Inlägg från: denni |Visa alla inlägg
  • denni

Negerboll..

Shadow Wang skrev 2013-08-15 10:17:17 följande:
    Jag ser ingen anledning till varför man ska kalla det för " Negerboll", varför är chokladboll så fel att säga när det smakar choklad? Av något skäl så har man valt att kalla ett bakverk bara för att det har en mörk färg så ska det mest kränkade ordet inkuderas. Att "Neger" kommer från spanskans Negro så långt är vi överens. Men  "Neger" på engelska är "Nigga", detta var tilltalls ordet till slavar i amerika, en möjlighet att se hur de behandlades är bland annat filmen "Django" sen när du använder det på cafe eller i andra situationer tolkar jag som att du stödjer budskapet och är för hur mörkhyade behandlades i amerika. När det gällde din dotter så reagerar inte lärarna för att de har tråkigt. Jag personligen tycker att du ska sluta säga "negerboll". Dels för att de kränker mörkhyade . och dels som vi ser det i omvårdnad och andra områden. Av egen erfarenhet så ser jag många mörkhyade på äldreboenden och tandvård och sjukvård, de gör t.ex. äldre människors sista tid tid i livet mycket ljusare än vad den annars skulle ha blivit. Vad tror du att när du säger dessa saker sänder för signaler när de gör så underbara insatser ändå borde behandlas som de gjorde i amerika för en tid sen? Min gissning är att de känner sig kränkta. 
    Bra skrivet och håller med dig !
Svar på tråden Negerboll..