Inlägg från: Stekt potatis |Visa alla inlägg
  • Stekt potatis

Negerboll..

Jag säger chokladboll, man vill ju inte låta som en obildad bonnläpp.

• Stekt potatis
    sverker11 skrev 2013-03-01 19:38:33 följande:
    Fast genom att visa dit förakt för de som inte har samma fina utbildning som dig och som till skillnad från dig inte bor i innerstan så framstår du istället som mallgroda.

Ja det bjuder jag så gärna på .

• Stekt potatis
    sverker11 skrev 2013-03-01 20:05:53 följande:
    Choklad innehåller kakaosmör eller kakaomassa. Det vill säga det räcker inte att hälla i lite malda bönor i den välsockrade frukostgröten för att kunna kalla den choklad.

Fast jag måste ju ändå säga att hellre mallgroda än viktigpetter...
  • Stekt potatis
    maximum skrev 2013-03-01 20:11:24 följande:
    Jag säger chokladboll och har alltid gjort.
    Men nu har jag läst i tråden kanske 2ggr och båda gångerna har jag sett orden "obildad bonnläpp" då i sammanhanget i att man säger negerboll.
    Är det så mer bildat att säga så? 

Det är ganska enkelt att generalisera när man ser och hör på de människor som säger "negerboll": Förvånansvärt ofta kommer de från landsbygden, och lika förvånansvärt ofta stoltserar de med att de minsann tycker att det "bara är ett ord". Det betyder att man inte är det minsta påläst vad gäller ordets historia, vad begreppet stigmatisering innebär och visar på ett minst sagt ointresse i att reflektera kring de lite större grejerna som rör sig utanför det man säger på stadens (byns) konditori. Därav uttrycket obildad bonnläpp. Jag är högutbildad och stadsbo, men tycker ändå att det är skönt att få säga att någon som uttrycker sig som en idiot till vardags är en obildad bonnläpp.

Skillnaden mellan dem och mig är att jag säger bonnläpp här, men skulle aldrig göra det IRL; negerbollsmänniskorna däremot är så okunniga att de inte ens skäms för att visa sin dumhet offentligt i det riktiga livet. Men, "livet vänder" verkar ju ha stängt ner sig från FL så kanske hon faktiskt insåg sina egna tokerier, jag har inte läst hela tråden.
  • Stekt potatis
    sverker11 skrev 2013-03-01 20:47:27 följande:
    Så vad skall vi kalla människor som kallar andra för idiot, obildad, bonnläpp? Exakt vad är det som gör att de orden är så mycket bättre än neger?

Tja, en svart är alltid en svart, eller "neger" som vissa vill säga, oavsett hur människan i sig beter sig. En obildad bonnläpp kan ju faktiskt vara en definition som bara jag väljer att sätta, personen har ju, i alla fall till synes, en möjlighet att studera och sluta vara obildad, en svart person har svårare att få bort stämpeln som "neger" så länge folk fortsätter att referera till uttrycket. 

Det är helt okej för mig att bli kallad mallgroda, så kalla mig det du om du vill. Jag tillhör inte en grupp med människor som har blivit stigmatiserade och utsatta för kränkningar och orättvis behandling i tusen och åter tusen år. Det är heller inte så många som envisas med att hävda sin rätt att referera till något som är nedlåtande och som har med min hudfärg att göra, bara för att de själva är för slöa eller dumma för att orka se utanför sitt eget lilla inskränkta perspektiv. Det är faktiskt JÄTTELÄTT att säga chokladboll istället för negerboll (usch vilket ord, jag känner mig dum bara jag skriver det!). Men! Jag är själv lite dum nu, jag vet ju att de där bonnläpparna är lika mycket offer som andra stigmatiserade grupper så det var lite korkat av mig att skriva så. Ibland är det bara så skönt att komma med lite sköna förenklingar och inte behöva vara så förstående, eller hur?
  • Stekt potatis
    Ljushuvud skrev 2013-03-02 09:53:52 följande:

Precis, det är dina åsikter! Glöm inte det... En "vidare bild " innebär " alltid sämre fokus och lägre sanningsenlig och fakta!!

Eh, va? Lägre sanningsenlig och fakta? Utveckla gärna vad du menar här.  
Svar på tråden Negerboll..