Inlägg från: sverker11 |Visa alla inlägg
  • sverker11

Negerboll..

Velouria skrev 2013-05-22 01:03:07 följande:
    Den är ju varken en neger eller en boll. Men vill du föra över stupidness så varsågod.
    Boll: (mer l. mindre) klotformig kropp, (SAOB). Så ditt argument ligger på nivån "men det är ju ingen prinsessa" om prinsesstårta.
  • sverker11

Nu vet jag inte om denna varit upp i tråden: tinypic.com/view.php&s=5
    Det är en tårta som heter negerhuvud som tydligen är hämtad från någon äldre kokbok. Jag undrar om den skulle bli rumsren ens om man döpte om den till chokladhuvud.

• sverker11
    Juronjaure skrev 2013-05-27 16:15:21 följande:
    Det är klart att du FÅR säga det, men var beredd på att folk kan bli förbannade. Du får säga vad du vill, yttrandefrihet...
    Om man får använda ordet negerboll varför bedriver då motståndarna till ordet negerboll rena hatkampanjer och försöker få ordet stoppat genom DO-anmälningar?

Nåja förhoppningsvis får oOOo oOOo rätt i att den vidriga tingesten i framtiden kommer att beskattas så högt att den försvinner av sig själv.
  • sverker11
    pellepelle skrev 2013-06-17 10:12:59 följande:
    Japp, och ordet började användas om afrikaner och slavarna som togs till Amerika därifrån. Det var redan från början ett nedsättande ord som beskrev förgen på hyn, men också särskilde dem från "riktiga, fullvärdiga" människor (dvs vita). Negros var lägre stående i ögonen på de som myntade ordet. Ordet har därmed alltid haft en nedvärderande och kränkande mening i sig.
    ---

Det är vad som skiljer just neger från de allra flesta andra öknamn om folkgrupper, t.ex svenne, japs, jänkare med mera. Ord som inte tillkommit för att man tycker att dessa folkgrupper är mindre värda människor.
    Har du någon trovärdig källa för dina påståenden? Det vill säga ditt påstående om ordet negers ursprung eftersom jag inte hittar något stöd för din tolkning i SAOB.

Det har för övrigt funnits en svensk biskop med namnet Petrus Andreae Niger (Peder Swart).

"Men nu är det ju så att det finns ganska många som blir illa berörda av att människor använder ordet neger och dessutom negerboll. Du tycker inte att den lilla insats det är för dig att byta till chokladboll (som både låter godare och är mer rättvisande för vad det är) är värt det hela för att andra människor ska må bättre?"
    Chokladboll är ett ovanligt dumt namn eftersom den inte innehåller choklad. Kakaoboll skulle vara ett bättre namn.
  • sverker11
    pellepelle skrev 2013-06-20 10:26:41 följande:
    Men vi kan väl säga så här, så slipper vi vara oense om källor och så:
    Ordet neger har under flera 100 år varit nedsättande och föraktfullt. Ordet har skapats av människor som själva inte är mörkhyade och som såg sig som "bättre människor" än dem de skapade ordet om. Det kan vi ju vara överens om utan vidare källkritik i alla fall.

Även om ordet från allra första början bara var en beskrivning av hudens färd (dvs latinska "niger") så laddades det snabbt med negativa värderingar och förakt. Ordet mörkhyad är idag oladdat och på samma sätt beskrivande som "niger" var. Så- vill man inte ladda sitt ord använder man mörkhyad, vill man ladda ordet med negativa egenskaper och förakt säger man neger. Så enkelt är det, oavsett den semantiska betydelsen av det latinska ursprunget. Vill man så kalla ett bakverk för något som innehåller ett ord som är laddat med negativa egenskaper och förakt så kan man ju göra det, så länge man tycker att mörkhyade människor förtjänar det föraktet. Men då får man stå för det!
    Det finns dock ett problem och det är att om värderingarna inte ändras kommer snart mörkhyad att få samma negativa klang som neger. Se USA där benämningen på svarta bytts ett par gånger under årens lopp men fördomarna bestått vilket gjort att åtminstone vissa efter en tid sett de  nya benämningarna som fördomsfulla. Det är inte helt otroligt att det om några år sitter någon och kritiserar att du använt ordet mörkhyad och inte kan förstå att  människor var så fördomsfulla och ignoranta i början av 2000-talet. Det vill säga år 2150 sitter pellepelle2 och klagar över hur nedsättande och föraktfullt pellepelle uttryckte sig i början av 2000-talet.
    Sen: Vad är definitionen av choklad? Torde den inte vara kakao blandat med fett och i vissa fall även socker... Ingredienser som finns i chokladbollar... men säger du kakaoboll så är det fine med alla. Det är ju inte kränkande för någon!
    Choklad skall innehålla minst 18% kakaosmör medan kakaopulver är det som blir över när kakaosmöret är utvunnet. Det vill säga negerbollen är ingen chokladboll utan en kakaoboll. Det skulle iofs inte vara några problem att använda ett felaktigt namn men med tanke på det ovanligt korkade argumentet att den inte innehåller några negrer och därför inte kan kallas negerboll så bör man vara konsekvent och inte använda den felaktiga beteckningen chokladboll eftersom den inte heller innehåller någon choklad.
    Njae, trovärdig källa, du kan ju kolla Wikipedia eler Bo bergmans "Ordens ursprung"

Nu har jag tittat på Bergman och den källan var inte särskilt imponerande. Det verkar som Bergman hade bestämt sig för att ordet var stötande och var mer intresserad av att få framföra sin åsikt än att reda ut ordets ursprung.
    pellepelle skrev 2013-06-17 10:12:59 följande:
    Men nu är det ju så att det finns ganska många som blir illa berörda av att människor använder ordet neger och dessutom negerboll. Du tycker inte att den lilla insats det är för dig att byta till chokladboll (som både låter godare och är mer rättvisande för vad det är) är värt det hela för att andra människor ska må bättre?

Jag kallar inte den vidriga tingesten någonting alls eftersom jag anser att den inte är tjänlig som människoföda (eller för den delen som djurföda). Däremot anser jag att negerbollsmotståndarna är nästan lika vämjeliga som tingesten själv med sitt ständiga självförhärligande där de (flesta) försöker framställa sig som en bättre sorts människor bara för att de undviker ett visst ord. De framstår som minst lika fördomsfulla som de som skapade ordet.
  • sverker11

Dags för en lite puff

Lyssnade för en stund sedan på Stockholms negrers "negerbollar av stål" (

) och funderade på hur en negerbollsmotståndare skulle resonera runt användandet av ordet neger i detta fall. Någon som har några synpunkter?

Att döpa om gruppen till Stockholms choklad och låten till "chokladbollar av stål" skulle kanske gå men då tappar man nog en del av iden med det hela.

• sverker11
    pellepelle skrev 2013-09-06 19:54:29 följande:

Får inte upp klippet men utgår från att det är ett gäng mörkhyade svenskar som gjort en låt om bakverket. Jag kan inte tala för alla motståndare men så här resonerar jag:
    Alla mörkhyade tar inte illa upp av vare sig ordet neger eller negerboll. I många fall har ju också ordet "tagits tillbaka" av dem själva för att avdramatisera och göra det mindre "kul" för rasister att använda (pratar om ordet neger alltså) Lex ge-inte-mobbarna-chansen-att-hitta-fel-utan-påpeka -felet-själv-först (och för att förtydliga för er som inte orkar läsa tråden och mina tidigare inlägg så menar jag INTE att mörk hy skulle vara ett fel utan detta är bara en liknelse med mobbing)

Men att inte alla blir kränkta är ingen anlening till att som vit man börja använda ordet, eftersom det finns så många som blir det!
    Stockholm negrer är en  punkgrupp från slutet av 80-talet med Michael Alonzo som mest kända medlem. Låten "Negerbollar av stål" har inget direkt med bakverket att göra vilket refrängen visar:
    "Så låt dom komma, vi smörjer upp dom
    Vi har negerbollar av stål
    Ja, låt dom komma, vi smörjer upp dom
    Vi har negerbollar av stål"

De hade även en del andra titlar som antagligen skulle vara omöjliga idag som t.ex: "Jag Är En Vit Neger", "Sieg heil" och "Fy Fan Svenska Flicka". De var redan när det begav sig så pass kontroversiella att Konsum inte sålde deras skivor. De var ganska hårt nischade mot rasism och vissa anser att de var en motreaktion mot viktmaktrörelsen med textrader som "Död åt alla blonda präktiga vikingar" (från död åt alla).

Hittade igen denna tråd när jag gjorde en snabbsökning över hur många negerbollstrådar det egentligen finns på familjeliv. Så jag passar på att puffa upp den klargöra några saker om Stockholms negrer och deras negerbollar av stål.
  • sverker11
    NoOx skrev 2014-01-18 12:44:40 följande:

Rätt intressant att ni alla håller så hårt i ordet negerboll, är det verkligen så viktigt?

Kommer Sverige försvinna om ni ändrar er till att kalla det chokladboll tex?

Får vi shahira lagar, blir era barn terrorister, störtas regeringen? 

Vad exakt kommer hända om ni kallar det chokladboll?

Fast det är minst lika intressant varför vissa propagerar så hårt mot namnet negerboll. Det borde rimligtvis vara ett så pass litet problem att det är försumbart. Många använde inte längre ordet och de flesta har förhoppningsvis så god smak att de överhuvudtaget inte skulle beställa den vidriga skapelsen oavsett vad den kallas.

Är det verkligen så viktig för viss att styra över vilka ord någon annan använder sig av att det är nödvändigt med (för tillfället aktiva) tre olika trådar där människor kan förfasa sig över användandet av ett visst ord?

Vad exakt kommer att hända om någon kallar den vidriga tingesten negerboll? Kommer världen då att gå under?

Efter att ha läst i några negerbollstrådar kan man konstatera att det i första hand inte tycks handla om vad man skall kalla ett sliskigt bakverk eller om ett visst ord är nedvärderande utan om vem som skall ha makten över språket.
  • sverker11
    NoOx skrev 2014-01-18 23:25:18 följande:

Fan va jobbigt långt svar . . . Får jag kalla dig Jävla luder? Du hade inte brytt dig om jag gjort de?
    Jag har blivit kallad betydligt värre saker än så.

Frågan är bara varför du vill använda benämningen på en redan utsatt grupp som en förolämpning. Jag antar då, baserat på att ordet "jävla" står före, att luder är menat som en förolämpning. Det indikerar att du ser ner på vissa grupper och att dit negerbollsmotstånd har andra grunder än att någon ur en viss grupp kan känna sig kränkt av ordet.
  • sverker11
    pellepelle skrev 2014-01-21 14:45:03 följande:
    Men att kallas för bara luder är inte nedvärderande? Är det OK?Skulle du vara OK med att någon kallade dig för det (utan skämtsam ton så klart)
    Som jag redan skrivit så har jag blivit kallad värre saker än så och nej jag bryr mig inte nämvärt. Att du vill kalla någon luder säger mer om dig än den person som du kallar luder.
  • sverker11
    pellepelle skrev 2014-01-21 14:43:51 följande:
    Fast det är minst lika intressant varför vissa propagerar så hårt för att få använda namnet negerboll. Det borde rimligtvis vara ett så pass litet problem att låta bli att använda ett ord som är fastställt kränkande mot andra människor att det är försumbart. Många använder som tur är inte längre ordet och de flesta har förhoppningsvis så god smak att de överhuvudtaget inte skulle få för sig att använda det i framtiden heller då de beställer den skapelsen.

Är det verkligen så viktig för vissa att få fortsätta använda ett ord som inte säger något om innehållet, men som kränker andra människor, att det är nödvändigt med (för tillfället aktiva) tre olika trådar där människor som känner att de blir motarbetade då de vill fortsätta kränka andra människor genom att använda ordet startat.

Vad exakt kommer att hända om ni slutar kränka andra människor genom att sluta använda ordet negerboll? Kommer världen då att gå under?

Efter att ha läst i några negerbollstrådar kan man konstatera att det i första hand inte tycks handla om vad man skall kalla ett sliskigt bakverk utan om att människor är rädda för förändring och inte känner att alla människor har samma rätt att leva i ett samhälle där de slipper utsättas för kränkningar
    Även om det naturligtvis är smickrande att bli plagierad så tyder det även på en viss fantasilöshet hos den plagierande.

Nåja över till vad jag antar är din frågeställning. För mig är inte negerbollsfrågan särskilt viktig men jag anser att den är intressant eftersom den handlar om vem som skall ha makten över språket och då i förlängningen över tanken. Tyvärr får jag nog konstatera att vem som skall ha makten över språket inte går diskutera när ordet negerboll är närvarande eftersom det ordet tycks väcka så starka känslor hos många att det istället för att bli en konstruktiv debatt blir ett skyttegravskrig utan särskilt mycket nyanser.
  • sverker11
    pellepelle skrev 2014-09-26 18:24:55 följande:
    Precis som det säger mer om den som vill använda ordet neger än den som blir kränkt av det...
    Exakt.
  • sverker11
    pellepelle skrev 2014-09-26 18:27:56 följande:
    ... Eller så är det fantasifullt så då det tydliggör det otrevliga resonemanget i ditt första inlägg.
    Nä ditt inlägg var rätt fantasilöst och mitt resonemang var inte otrevligt.
    pellepelle skrev 2014-09-26 18:27:56 följande:
    Jag tycker det empatiska och sympatiska bör ha makten över språket, inte det medvetet kränkande. Tror vi alla tjänar på det i längden
    Vilket då i förlängningen innebär att du är för åsiktskontroll så länge det är de åsikter som du inte tycker om som kontrolleras.

• sverker11
    pellepelle skrev 2014-09-26 21:20:10 följande:
    Nu läste du nog fel. Jag skrev DET empatiska och sympatiska, inte DE. Förstår du inte skillnaden eller läste du bara fel?
    Vilket förutsätter att någon bestämmer vad som är empatiskt och sympatiskt. Det vill säga en åsiktskontroll.
    pellepelle skrev 2014-09-26 21:20:10 följande:
    För övrigt krävdes det en del kreativitet för att lyckas skriva om ett helt långt inlägg sv dravel till motsatsen och få det att bli vettigt igen....
    Så du menar att du även skrev ett vettigt inlägg men ändå postade ditt dravel?
  • sverker11
    ica skrev 2014-10-14 06:06:54 följande:
    Inte mer än svenska köttbullar eller finska pinnar.
    Eller prinskorv. Det finns många som har fördomar mot monarkin (t.ex. republikaner) varför ordet prins kan anses som kränkande och måste förbjudas.
  • sverker11
    pellepelle skrev 2014-10-14 12:52:38 följande:
    Vänligen svara på detta på ett seriöst sätt. Eftersom du gör liknelsen så måste du ju ha ett svar på denna fråga!
    sverker11 skrev 2014-10-14 12:27:26 följande:
    Eller prinskorv. Det finns många som har fördomar mot monarkin (t.ex. republikaner) varför ordet prins kan anses som kränkande och måste förbjudas.
    Vilken prins eller annan medlem av monarikn anser att ordet "prins" är är kränkande och i vilket sammanhang är "prins" ett nedvärderande ord?

Vänligen svara på detta på ett seriöst sätt. Eftersom du gör liknelsen så måste du ju ha ett svar på denna fråga!
    Prova googla ironi.
    pellepelle skrev 2014-10-14 12:52:38 följande:
    Förstår ni skillnaden eller blev det för svårt?
    Jag ser att du fortfarande är lika otrevlig.

• sverker11
    pellepelle skrev 2014-10-15 08:56:49 följande:
    Nu känner jag dig inte personligen så ironi är svår att upptäcka då samma inlägg skrivits av flera andra av dina meningsfränder (eller vad dom verkar vara meningsfränder) helt seriöst och utan ironi. Jag ber om ursäkt om du känner dig stött för att jag buntade ihop dig med de andra som varit oironiska. Du har inte givit uttryck till att vara kapabel till detta innan nämligen.

Men jag undrar då- om detta var ironi så betyder det alltså att du förstår skillnaden på prinskorv, finska pinnar svenska köttbullar gentemot negerbollar. Du förstår och accepterar det faktum att de tre första är okontroversiella och det sista är kränkande. Varför propagerar du då för att använda ett ord du förstår kränker andra?

Gällande min otrevlighet är den inget i jämförelse med otrevligheten det innebär att använda ordet negerboll... I just detta fall har jag fått skriva denna förklaring så många gånger i så många sammanhang utan att ordkoservatisterna förstått, så frågan är befogad -om än otrevlig!
    Nu har jag inte propagerat för att använda något speciellt ord överhuvudtaget. Däremot är jag tveksam till att försöka införa de facto förbud mot att använda vissa ord. Jag anser även att ordet inte är något problem utan att det är de bakomliggande orsaker som gör att vissa ord får en negativ laddning som borde angripas.

Problemet med negerbollsdebatten är att ingen visar något större intresse åt att göra något åt de bakomliggande faktorerna utan vill bara känna sig duktiga genom att slå ner på andra. Nu har jag inga större problem med att vissa vill visa försöker framställa sig själva som moraliskt överlägsna genom att påstå att de inte använder ett visst ord men när man ser hur många av dem visar prov på samma fördomar som de som använder ordet så blir det lite för mycket hycklande. Det är bara titta på valfri negerbollsdebatt så ser man att många som säger sig vara emot ordet har en närmast kolonial syn på svarta och det finner jag rätt stötande.

Att sedan viss som anser sig tillhöra "den moraliskt rätta sidan" tar sig rätten att vara dryg och otrevlig mot alla som de anser inte vara lika renläriga som de själva gör att de inte bara framstår som intoleranta utan de skapar även ett klimat som gör att de som använder ordet hamnar i en försvarsposition där ett fortsatt användande av ordet blir en principsak.
Svar på tråden Negerboll..