Inlägg från: weasley |Visa alla inlägg
  • weasley

Negerboll..

Hur kommer det sig atr den här diskussionen kommer upp så jäkla ofta?! Jag blir förundrad över att folk jämför "negerboll" med "vitlök", hur kan man inte se att det är två helt olika saker? Ordet neger har använts i kränkande syfte om en persons hudfärg i många herrans år, ordet vit är en färg.

Och kom nu inte och säg att "neger är minsan inte kränkande, det är bara en beskrivning på en persons hudfärg!". Självklart upplever man det inte kränkande om man är vit, det har aldrig använts i kränkande eller nedvärderande syfte MOT DIG.
    Alla mörkhyade tar inte illa upp, vissa använder till och med ordet själv.. Däremot tycker jag att det är grymt onödigt att hävda sin rätt att kalla chokladboll för negerboll "för att så har det alltid varit punkt slut" när det faktistk finns människor som tar illa vid sig av detta. Men det kanske bara är jag. 

• weasley
    listoplisto skrev 2013-03-01 09:31:21 följande:
    FÖR ATT MAN ALLTID HAR GJORT DET!!!! Ju. Och för annars får man inte säga vitlök heller! (insert h och z på valfria ställen i orden och spela banjo samtidigt).

HAHAHA Skål
  • weasley
    EnAnonumius skrev 2013-03-01 09:46:33 följande:
    Märkligt..

Jag växte också upp med ordet "negerboll" använder det ännu.

Det ansågs aldrig "förr som kränkande" utan man använder det för att neger, som kommer från spanskans "negro" betyder just mörk/svart.   Vilket är iofs lustigt isig, då negerbollar är ju inte direkt mörka/svarta.

Sedan kom någon jeppe och ansåg att man skulle värdesätta ordet med "kränkande för Afrikaner".

Ja, negro betyder svart, men "neger" som benämning på en grupp människor har också funnits väldigt länge, det finns i Svenska ordböcker från 1800-talet och redan då användes det på ett nedvärderande sätt. Så att det var någon "jeppe" som kom och bestämde att det skulle vara kränkande stämmer inte riktigt.
  • weasley
    EnAnonumius skrev 2013-03-01 10:09:55 följande:
    Så KAN du bevisa då det är DU som påstår att det användes som nedvärderande "förr i tiden".
    Vilka böcker, och vilka sammanhang användes det som nedvärderande? 

Slänger in en referens nu från Nordisk Familjeordbok från 1800-talet ( http://runeberg.org/nfak/0483.html ) och jag citerar :
    "I psykiskt hänseende kan negern sägas i allmänhet stå på barnets ståndpunkt, med liflig fantasi, brist på uthållighet och energi och ett lättrörligt lynne, hvars mest framstående drag".

Det är bara en liten del av hela texten, men du kan läsa resten på länken.

Här finns en liten sammanfattning: http://word.subjektiv.se/2004/09/27/det-ohyggliga-arvet/
    Är man sugen på att läsa mer så finns faktiskt en hel bok i ämnet: http://www.bokia.se/det-ohyggliga-arvet-sverige-och-framlingen-genom-tiderna-4307878 
  • weasley
    Dorian Ertymexx skrev 2013-03-01 23:19:10 följande:

Precis. Det är lätt att som vit i Sverige stöna om att det är så jooooobbiiiigt att lära om nya ord (men bara VISSA ord, har jag märkt, att ändra sig från "rasist" till "invandringskritisk" eller från "arbetarklasshatare" till "bidragsberoendekritisk" verkar vara HUR lätt som helst).

Ironiskt med utrikiska ord också - de som menar att "neger bara är en färg" förstår ju att det är ett låneord. Som "hen". Men då "hen" är UUUURS så hemskt är "neger" tydligen finfint. Märkligt nog används färgen bara i tal om bakelser och folkslag. Har aldrig hört någon säga "jag vill ha en kopp neger kaffe" hittills. Eller "jag ska färga mitt hår neger!" Eller "oj vilken fin neger klänning du köpt!"  
Svar på tråden Negerboll..