Inlägg från: SillyJokes |Visa alla inlägg
  • SillyJokes

Negerboll..

Jag ser ingen anledning att kalla det negerboll.
    Neger är tydligen färgen svart (inte på svenska i alla fall, men det verkar inte spela någon roll), men mina chokladbollar blir i alla fall inte svarta. De blir bruna med vitt socker på.

Om det fanns nedsättande ord mot vita personer (vilket på sin höjd är det ändå ganska milda "svenne") som användes för att beskriva en maträtt så skulle nog många känna sig väldigt kränkta.
    Det gäller att se det ur olika perspektiv och skaffa lite empati nu när vi blir en allt mer global värld där många olika människor möts. Det är en självklarhet att då bemöta andra människor med respekt.

Stör mig verkligen på folk som tjatar om att jag är PK för att jag säger chokladboll som om det vore något dåligt.
    Det är väl mer dåligt och respektlöst att använda ett rasistiskt ord? För "neger" är faktiskt nedsättande! Det spelar ingen roll hur mycket man förnekar det.

Kalla det negerboll om ni vill det, men förvänta er då inte att människor ska respektera eller anpassa sig till er. Ni kan inte förvänta er att slippa känna er kränkta eller idiotförklarade av andra när ni använder er av ett gammalt uttryck som kränker andra.

• SillyJokes
    Nordkristall82 skrev 2013-02-28 17:43:52 följande:
    Skitsnack, neger var inte ett fult ord då jag växte upp utan det är något som PK-folket har gjort till något fult. Det är märkligt, dom som kallar sig anti-rasister bidrar alltid till mer rasism i praktiken pga oförmågan till att tänka logiskt
    Du menar alltså att svarta människor inte tog illa vid sig av ordet neger förut?
  • SillyJokes
    Nordkristall82 skrev 2013-02-28 17:54:16 följande:
    Varför skulle dom gjort det? Det var tidigare bara en benämning på människor ifrån kontinenten Afrika. Idag försöker politiskt korrekta att nedvärdera dessa människor genom att göra ordet neger till något fult och därmed också negrerna själva.

Ganska trist faktiskt.
    Ska vi gå tillbaks till kolonialtiden menar du? Du är en av många få som anser att neger inte borde betraktas som ett värdeladdat, negativt, ord. Det används mycket mycket ofta som skällsord nämligen. Att du skyller det på PK-vänstern kan jag bara beklaga för det är inte de som har gjort neger till ett skällsord. Det har alltid varit ett skällsord under den tid av mänsklighetens historia som vita människor har förtryckt svarta människor.
    För några hundra år sen kallade sig svarta människor själva för negrer när de inte var förslavade, men allt eftersom slavhandeln blev värre och värre fick ordet en allt mer negativ betydelsen eftersom vita människor använde sig av det som ett skällsord. Svarta människor betraktades nämligen inte som människor utan som djur.
    Att gå tillbaks till tiden innan slaverihandeln bara för att du vill kunna använda ordet utan att kränka någon är som att sudda ut hela historien där förtryck av svarta människor har förekommit, och fortfarande förekommer.
  • SillyJokes

Jag har för övrigt en neger katt och en neger tröja. Neger är ju bara en färg lixom... :P

• SillyJokes
    LoPax skrev 2013-02-28 20:57:16 följande:
    Jag har också vart en sån person som alltid har sagt negerboll. Har tyckt att hela debatten egentligen är ganska fånig. Men sen så lyssnade jag på Soran Ismail (stavning?) minns inte om det var i sommar eller vinter i p1. Men han formulerade det hela så himla bra, och det tog jag till mig.

Så här sa han, inte ett exakt citat, men på ett ungefär.
    "Ja, det är klart att du Kan säga negerboll. Du har rätt att göra det och du får göra det. Men om nu någon tar illa upp, måste du verkligen göra det då? Är det viktigare för dig att säga negerboll istället för chokladboll, än det faktum att någon tar illa upp utav det du säger?" 

Och det är så sant. Så jag säger numera chokladboll. Det är inte viktigt för mig att få använda ordet neger. Faktiskt. 

Sen kan man diskutera i evigheter huruvida det är kränkande eller ej, men om det är någon som tar illa upp så vill inte jag bidra med det.  
    Mycket klokt. Soran är en förebild.
  • SillyJokes
    Nordkristall82 skrev 2013-02-28 21:09:24 följande:
    Nej, det är han inte. Han föraktar svensk kultur mens han hyllar kurdisk kultur, undrar varför han inte stannade där i paradiset?
    Visserligen kan jag förstå om han tycker om sin egen kultur eftersom det är en del av hans identitet. Han är stolt över det. Det är nämligen en väldigt känslig fråga då kurder blir förtryckta.

Men när har han någonsin föraktat svensk kultur? 
  • SillyJokes
    Jag bor själv i Dalarna och tar inte illa upp eftersom mycket av det han säger är helt sant. Dalarna är sjukt dåligt utvecklat på vissa plan och då har man all rätt i världen att skämta om det, tycker jag.
    Men han säger ju själv att det är fördomar.
    Jag ser ingenstans något "förakt", som du så överdrivet uttrycker dig.

Den andra artikeln innehåller inget alls om att Soran visar förakt mot svensk kultur. Han ogillar SD och tycker att det är roligt att provocera med hjälp av humor, eftersom att han faktiskt är komiker. Att kalla SD för bajskorvar är inget förakt mot svensk kultur, bara kritik mot högerextrem politik.

Soran har själv sagt att han älskar det här landet och vill kämpa för det, han har aldrig någonsin uttryckt något förakt mot det.
    Jag tycker att du överdriver starkt. Trodde inte att du kunde göra en höna utan att ha ens en fjäder.
Svar på tråden Negerboll..