Inpius skrev 2013-08-19 15:45:55 följande:
Herregud, negerbollshysterin är ju bara för idiotisk...... Det heter negerboll, ingen såg det som "rasistiskt" förrän nyligen! Folk blir mer och mer rädda för rasism... I dagsläget hade Pippis pappa definitivt inte fått kallas negerkung. Det är sjukt! Det är ju inte förolämpande mot mörkhyade, eller?
Det står negerbollar i min bakbok med! I åttan blev det ett jävla ståhej när jag frågade hemkunskapsläraren om vi kunde få göra negerbollar... Lyckligtvis var alla på min sida utom hon.
Rasistiskt och rasistiskt. Det är uppenbarligen kränkande för många. Eftersom det är noll, nada och ingen uppoffring för någon att säga chokladboll istället så kan man ju visa den respekten mot sina medmänniskor eller?
Pippi skrevs ju i en annan tidsålder då ordet neger inte hade samma laddning i Sverige. Att kalla chokladbollarna för negerbollar började man ju också med då. Idag säger du ju inte neger till en mörkhyad eller om en mörkhyad av respekt, så varför inte också byta på negerboll?
Språket måste ju utvecklas med samhället! Vill vi ha ett tolerant samhälle, måste vi ha ett tolerant språk!