Inlägg från: Kofot |Visa alla inlägg
  • Kofot

Negerboll..

Det är väl bra att förskolan reagerade och förhoppningsvis förklarade varför det kan ses som olämpligt?

• Kofot
    livetvänder skrev 2013-03-01 08:55:01 följande:
    Ja vi lever på 2000 talet och jag är RIKTIGT orolig hur det skall bli här när vi bara skall tänka på dom svarta och ta hänsyn till dom..Inte fan hade dom tagit hänsyn till oss om vi flyttade dit.

Fast det handlar väl om ömsesidig respekt och förhoppningsvis även sunt förnuft?
    Om man vet med sig att ett ord eller en term kan ses som kränkande. Varför använda den? 
  • Kofot
    livetvänder skrev 2013-03-01 08:56:53 följande:
    Jag tror att dom flesta här som tycker det är fel att säga negerboll är svarta själva.Finns ju liksom lika mycket svarta som vita i Sverige idag så chansen är VÄLDIGT storGråter

Och där föll din argumentationsbas i botten..
  • Kofot
    Trust me skrev 2013-03-01 09:51:39 följande:

Jag kan inte börja kalla negerbollar för chokladbollar för negerbollar innehåller knappt någon choklad. Möjligen kan jag kalla dom havrebollar.

Chokladboll

Negerboll

En del chokladbollar är inte ens chokladbollar utan arraksbollar.

Tro mig det finns inte ett uns "neger" i dom heller.
  • Kofot
    livetvänder skrev 2013-03-01 09:57:49 följande:
    Jaja Kan man inte ens accceptera ordet neger i ett bakverk så har man faktiskt inte i Sverige att göra.Mycket möjligt att om många många år så kanske inte man säger negerboll.Jag tycker faktiskt att det är fint att dom fått något så gott som detta bakverk uppkallat efter sig..

Vet inte riktigt vad jag tänkte när jag citerade detta. Men menar du allvar?
  • Kofot
    listoplisto skrev 2013-03-01 10:11:31 följande:
    Men skillnaden är att det inte är en enskild person som har uttryckt att "neger" är på ett visst vis, utan att det faktiskt har varit en allmän bild, vilket man t.ex. ser i det här utdraget från Nordisk Familjebok 1913: runeberg.org/nfak/0483.html, där man kan läsa saker som att
    "i psykiskt hänseende kan negern sägas i allmänhet stå på barnets ståndpunkt" och
    "att negern i sedligt afseende snarare kan sägas sakna moral än vara omoralisk. I intellektuellt hänseende står negerrasen enligt etnografernas samstämmiga mening under kaukasiska, mongoliska, malajiska och amerikanska raserna"

Här (www.student.vxu.se/utbildning/gcm.jsp?m=20741...) finns en uppsats om hur bl.a. "neger" och beskrivningen av ordet har förändrats i uppslagsverk under 1900-talet. I Bonniers lexikon från 1996 kan man läsa: "Eftersom människor med detta ursprung och dessa kännetecken utsatts för systematisk diskriminering har ordet neger kommit att uppfattas som nedsättande, och man har försökt att ersätta det med andra benämningar (”afrikaner”, ”afroamerikaner”, ”färgade” osv.)"

Om en person skrev en text om "svennen" så skulle det i dagens samhälle inte bli ett fult och nedvärderande ord. Om många tog sig an ordet och började använda det som skällsord så att det blev utbrett använt så skulle det naturligtvis till slut kunna ses som ett allmänt nedvärderande ord. Som t.ex. "hora", det är ju rätt få som använder det helt värdeneutralt som en beskrivning av personer med prostitution som yrke, eller hur?

• Kofot
    Dominant skrev 2013-03-01 10:10:56 följande:
    Jag har aldrig hört någon svart ta illa upp av att ett bakverk heter negerboll. De enda som tagit illa upp är psykotiska vita som i någon förvriden ser sig som PK-världens ädla riddare som blir kränkta å alla andras vägnar.

Är det PK att visa respekt för andra människor?
    Vad bra för i så fall är jag hur mycket PK som helst. 
  • Kofot
    listoplisto skrev 2013-03-01 10:18:02 följande:
    Och där försvann TS... avregistrerad.

Otippat
  • Kofot
    Dominant skrev 2013-03-01 10:21:39 följande:
    Det är PK att känna sig kränkt för allt och alla. Tar du på dig kränktmanteln inte bara för dig själv, utan till och med för andra, som inte ens känner sig kränkta men som du "tycker" ska känna sig kränkta.

Eller så kanske det inte handlar om att någon blir kränkt å andras vägar. Utan att man reagerar på människors respektlöshet i allmänhet?
    Det är inte bara negerbollar det gäller utan det finns tonvis med ord som dagligen används i syfte att kränka och förminska andra. Det är trist och en oroväckande utveckling för vårt samhälle. 
  • Kofot
    listoplisto skrev 2013-03-02 08:46:52 följande:
    Ja, för "finsk" är ju verkligen ett nedvärderande ord. Nästan som hora, mongo eller neger faktiskt. Så var gärna ledsen en stund. Här får du en näsduk *räcker över*

Kom sedan också ihåg att jag inte menar NÅT illa när jag kallar dina eller andras barn (avlade utanför äktenskapet) för horungar. För man har ju faktiskt alltid sagt så, JAG lägger ingen värdering i det och om folk tar illa upp så tycker jag att de bör jobba lite på sin självkänsla.

Men nu ska jag nog baka lite. Jag bestämde mig just för att alla mongos förtjänar en hyllning, de borde vara glada över att få ett bakverk uppkallat efter sig och jag kan inte tänka mig att nåt mongo tar illa upp av det.

• Kofot
    ica skrev 2014-10-14 06:06:54 följande:
    Inte mer än svenska köttbullar eller finska pinnar.
    På vilket sätt går det att jämföra svenska köttbullar med negerboll?
    Hur får du ihop det?
  • Kofot
    forskolekock skrev 2014-11-12 20:12:30 följande:

Neger är INTE kränkande punkt är själv en stolt neger - negress.

Kanske inte för dig men för andra.
Svar på tråden Negerboll..