Inlägg från: Sandraa L |Visa alla inlägg
  • Sandraa L

Negerboll..

Delia skrev 2013-03-01 08:54:30 följande:
    Snällochgla: Jag känner rätt många svarta och ingen av dom uppskattar varken ordet neger eller negerboll. Om man vill bli av med ett ord verkar det rätt korkat att fortsätta använda det oavsett om man sätter ordet boll efter eller inte.

Jag känner för övrigt ingen som säger negerboll, umgås jag med speciella människor eller är det bara här dom obildade människorna samlas?
    Jag känner inte heller någon i min omgivning som använder det ordet, eller jo en person men han är inte heller omtyckt. Som du säger, obildade, ouppfostrade människor som oftast  kommer från en lägre klass brukar använda ord som dessa och ska "minsann inte sluta".

Vakna upp ur kliv ur din grotta TS, världen har förändras sedan din kokbok lanserades och det bör öven du göra. Helt rätt att lärarna sa ifrån, uppenbarligen får de lära din dotter det som DU egentligen borde göra. 
  • Sandraa L

Kan tillägga att en äldre lärare sa negerboll i cafeterian i högstadiet en gång, där bl.a mörkhyade elever var och det blev ett jäkla liv och han blev inkallad till rektorn omgående och fick sedan be om ursäkt offentligt. 

Testa använd det ordet i usa ts, då är du inte i liv sen om fel person hör dig. Ordet är förknippat med något fruktansvärt för många, än idag. Varför då använda det när det finns andra alternativ och när ordet ses som rasistiskt?  

Svar på tråden Negerboll..