Inlägg från: Litet My |Visa alla inlägg
  • Litet My

Negerboll..

Dida skrev 2013-03-01 05:46:05 följande:
    TS, här kommer en liten ordlista med vad vi faktiskt borde säga, jag menar så här sa man ju förr och med tanke på att utvecklingen inte gått framåt något nämnvärt de senaste 100 åren, så tycker jag att man gör bäst i att hålla kvar i det gamla. Säger man inte "Det var bättre förr" av en anledning??

Idiot- istället för handikappad
    Idiothem/idiotanstalt- istället för t.ex gruppbostad
    Fruntimmer- istället för kvinna, ofta ihopkopplat med lägre intelligens
    Mongo-person med DS
    Horunge- barn födda utom äktenskap
    Guling- istället för asiat
    Sinnessjuk homofil- en homosexuell person
    Neger- gammalt ord för förtryck att använda isället för en mörkhyad/svart person
    Och så då även det finfina order Negerboll, bakverk som benämts efter en svart persons "bollar".

Förnyelse av språk är verkligen fullständigt onödigt! Nä, nu ska jag snart ta och väcka mina små horungar för det är snart dax för skola och dagis............................................. .................................................. ..............

IRONI!!!!!!!!! {#emotions_dlg.djavulsk}
    Huvudet på spiken Cool

Mina "horungar" sover fortfarande, likså min oäkte man =) 
  • Litet My
    Dagdrömmaren skrev 2013-03-01 06:20:49 följande:
    Inte för att förespråka ordet neger nu, men jag är ganska säker på att den där förklaringen hör till ordet nigger och inte neger.

Nej, det gör det inte.

Googla får du se. 
  • Litet My
    Dagdrömmaren skrev 2013-03-01 06:55:18 följande:
    Jag googlade, men hittade inget som sa att just ordet neger till början användes som ett förtryckande ord. Kanske att de gjorde det i USA, där det var vanligare med slavar än här, men när det gäller det svenska ordet neger hittar jag inte något om att vi började använda det ordet som just ett nedtryckande ord mot mörkhyade slavar.
    " Så här skrev till exempel svensken Olof Bergius i en reseskildring från 1819:

”Sådan står Negern på nedersta trappsteget av den menskliga odlingen. [?] Emellan hans förnufts högsta ståndpunkt och den förståndsgrad hvarifrån vi redan som barn börja uppstiga till vetenskapernas regioner ligger ett svalg, som hittills ingen har öfverstigit, hvilken ej ärft en stråle af de hvitas färg på sin hud och på sin själ. [?] att försöka civilisera denna undermänniska vore i strid med sjelfva naturen.” (Catomeris, Det ohyggliga arvet)"

• Litet My

Vad bra att skolorna reagerar på ett gammalt förlegat ord.

• Litet My

Malinjohanna: om du ser dig omkring är det hur många ord som helst som tagits bort utan att någon brytt sig, varför är negerboll då viktigt för vissa att bevara trots att många ogillar ordet?

• Litet My

Seriöst Malin Johanna, finska pinnar- pinnar från Finland, inget att ta illa upp över för någon precis som vitlök eller svart kaffe är neutrala ord. Eller för all del svenska köttbullar.

Svar på tråden Negerboll..