Negerboll..
Jag ser ingen anledning att kalla det negerboll.
Neger är tydligen färgen svart (inte på svenska i alla fall, men det verkar inte spela någon roll), men mina chokladbollar blir i alla fall inte svarta. De blir bruna med vitt socker på.
Om det fanns nedsättande ord mot vita personer (vilket på sin höjd är det ändå ganska milda "svenne") som användes för att beskriva en maträtt så skulle nog många känna sig väldigt kränkta.
Det gäller att se det ur olika perspektiv och skaffa lite empati nu när vi blir en allt mer global värld där många olika människor möts. Det är en självklarhet att då bemöta andra människor med respekt.
Stör mig verkligen på folk som tjatar om att jag är PK för att jag säger chokladboll som om det vore något dåligt.
Det är väl mer dåligt och respektlöst att använda ett rasistiskt ord? För "neger" är faktiskt nedsättande! Det spelar ingen roll hur mycket man förnekar det.
Kalla det negerboll om ni vill det, men förvänta er då inte att människor ska respektera eller anpassa sig till er. Ni kan inte förvänta er att slippa känna er kränkta eller idiotförklarade av andra när ni använder er av ett gammalt uttryck som kränker andra.