Inlägg från: Grande Rock |Visa alla inlägg
  • Grande Rock

Negerboll..

Nordkristall82 skrev 2013-02-28 16:39:31 följande:
    Det är inte svenskfientligt att kalla en negerboll för något annat, däremot är det tramsigt att förhålla sig till någon slags pk-norm bara för att.

La lola, det är inget fel i att utvecklas om det fyller någon funktion. Att kalla ett bakverk för något annat än vad det heter är inget annat är fånigt och jag förbehåller mig rätten att inte vara fånig.

Tack
    visst har du rätt att inte vara fånig, men uppenbarligen har du själv valt att inte utnyttja den rätten
  • Grande Rock
    livetvänder skrev 2013-02-28 17:03:26 följande:
    Inte ändrat till negerboll utan det är ändrat till chokladboll..Jag har sagt negerboll i 20 år så det skulle vara svårt att ändra på det nu
    det går alltså inte att lära en gammal hund att sitta?
  • Grande Rock
    Fridiz86 skrev 2013-02-28 18:45:32 följande:
    läs skillnaden mellan neger och nigger. om du nu är mörkhyad så borde du av nån veta det.
    men inte lätt att ha dåligt självförtroende

läs skillnaden mellan idiot och pucko. om du nu är av klent förstånd borde du av nån veta det.

men det är inte lätt att vara korkad

• Grande Rock
    Nrobley skrev 2013-02-28 19:02:09 följande:
    P-K maffian som raljerar här om nedsättande hit och nedsättande dit, hur förklarar ni för era barn att just ordet Neger är nedsättande ? Negro är spanska och betyder svart, testa med translate.google.com. Spanska är världens näst största språk.

Om barnet säger "Varför får man inte säga Neger?" vad säger ni då?

Förresten, om ni skall vara riktigt P-K är det egentligen ok att säga "svart" ?  
    vad betyder boll på spanska? varför ska vi använda ett spanskt ord för att säga chokladboll?
  • Grande Rock
    miss mli skrev 2013-02-28 22:18:00 följande:
    Jag har aldrig sagt negerboll men det är inte för att jag tycker det är fel utan för att jag alltid sagt chokladboll.. tycker det är sjukt larvigt det där med att man inte får säga negerboll. det är ju inte direkt så att jag tar illa upp när folk pratar om vit choklad eller vitsås. trams.
    tycker du att det är du som har rätten att sätta normen?
  • Grande Rock
    Madeleeeen skrev 2013-02-28 22:38:18 följande:
    negerboll, finska pinnar, pepparkaksgubbar m.m.

Blir någon verkligen förnedrad för att man säger namnet på ett bakverk?

På dotterns dagis frågade en förskollärare ett barn om den ville ha en "negerboll" och chefen hörde det och skällde ut sin anställda.

Har inte den där debatten gått för långt då?

Jag iaf väljer mina tillfällen när jag säger negerboll respektive chokladboll det beror helt på vilket socialt sammanhang man är i.

är det lättare att använda två ord?

är det inte bättre att förskolelärarna använder det ord som är accepterat i alla sociala sammanhang?

• Grande Rock
    camelCase skrev 2013-03-01 00:11:17 följande:
    Jag använde också ordet negerboll en gång i tiden... Sen fyllde jag typ åtta.
    bästa idag, haha
  • Grande Rock
    snällochgla skrev 2013-03-01 00:02:17 följande:
    Trams! Har du bevis på att de är svarta. Kanske jag är svart? Kanske jag är en svart person som har större frågor att ta itu med än det svenska ordet  "negerboll" som väldigt få vet vad det betyder!! Kanske vita svenskar överdriver sin egen betydelse? "Negerboll"??? Hur många vet vad det betyder? Jo några fanatiska svenskar som gör sig till tolk för ett helt folkslag. De som är svarta!! Lägg ner tramset och lyft blicken till ngt som är viktigt.
     Den svarta person som tar illa vid sig av ordet "negerboll" måste vara en person som växt upp i en källare utan kontakt med omvärlden. Ska den personen styra? Kanske finns den inte ens en gång?? Vi pratar om ett folk som varit slavar och som fått kämpa för sina rättigheter!! Om de bryr sig om det svenska ordet "negerboll" så blir då jag väldigt förvånad!!!!
    vilket folkslag är det du pratar om?
  • Grande Rock
    ManligMan6 skrev 2013-03-02 01:58:34 följande:
    Vad har negerbollar med slavhandel att göra???

ordet neger
  • Grande Rock
    Fridiz86 skrev 2013-03-02 19:41:29 följande:
     vad ska kakjävlen heta så det passar alla?
    Kakjäveln kanske
  • Grande Rock
    Fridiz86 skrev 2013-03-02 19:59:08 följande:
    fråga inte mig, fråga den som blir störd av det. kanske för vi ändrar saker i onödan när vissa vet att det bara är en bakelse.

negerboll just för ordet neger finns i det ordet.
    chokladboll- just för brun är choklad.

men som sagt man kan störa sig för vilket ord som helst om man själv tillåter sig själv att bli störd av just ett ord
    får man bli störd av att det finns människor som blir störda av att de inte får lov att störa andra?
  • Grande Rock
    Fridiz86 skrev 2013-03-02 20:05:07 följande:
    såklart människor kan störa sig av andra oavsett vad.
    då är det alltså ok att folk stör sig på att vissa individer klamrar sig fast vid omoderna och nedvärderande uttryck som tex negerboll
  • Grande Rock
    ManligMan6 skrev 2013-03-03 02:05:13 följande:

Kalla du gärna vem du vill för jimmy eller nassar!
    Men vi andra är INTE nassar för att vi kallar ett bakverk vid dess riktiga namn! 
    inte nassar, men sannerligen lite ohövliga
  • Grande Rock
    ingetförgivet skrev 2013-03-06 08:02:38 följande:
    Jag säger negerboll.Det är liksom inget jag ens tänker på  när jag säger det,DET ÄR JU LIKSOM ETT BAKVERK OCH INGET ANNAT.Mina barn säger säkert också negerboll,heller inget jag reflekterat över eftersom det hetat det ialla tider..Barnslig att hänga upp sig på att barkverk.
    alla tider förutom de sista tjugo åren, learning is a bitch
Svar på tråden Negerboll..