• ica

Negerboll..

pellepelle skrev 2013-08-23 11:34:12 följande:
    Men det är ju inte vad du associerar som räknas, det är vad de du talar om känner för ordet som räknas. Och eftersom vi har vetskapen om att väldigt många blir kränkta av det ordet så är det ju bara grundläggande hyfs och respekt att utesluta det ur vokabulären. Hur svårt kan det vara? Det är ju ingen uppoffring!

Det jag är ute efter är att det ändras hela tiden. Och att det inte går veta vad andra blir kränkta över. Så antingen tiger man eller väger varje ord på guldvåg. Vilket blir stelt och tråkigt. Och att andra blir kränkta för minsta lilla är väl delvis deras problem. Väljer andra att tolka allt man säger och gör till det sämsta kan väl det även vara så att de är överkänsliga. Om nån kallar mig fet har jag ett val. Att tycka det är viktigt eller bara skit.
  • ica
    pellepelle skrev 2013-08-23 11:48:20 följande:
    Jag håller med till vis del, man ska inte behöva vakta sin tunga. Men nu är det i detta specifika fall så att vi vet att många blir kränkta, även de som inte är överkänsliga. Då är det det vi har att ta ställning till.

Men ibland slinker det ur negerboll ur munnen på en innan man fattat det. Men det vore skönt om det inte förstorades!
  • ica
    pellepelle skrev 2013-08-23 12:09:12 följande:
    Har man inte neger i sin vokabulär alls är det ju inget problem.... men jag förstår din tanke.
    Tycker också att det fått för stora proportioner, men det handlar ju om att många vägrar släppa taget om det gamla och inse att språket måste utvecklas. Hade inte folk hållit kvar vid ett kränkande ord med näbbar och klor på det sättet hade det aldrig blivit en sådan stor grej av det.

Men chokladboll är ett vidare begrepp. Så vad ska man säga för att det ska vara samma sak? Och det var inte ett kränkande ord förr. Så eftersom vi är många som har gamla kokböcker så lever ordet.
  • ica
    saltgurka skrev 2013-08-24 13:23:32 följande:
    Den laddningen blir vad man gör den till. Vill vi att ordet "neger" ska vara negativt laddat så blir det negativt laddat också.

Ta ett ord som white trash. Det är PK att säga, men inte neger. Och vet du varför? För att vi kan skämta om white trash, men inte om neger.

Det är ju det riktigt intressanta att vi kan skämta om det ena medans det andra får vi inte nämna! För inte är det nån som vill vara white trash! Men de ska tåla det.
  • ica
    pellepelle skrev 2013-08-26 15:47:44 följande:
    Jag förstår inte riktigt din fråga. Men om jag svarar som jag tror du menar din fråga så är svaret självklart chokladboll.

Neger har alltid varit ett kränkande ord för mörkhyade, vi har dock inte haft den förståelsen i Sverige (eller andra länder för den delen). På samma sätt som vi övergivit ord som tattare, mongo och andra ord om grupper av människor för att vi nu förstår att det kränker dem så har vi idag övergivit (eller alla med sinne för respekt då) även det ordet.

Att det står negerboll i gamla kokböcker är ju helt OK. De var skrivna under en tid då vi inte visste bättre och då är det ett tidsdokument precis som skrifterna som pratar om att jorden är platt också ska få finnas kvar.

Om jag beställer en chokladboll får jag lika gärna en arraksboll eller nåt annat! Tattare läste jag för övrigt i en tidning nyligen. Och mongo hör man ibland.
  • ica
    pellepelle skrev 2013-08-26 16:16:02 följande:

En arraksboll är ju en arraksboll, inte en chokladboll... Men som sagt -alla har rätt att döpa sina bakverket som de vill...

I vilket sammanhang stod det tattare? Det måste ju varit i historiskt perspektiv eller på Avpixlat...

Mongo används ju såklart fortfarande (liksom tattare) men min poäng var att dess laddning blivit annorlunda idag jämfört med den dag ordet "uppfanns".

Ingen modern människa med normal intelligens och sinne för respekt skulle idag säga tattare om den romska befolkningen eller Mongo om en person med funktionsnedsättning. (Eller neger om en mörkhyad)

Jag kommer inte ihåg. Sen har jag för mig att tattare och zigenare inte är samma sak. Det är nån skillnad. Mongo hör jag unga säga men de verkar kalla varandra det.

Och jag har fått arraksboll istället för chokladboll mer än en gång. 
  • ica
    Cal XVI Gustf skrev 2013-08-28 17:22:09 följande:
    Alla afrikaner är inte mörka.

De kan t om vara vita!
  • ica
    pellepelle skrev 2013-08-30 14:48:19 följande:
    Jag tycekr det är helt rätt inställning att inte lägga vikt vid utseende eller hudfärg.
    Men då får jag väl formulera om frågan eftersom du vägrar svara på mitt hypotetiska exempel:

Är neger mer positivt eller negativt laddat ord än mörkhyad i din värld? Eller är det exakt lika? Du har ju förklarat att du inte använder något av dem ens under pistolhot, men du måste väl ha en åsikt om värdeladdningen.

Bra synpunkt! För mig är neger och svart samma sak. Mörkhyad är mer diffust.
  • ica
    Gert skrev 2014-09-27 22:26:46 följande:

Det är min och alla andras rättighet att kalla ett bakverk för negerboll om de vill. Ni som inte tycker det kan väl flytta till Nordkorea.

• ica
    Matman83 skrev 2014-09-28 09:40:23 följande:

Förstår inte riktigt varför nån tar illa upp av negerboll?! Neger kommer från ordet negro som betyder mörk och för övrigt så kallas ju numera människor med mörk hudfärg Afrikaner. Tycker det är mer falsk marknadsföring att kalla bakverket för chokladboll då det inte innehåller speciellt mycket choklad alls.

Söker man nåt att irritera sig på hittar man alltid nåt. Sen förstår jag inte varför de skällde på ungstackarn.
  • ica
    pellepelle skrev 2014-10-02 10:20:42 följande:
    Precis - om man söker efter något att irritera sig på är ju utveckling av språket en sådan grej man lätt fastnar i. Oerhört lättkränkt att bli irriterad över att man bör ändra sitt rasistiska beteende... man borde ju bli glad för att någon upplyser om det så man slipper göra bort sig....
    Och om man ägnar all sin energi åt att leta fel hos andra och korrigera dem missar man nog sina egna. Och framförallt gör man sig socialt omöjlig.
    forskolekock skrev 2014-10-02 18:25:08 följande:

Är själv neger och har alltid sagt negerboll. Kommer fortsätta med det

du visar bara att det är vita människor som känner sig kränckta å andra.
  • ica
    forskolekock skrev 2014-10-13 20:13:41 följande:

Negerboll är ju inget rasistiskt beteende åtminstone inte i min värld och kommer aldrig att bli.

Inte mer än svenska köttbullar eller finska pinnar.
  • ica
    pellepelle skrev 2014-10-14 12:52:38 följande:
    Så skönt för dig leva i en värld där man slipper respektera andra...
    ica skrev 2014-10-14 06:06:54 följande:
    Inte mer än svenska köttbullar eller finska pinnar.
    Vilken svensk anser att ordet "svensk" är kränkande och i vilket sammanhang är "svensk" ett nedvärderande ord?

Vilken Finländare anser att ordet "finsk" är kränkande och i vilket sammanhang är "finsk" ett nedvärderande ord?

Vänligen svara på detta på ett seriöst sätt. Eftersom du gör liknelsen så måste du ju ha ett svar på denna fråga!Vilken prins eller annan medlem av monarikn anser att ordet "prins" är är kränkande och i vilket sammanhang är "prins" ett nedvärderande ord?

Vänligen svara på detta på ett seriöst sätt. Eftersom du gör liknelsen så måste du ju ha ett svar på denna fråga!

Ica och Sveker: Notera att det alltså är ordet neger i negerboll som är kränkande- inte ordet boll eller att det är ett bakverk. Utan just användandet av ordet neger. Alltså är det orden svensk, finsk och prins som I SIG måste vara nedvärderande för att ni ska kunna göra denna liknelse - inte köttbulle, pinne eller korv.
    Förstår ni skillnaden eller blev det för svårt?
    Du behöver inte vara övertydlig. Våra finska invandrare har och är inte alltid populära i vårt land. Är det bara jag som hört jävla finne mm mer än en gång.
    Och det drivs med svenskar utomlands men man får driva med oss. Det finns värre saker.
    Sen är vi många i detta land som inte fått lära oss att ordet neger är kränkande och inte anser det heller. Det är som ordet kärring. Ett ord med olika åsikter. Men det är just åsikter.
    Det nedvärderande är väl mer avsikten. Eller tonfall och mimik som kan göra det mesta elakt och sårande. Men allt är inte en kränkning.
  • ica
    pellepelle skrev 2014-10-16 10:31:22 följande:
    Dyu resonerar lite märkligt tycker jag. Det handlar om orden. Självklart kan det finnas nedvärderande fördommar och både funländare och svenskar. Det är ingen som hävdat motsatsen. men det handlar om vilket ord du använder för att beskriva eller tilltala dem/oss med. Svensk och finsk (som i köttbullar och pinnar) är inga ord som någonsin i sig har en negativ betydelse. För dessa ord krävs det andra nedvärderande tillägg som jävla eller-fitta eller liknande för att det ska bli kränkande. Här finns ju också både finne och svenne som ju är mer nedvärderande än finsk och svensk. men så klart inte i närheten av lika kränkande som ordet neger.

Du skriver att "ni är många i detta land som inte fått lära er att ordet neger är kränkande" det låter ju för det första märkligt. Vilken del av landet är det. Och för det andra är det ju en felaktighet som går att lära om då man uppnår tillräckligt mognad (dvs klarar att ta in samhället själv, utan att en förälder eller lärare säger till en vad man ska kunna/känna/tycka). Att ordet de facto är kränkande råder ju idag ingen som helst tvetydighet kring. Det är ren fakta. Sen är det ju upp till var och en att välja lära sig detta och agera utifrån det, alternativt lära sig detta och medvetet fortsätta kränka andra, eller som tredje alternativ inte ha kapaciteten att förstå detta faktum och då omedvetet fortsätta kränka.

Ordet neger har en särskild ställning i det svenska (och i andra) språk. På många sätt är det ojämförbart med andra ord, eftersom ursprunget är så kränkande i sig. Det gör att ordet aldrig kan uttalas på ett kräleksfullt sätt. oavsett uppsåt, tonfall, mimik eller annat. Ordet kommer alltid i alla sammanhang ha det kränkande ursprunget, det är ofrånkomligt.

ordet kärring kommer ju från ordet kärling som betyder kvinna eller gammal kvinna. En tämligen neutral utgågspunkt som sedan erlagts med ett negativt hölje. Eftersom ursprunget är neutralt kan man därför fortfarande göra tolkningar som också är positiva (även om dessa så klart är ovanliga även för kärring). Ordet neger har ett 100% negativt ursprung och kan därför inte jämföras.
    Du är nog den som är historielös eller så har du haft ett skyddat liv. Finnar har varit en mycket viktig del av vår arbetarklass. Men de har inte alltid varit väl sedda. Varför vet jag inte. Och finne har varit ett skällsord. För många svenskar så är neger bara ett ord som beskriver etnicitet men inte säger nåt om personen. Det negativa har kommit från andra länder verkar det som.  Och att byta ut det mot färgade eller svarta ändrar knappast nåt. Att inbilla sig det är både dumt och naivt. Ordet kärring har inte en neutral bakgrund. Forskningen har ändrat sig om det.
  • ica
    pellepelle skrev 2014-10-17 21:09:27 följande:
    Nu pratade vi om ordet finsk, inte finne (eftersom någon drog upp den patetiska liknelsen med finska pinnar, som ju inte heter finnepinnar). Men menar du på allvar att du anser att finne ligger närmare till hands att sluta använda i din vokabulär än neger? Eller missförstod jag dig?

Vad ordet betyder för oss som inte är mörkhyade spelar ingen, noll, nada, zipp och intet roll. Det är vad ordet har för innebörd för de man benämner. Och jag är medveten om att många mörkhyade inte tar illa upp men så länge en enda hör det är det värt att inte använda ordet. Detta eftersom det är rättmätigt (inte att jämföra med lättkränkta personer inom andra grupper där kränktheten handlar om stolthet och inte om förtryck av den egna rasen)

Och även om det inte har något med negerbollsdebatten att göra undrar jag var du fått dina nya rön om kärring ifrån och vad de säger?
    Det är inte mina rön om ordet kärring utan det var en språkforskare som uttalade sig för några år sedan.
    Och jag tycker visst att det spelar roll vad den som säger något avser med det. Om den som hör det hela tiden tolkar in det värsta ligger nog en del av problemet hos dem.
  • ica
    manmanne skrev 2014-10-24 17:16:14 följande:
    Vad du diskuterar börjar jag undra. Är avsikten inte att kränka och du ändå känner dig kränkt, bör du besöka en psykolog.
Svar på tråden Negerboll..