Inlägg från: nozpa |Visa alla inlägg
  • nozpa

Negerboll..

Säger chokladboll. Eller oftast säger jag en delicatoboll faktiskt. Men det är för att det är de enda som jag gillar.
    Känns ganska mesigt att hävda sin "rätt" att säga negerboll bara för att det står i en bakbok ifrån 79. 

• nozpa
    Försök inte skrev 2013-02-28 22:16:11 följande:
    Förr sa man negerboll men det gör man inte idag. Är det överhuvudtaget lagligt? Ändrades inte det till något rasistiskt? Vilket jag iof inte kan förstå.

Varför skulle det vara olagligt? Olämpligt ja. Men inte olagligt.
  • nozpa
    Försök inte skrev 2013-02-28 22:20:06 följande:
    Har ett svagt minne av att det talades om det för ett antal år sedan. FAst det kanske var på förslag och det las ner.

Man får t ex inte säga neger om eller till en person. Varken här eller i USA.

Man får inte kränka någon. Men tror inte det räknas som kränkande att säga negerboll om en chokladboll. Sedan kan det såklart upplevas som kränkande om man gör det i syfte att hävda sin rätt att säga så.
    Tror det skulle vara svårt att lagstifta om att man inte får använda ordet då det finns så många ord som väcker samma och starkare känslor. Ord är bara ord, men man ska inte bruka dom i kränkande syfte. 
Svar på tråden Negerboll..