Inlägg från: jinja |Visa alla inlägg
  • jinja

Negerboll..

Queenie70 skrev 2013-02-28 19:23:01 följande:
    Orka.... Seriöst , bakåtsträvare ,lämna medeltiden och kom in i matchen om ni inte vill bli betraktade som några banjospelande inavelsoffer. Pinsamma är vad ni är. Det är ni som får skämmas även fast ni inte har vett att förstå det. Och ni gör era barn en stor jävla otjänst. Ajö.
    Hahaa... klockrent! Jag tycker du träffar mitt i prick här. Att envisas med att använda ordet neger och dessutom argumentera för det visar på att man inte är särskilt bright, helt enkelt. Banjospelande inavelsoffer, hihi.... tja, det är ju faktiskt helt enkelt intelligens det handlar om. ;)
  • jinja
    JagÄrHärNu skrev 2013-02-28 19:56:38 följande:

Vet inte varför jag deltar, oftast är det slöseri med tid. Det är vuxna människor som redan har bestämt sig och ställer frågor vars svar de inte vill höra.

Känner igen den känslan. Gissar det handlar om att man inte orkar se idioti stå oemotsagt. Tummen upp, för att du orkar! Solig 
  • jinja
    MrRed skrev 2013-02-28 20:55:30 följande:
    Inte för att jag bryr mig ett smack om trådens ämne (alltså vad man kallar bakverk) men ordet "neger" kommer ursprungligen från spanska (och portugisiska) Negro som betyder just svart. Idag ska man ju säga svart om just svarta människor (eller är det färgad, det ändras ju titt som tätt?) vilket således innebär att en spansktalande säger Negro. Vilket borde vara fel. Eller rätt. Ett populärt vin heter Gato Negro (svart katt) och säljs på bolaget. Jag lägger själv ingen värdering i det men borde inte det vara nedsättande om ordet Negro, som är den engelska motsvarigheten till neger, används i systembolagets produkter? Eller är det ok för att det skrivs på spanska?

Ingen hindrar väl dig från att prata spanska? Men du måste vara mer än lovligt blåst om du inte förstår att ordet neger har en annan innebörd här i Sverige.
  • jinja
    sverker11 skrev 2013-03-01 19:33:21 följande:
    Det är en boll som till största delen består av havregryn och socker. Den innehåller dessutom spårämnen av kakao men ingen choklad.

Och choklad är ...? Kakao kanske? Med socker?
  • jinja
    sverker11 skrev 2013-03-01 20:05:53 följande:
    Choklad innehåller kakaosmör eller kakaomassa. Det vill säga det räcker inte att hälla i lite malda bönor i den välsockrade frukostgröten för att kunna kalla den choklad.
    Och kakaosmör och kakaomassa kommer ifrån kakao. Precis som kakaopulver. Petitesser, det är liksom inte fel att säga chokladboll. Lika lite som det är att säga chokladglass eller varm choklad.

Däremot är det inte särskilt intelligent att envisas med att säga negerboll. Men de som inte klarar av att ta emot argumenten som framförts i den här tråden, är nog helt enkelt för blåsta att förstå helt enkelt. Men då får ni också leva med att folk tycker ni är lite bakom flötet...
  • jinja
    Skräcködlan skrev 2013-03-02 05:45:26 följande:
    Men snälla?! Läste du ens inlägget du citerade? Finnar har inte blivit utnyttjade som slavar! Vad är det som är så svårt att förstå?

Jag blir vansinnig, vad är det för fel på folk...

Precis min tanke! Jag börjar allvarligt tro att vissa helt enkelt inte KAN tänka. Även om man svarar på, och därmed bör ha läst, det mest pedagogiska inlägget så har inget fastnat, ingen tanke har tänkts utan det är liksom bara blankt.... och så startar man om på noll.

Det här gör mig orolig för svenska intelligensens framtid. Snälla alla, vi måste sluta avla på så trögtänkta människor..!!
  • jinja
    Ljushuvud skrev 2013-03-02 07:21:54 följande:
    Är det själva ordet "neger" som skall utrotas? Vi använder ju en massa konstruktioner för att på något sätt ge en sak eller situation en egenskap som ger läsare/lyssnare en ytterligare känsla för objektet i fråga. Negerboll Kolsvart Rödtopp Lintott Jag skulle kunna förstå att just negerboll behöver förändras OM vi här i Sverige missbrukade ordet. Men det gör vi ju liksom inte! Jag har aldrig gjort det och jag känner ingen som gjort det, jag har heller ej aldrig hört någon använda det negativt!

Haha, ljushuvud.... ;) 

Ja, det är själva ordet som det är fel på. Vill du veta varför så läs i tråden, ja du kan t o m bara läsa den här sidan. swedemom och Dorian Ertymexx har förklarat bra. 
  • jinja
    Fridiz86 skrev 2013-03-02 09:36:47 följande:
    vet fler mörkhyade som tar mer åt sig när folk ändrar namnet till chokladboll än när det alltid hetat negerboll.
    de förstår att det är ett bakverk så varför ändra?

Du tror säkert att din bekantskapskrets av mörkhyade är representativ och att du kan bygga din världsbild utifrån där du är. Varför lyssna på andra som ger en annan vidare bild, exempelvis swemother? Läs hennes inlägg igen.

...gah, varför försöker jag ens.....
  • jinja
    Ljushuvud skrev 2013-03-02 09:53:52 följande:

Precis, det är dina åsikter! Glöm inte det... En "vidare bild " innebär " alltid sämre fokus och lägre sanningsenlig och fakta!!

Fakta... haha. Fakta är att jag har en kompis som säger att jorden är platt.

Det är sant för mig.

Svar på tråden Negerboll..