• Dida

Negerboll..

TS, här kommer en liten ordlista med vad vi faktiskt borde säga, jag menar så här sa man ju förr och med tanke på att utvecklingen inte gått framåt något nämnvärt de senaste 100 åren, så tycker jag att man gör bäst i att hålla kvar i det gamla. Säger man inte "Det var bättre förr" av en anledning??

Idiot- istället för handikappad
    Idiothem/idiotanstalt- istället för t.ex gruppbostad
    Fruntimmer- istället för kvinna, ofta ihopkopplat med lägre intelligens
    Mongo-person med DS
    Horunge- barn födda utom äktenskap
    Guling- istället för asiat
    Sinnessjuk homofil- en homosexuell person
    Neger- gammalt ord för förtryck att använda isället för en mörkhyad/svart person
    Och så då även det finfina order Negerboll, bakverk som benämts efter en svart persons "bollar".

Förnyelse av språk är verkligen fullständigt onödigt! Nä, nu ska jag snart ta och väcka mina små horungar för det är snart dax för skola och dagis.............................................................................................................

IRONI!!!!!!!!! {#emotions_dlg.djavulsk}

• Dida

Korr.
    Neger- Ett gammalt ord för förtryck mot mörkhyade slavar, också ihopkopplat med lägre intelligens, att använda istället för mörkhyad/svart.

• Dida
    nihka skrev 2013-03-01 02:38:01 följande:
    Nu är ju förstås inte negerbollar uppkallade efter negrer eller för den delen negrer uppkallade efter negerbollar utan båda har sitt ursprung i negro som finns i spanskan och betyder svart. Precis som vi inte har ordet alba i svenskan i betydelsen vit men ändå har albatross och albino där dessa två inte har något mer gemensamt än betydelsen vit. En albatross är alltså inte en fågel som helt saknar pigment bara för att den delar alba med albino, precis som negerbollar inte har något mer gemensamt med negrer än färgen. Sedan är choklad är inget nytt ord utan det har funnits lääängeee.

Negerboll är inte från stenåldern utan användes flitigt så sent som på 70- 80- och en bit in på 90-talet. Benämningen har sedan helt i onödan kommit i onåd hos många. Ett annat ord som vandrat samma väg är engelskans niggardly som kommer från niggard. Det betyder stingslig eller snarstucken och har inte ens något släktskap med någon del av ordet nigger. Likt förbannat kan du av en del stingsliga människor bli beskylld för att vara rasist om du använder ordet niggardly.

Och du tror uppriktigt att på en tid där det var fullständigt acceptabelt att kalla handikappade barn för idioter och lämna ifrån sig "misstaget" direkt efter födseln, där horungar inte hade samma värde som övriga barn utan det var okej dumpa på en idiotanstalt, där homosexuallitet ansågs både sjukt och var en brottslig handling och där svarta personer ansågs vara en lägre klass människor, aningen slöa och ointelligenta, tror du att där tänkte man när man döpte bakverker chokladboll till negerboll att neger kommer från latinets negro... I find this very hade to belive....................!
  • Dida
    EnAnonumius skrev 2013-03-01 09:46:33 följande:
    Märkligt..

Jag växte också upp med ordet "negerboll" använder det ännu.

Det ansågs aldrig "förr som kränkande" utan man använder det för att neger, som kommer från spanskans "negro" betyder just mörk/svart.   Vilket är iofs lustigt isig, då negerbollar är ju inte direkt mörka/svarta.

Sedan kom någon jeppe och ansåg att man skulle värdesätta ordet med "kränkande för Afrikaner".

Jamen visst är det märkligt att nergerbollarna, vars ord är sjääälvklart är uppkomna efter spanska ordet för svart, INTE är svarta. Hmm... ja mycket märkligt kan man tycka. Marron, som betyder brun på spanska känns ju isåfall mer logiskt. Och märkligt med att bara ena delen av ordet är spanskt.. Man kan ju känna att ska man nu använda sig av spanska ord så kunde man ju översätta hela ordet, även boll. Det är ju nästan så att man kan tro att namnet istället är uppkommet som ett skämtsamt ord av neger, av okunniga människor förr i tiden... 

Istället för att hävda med all säkerhet om gamla ords uppkomst så kan man tänka lite med sin hjärna om hur Sverige såg ut för en sisådär 50 år sedan. Då utövades inte precis empati för de som var annorlunda mot genomsnittet särskilt flitigt. Eller så kan du kanske prata med en person på en sådär 60+ och fråga vad hen tror att ordet Negerboll kommer ifrån. Från spanskan va? Pratades det fö. mycket spanska på den tiden? Märkligt att vi inte har fler spanska ord i vårt språk, eller hur?
  • Dida
    Kobra1977 skrev 2013-03-01 12:34:24 följande:
    Jag blir så matt av det här. Att tro att neger inte användes rasistiskt och nedlåtande är bara så jävla dumt. Jag är så trött på att höra det. Jag önskar att alla som tycker det är tipptopp att säga negerboll och lär sina barn att det är OK att de kunde läsa på lite.

Googla Pickaninny och läs på hur den vita befolkningen trycker ner och förlöjligar den färgade befolkningen, aka negrerna. För att kunna fortsätta behandla slavarna som djur.

Jag kan bara tänka mig att negerbollsförespråkarna är samma personer som nästan gick och dog när de klippte bort den lilla färgade dockan från Tomtens Julafton. Jag bara gissar, men jag tror det är så.

Och sen att man sagt ett ord länge och det är därför svårt att ändra på det nu, hur fan gör ni med alla andra förändringar? Det är ju en jävla tur att ni inte hade körkort när vi bytte till högertrafik "Jag har alltid kört på vänster sida, så det tänker jag fortsätta med"

www.authentichistory.com/diversity/african/3-.../

Haha, "Jag vägrade att ens titta på Kalle Anka iår! Julen kommer aldrig bli densamma!!!"

Katarina2011 skrev 2013-03-01 12:54:55 följande:
    De heter ju negerboll. Man kan ju inte hitta på ett annat namn till ngt som redan har ett!
    Jag jobbar på en idiotanslalt för mongon, sinnesslöa och andra idioter. Ja, så säger jag iallafall, det sa man faktiskt förr och jag känner mig inte ett dugg kränkt av det. Cool

• Dida

Förtydligar bara att "Tummen upp" var till Kobra1977 och INTE till Katarina2011.....!!

Svar på tråden Negerboll..