Inlägg från: pellepelle |Visa alla inlägg
  • pellepelle

Negerboll..

Pingoo skrev 2013-08-18 02:59:52 följande:
    Så löjligt. För mig har det alltid hetat negerboll och det är bara namnet på en god jävla boll. Jag tänker inte direkt på något annat än just själva kakan när jag säger negerboll. Finns väl viktigare saker att haka upp sig på än en gammal negerboll.

Så bra, eftersom det inte är viktigt för dig kan du visa respekt mot dem som blir kränkta av ordet negerboll genom att inte använda det. Ingen uppoffring för dig men glädje för andra!
  • pellepelle
    Totoro skrev 2013-08-18 03:06:42 följande:
    Får man inte säga kinapuffar heller då? Kinapuffar borde ju vara lika kränkande?

Kina är ett land inte ett negativt laddat ord som används som okvädesord för en grupp människor. Gulingpuffar hade kunnat vara mer jämförbart även om guling inte har närmelsevis samma negativa och kränkande laddning som neger.
  • pellepelle
    Cal XVI Gustf skrev 2013-08-18 10:16:10 följande:
    Var ju nån som gnällde om just kinapuffar härom året:

hd.se/mer/2011/09/13/ni-sliter-sjalen-ur-mig/

"Se bara på Fazers Kina-godis, vars förpackning pryds av en knallgul asiat med rishatt och ögon sneda som en lördagsfylla. Inte ett dugg bättre än Nogger black, glassen som gav upphov till ramaskri och fick dras tillbaka." 

Det handlade om nidbilden på förpackningen, inte namnet.
  • pellepelle
    Lady In Black skrev 2013-08-18 12:52:14 följande:
    Nej, det är bara idioter som använder ordet chokladboll.

Så nu vet du det.

Oh. Du kör med dagisretoriken i denna tråd med -"nä-det var du" "han som sa det han va det" osv.... Tunt med argument igen?
  • pellepelle
    Lady In Black skrev 2013-08-18 21:04:25 följande:
    Japp, och du är politiskt korrekt ser jag.

Alltid lika originell.

Som sagt: korrekt i alla fall...
  • pellepelle
    ica skrev 2013-08-19 15:22:46 följande:

Det är en kaka i sju sorters kakor. Jag tror att det är den senaste. Diskuterar vi negerboll så borde vi ta upp det med.
    Men judebröd är ju de facto en kaka med judisk härkomst så att namnet har "jude" i sig är informationsgivande. Dessutom är inte jude i sig ett kränkande ord. Det är skillnaderna som vi kan diskutera om du vill!

Att säga judebröd är i stort sätt samma sak som att säga Swedish Meetballs på engelska
  • pellepelle
    ica skrev 2013-08-19 15:42:58 följande:

Det finns de som anser det. Titta på tomtarnas verkstad på julen. Juden har kommit och gått för det anses kränkande.

det är väl alltid svårt att förstå hysteri.
    Men du, det var ju nidbilden av en jude som gjorde att det togs bort, liksom nidbilden av en kines på kinapuffarna. Inte användandet av orden jude eller Kina, som båda är icke värdeladdade.
    Förstår du skillnaden?
  • pellepelle
    Inpius skrev 2013-08-19 15:45:55 följande:
    Herregud, negerbollshysterin är ju bara för idiotisk...... Det heter negerboll, ingen såg det som "rasistiskt" förrän nyligen! Folk blir mer och mer rädda för rasism... I dagsläget hade Pippis pappa definitivt inte fått kallas negerkung. Det är sjukt! Det är ju inte förolämpande mot mörkhyade, eller?

Det står negerbollar i min  bakbok med! I åttan blev det ett jävla ståhej när jag frågade hemkunskapsläraren om vi kunde få göra negerbollar... Lyckligtvis var alla på min sida utom hon.
    Rasistiskt och rasistiskt. Det är uppenbarligen kränkande för många. Eftersom det är noll, nada och ingen uppoffring för någon att säga chokladboll istället så kan man ju visa den respekten mot sina medmänniskor eller?

Pippi skrevs ju i en annan tidsålder då ordet neger inte hade samma laddning i Sverige. Att kalla chokladbollarna för negerbollar började man ju också med då. Idag säger du ju inte neger till en mörkhyad eller om en mörkhyad av respekt, så varför inte också byta på negerboll?

Språket måste ju utvecklas med samhället! Vill vi ha ett tolerant samhälle, måste vi ha ett tolerant språk!
  • pellepelle
    sandratjejen skrev 2013-08-20 08:36:44 följande:
    Okej alla har vi olika åsikter så är de bara!

Men va kommer de sig då att dom själva kan springa runt och säga "nigger" till varandra är inte de också rätt kränkande då speciellt när man slår ner på sin egna hudfärg?

Eller gillar dom att kalla varandra för slavar helt enkelt??

Sen är de ju från början så att de inte va rasistiskt och att de faktiskt va en benämning för vissa folkgrupper.

Neger har ända från slaveriets tid använts som nedvärderande ord av vita. Räcker inte det för att inte använda ordet? Vad skulle krävas för att du skulle sluta använda det? Räcker det inte att det idag utan någon som helst tvekan är ett kränkande ord?

Att mörkhyade själva använder ordet om sig själva är ju för att försöka avdramatisera det och "ta tillbaka" det ordet. För att rasister och andra otänkande människor skall tappa suget för att använda det som skällsord eller kränkande ord. För att de inte vill att det ska finnas ord som används för att definiera deras hudfärg som mindre värd. Samma sak med ordet blatte som ju används av vissa grupper med utländskt påbrå i Sverige.
  • pellepelle
    sandratjejen skrev 2013-08-20 08:36:44 följande:
    Okej alla har vi olika åsikter så är de

Så länge du inser att din åsikt är att rättfärdiga kränkandet av andra människor i onödan, att det är bra att separera mörkhyade som mindre värda och att vi ska sträva efter att ha en maktordnubg som bygger på hudfärg.

Så visst, du får ha den åsikten. Så länge du står för den!
Svar på tråden Negerboll..