger du? Varför skäms du över ditt urpsrung? Har du dålig självkänsla? Du är ju en "svennehora", precis som jag är en "neger" eller "negress".
-
30plus längtar efter 1 barnet skrev 2013-02-28 19:49:47 följande:Thank you dear! Orkar inte delta i såna här diskussioner längre. Skönt att nån annan orkar. Hälsningar från en till afrikan!
Vet inte varför jag deltar, oftast är det slöseri med tid. Det är vuxna människor som redan har bestämt sig och ställer frågor vars svar de inte vill höra.
-
Nordkristall82 skrev 2013-02-28 19:56:21 följande:Du skriver uppenbarligen i affekt och har problem med nyanserna, läs vad jag skrivit istället. Visst finns det dom som använder neger som skällsord likaväl som att det finns dom som använder svenne som skällsord.
Dom här personerna kommer alltid att finnas och det är därför bättre att lära sig att hantera det hela istället för att bli kränkt och faktiskt känna sig mindre.
Nej, jag skäms uppenbarligen inte över mitt ursprung, men varför gör du det? Neger eller negress är fortfarande bara en benämning på människor med afrikanskt ursprung. Det oavsett om Oisin Cantwell eller Åsa Linderborg kämpar för att göra ordet rasistiskt. Tänker du låta dom lyckas?Läser du överhuvudtaget det jag skriver?
-
jinja skrev 2013-02-28 20:01:40 följande:
Känner igen den känslan. Gissar det handlar om att man inte orkar se idioti stå oemotsagt. Tummen upp, för att du orkar!Hahah, ja det är helt sjukt att man orkar men det är rätt så kul tidsfördriv också
-
Nordkristall82 skrev 2013-02-28 20:03:32 följande:Oja, och jag suckar febrilt över din onyanserade världsbild. Vill man inte ge upp sina förutfattade meningar så vill man inte.
Tycker ändå du ska lyssna till mina råd, om du nu läser?Fast om du hade läst det jag skrivit till dig så hade du inte skrivit det du skrev....Du fortsätter skriva saker om mig som jag upprepade gånger sagt inte stämmer....awkwaaaard.
-
Toubab betyder Vit - Din poäng?felix le chat skrev 2013-02-28 20:23:49 följande:
Som mångårig resenär i västafrika kan jag ju meddela att jag dagligen tilltalas med
namnet Toubab. Du kan ju googla vad det betyder.
I början störde det mej enormt men med tiden blir man ju avtrubbad, man har annat viktigare att tänka på. -
Luktar vandringssägen om den, ja.Nordkristall82 skrev 2013-02-28 20:20:43 följande:Det här kan vara en vandringssägen men jag berättar den ändå, jag har en kompis som har en bekant, en väldigt fisförnäm tjej och givetvis politiskt korrekt. Hon stod i en lång kö på ett café och upptäckte tidigt att kassören var en neger. Hon skulle beställa en negerboll och en kaffe och tänkte hela tiden på att hon absolut inte fick säga negerboll, absolut inte ordet negerboll.
När hon kom fram var hon så nervös så att hon sa, jag vill ha en chokladboll neger
Kontentan är väl att den svarte kassören skulle uppskatta det mer om hon helt enkelt sa att hon ville ha en negerboll och en kaffe och därmed inte la in någon värdering i kassörens ursprung, att undvika rasism handlar om att behandla varandra som jämlikar snarare än att ta bort politiskt inkorrekta ord.
Det här är något som vänsterns politiskt korrekta har för lågt förstånd för att förstå. Allt vänstern gör för att stoppa rasism blir kontraproduktivt, och det beror på svårigheten att nyansera problembilden.
Själv lär jag beställa en negerboll även om kassören/kassörskan är en neger då jag inte lägger in någon värdering i personens ursprung. Gör man det, då är man rasist! -
felix le chat skrev 2013-02-28 20:33:33 följande:
Min poäng är att min hudfärg ger till tilltalsnamn.Men toubab betyder ju endast vit person och är inte ett skällsord.
Jag har inget problem med att bli kallad för svart, neger betyder inte endast svart i Sverige isf skulle vi kalla svarta objekt för "neger", vilket vi inte gör. "Neger" är idag ett skällsord.
-
Jag förstårNordkristall82 skrev 2013-02-28 20:35:20 följande:Kanske, men förstår du poängen?
-
+1Knyttan skrev 2013-02-28 20:36:42 följande:Öh jo neger ÄR nedsättande. Det är även ord som hora, blatte, fitta, pucko, idiot, stjärtpojke, dumskalle, och så vidare. Men om du vill argumentera dig blå över att de orden är helt neutrala, så varsågod och gör det.
Måste vara det dummaste inlägg jag har läst på FL.
Vissa ord är allmänt nedsättande och folk tar illa upp av att man använder dem. GÖR inte det då! Det är samma sak som att gå runt med en stor svastika och påstå att det "bara är en symbol för solen". -
Precis!Knyttan skrev 2013-02-28 20:41:39 följande:Man kan jämföra med spansktalande länder, där betyder ordet "negro" helt enkelt färgen svart, och detta ord används också för att neutralt beskriva människor med mörk hudfärg. Alltså både av afrikanskt ursprung och de med indianskt påbrå i Latinamerika tex. Men där finns andra ord att uttrycka sig nedsättande om personer med mörk hudfärg.
-
Varför är det så? Hur kommer det sig? Jag tror du vet varför.felix le chat skrev 2013-02-28 20:43:56 följande:
Ok, så analog slutsats:
Att bli kallad för viting är inte ett skällsord.
Motsvarigheten är då att jag skulle kalla någon för svarting ( i mitt fall på engelska eller franska )
kan garantera att det inte skulle uppskattas. Dessutom helt poänglöst då 99.9 % av befolkningen i
Senegal och Gambia är svarta.
-
livetvänder skrev 2013-02-28 20:50:46 följande:Ja visst vi skall börja rätta oss efter dom som kommer hit..Skit i skolavslutningar i kyrkan,skit i pepparkaksgubben på lucia.Bygg fler moskeer..förläng efterlyst på tv..osv..fattar ni inte att Sverige är snart inte längre svenskt.
För det första har jag inte "kommit hit", jag är född här, alltså har jag inte valt att vara här.
För det andra så är jag inte muslim, ta det i rätt tråd.
För det tredje har ingen något problem med pepparkaksgubbar förutom en person som sedan förklarade att det hela var ett missförstånd.
För det fjärde, och sista, har jag aldrig varit med på efterlyst så återigen, ta det i en annan tråd.
-
MrRed skrev 2013-02-28 20:55:30 följande:Inte för att jag bryr mig ett smack om trådens ämne (alltså vad man kallar bakverk) men ordet "neger" kommer ursprungligen från spanska (och portugisiska) Negro som betyder just svart. Idag ska man ju säga svart om just svarta människor (eller är det färgad, det ändras ju titt som tätt?) vilket således innebär att en spansktalande säger Negro. Vilket borde vara fel. Eller rätt. Ett populärt vin heter Gato Negro (svart katt) och säljs på bolaget. Jag lägger själv ingen värdering i det men borde inte det vara nedsättande om ordet Negro, som är den engelska motsvarigheten till neger, används i systembolagets produkter? Eller är det ok för att det skrivs på spanska?Knyttan skrev 2013-02-28 20:41:39 följande:Man kan jämföra med spansktalande länder, där betyder ordet "negro" helt enkelt färgen svart, och detta ord används också för att neutralt beskriva människor med mörk hudfärg. Alltså både av afrikanskt ursprung och de med indianskt påbrå i Latinamerika tex. Men där finns andra ord att uttrycka sig nedsättande om personer med mörk hudfärg.
Med andra ord: Neger och negro är inte samma sak.
-
Varför babblar du om det då? ta det i en annan tråd.livetvänder skrev 2013-02-28 20:56:30 följande:Ingen som sagt att just du skulle varit med i efterlyst.Jag har inte heller påstått att just du är muslim
-
Jahopp så kan det gå!livetvänder skrev 2013-02-28 20:59:25 följande:För jag började tråden med ordet negerboll och sen spåra det helt ut på denna tråd så därför:)
-
livetvänder skrev 2013-02-28 21:01:51 följande:
Nej nu orkar jag inte mer.Kalla det vad fan ni vill men för mig kommer det alltid att vara negerbollar..
Kram
För mig kommer det alltid vara Horunge, Hora, Mongo, Fitta.... Vi har alltid sagt så och ni PK människor ska tamejfan inte ta ifrån oss allt! Snart kan vi inte ens säga vitlök!
Kram!
-
felix le chat skrev 2013-02-28 21:11:28 följande:
Var det allt du orkade skriva ?
Antar att du menar att jag bär på någon kollektiv skuld. Tack.Nej, absolut inte. Jag ställde frågor eftersom jag inte hade svaren.
Jösses...snacka om att anta saker.