Inlägg från: felix le chat |Visa alla inlägg
  • felix le chat

Negerboll..

JanaLiiN skrev 2013-02-28 15:10:55 följande:
    Inte nu igen...

hahaha !
  • felix le chat
    livetvänder skrev 2013-02-28 15:07:40 följande:

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

Eftersom detta bakverk har ett namn på svenska som i dag inte är acceptabelt så väljer jag
    att på cafe eller kondis köpa en mazarin istället.

Att jag skulle ändra namn på bakverket för att vara politiskt korrekt finns inte i min värld.

Mazariner är ochså jätte gott !  
  • felix le chat
    CMM skrev 2013-02-28 15:17:55 följande:
    Om en svart person beställer en negerboll, vad händer då? Går världen under?

Nej, han/hon FÅR göra det.   Precis som i hiphop världen en mörkhyad får kalla en annan mörkhyad
    för the N-world  
  • felix le chat
    bradfield skrev 2013-02-28 15:18:30 följande:
    haha! Chokladbiskvier är också gott :) Fan vad sugen jag blev på det nu!

Njae vaf..... nej biskvierna är inget för mej.  I bland, om man har RIKTIGT TUR så har dom
    Budapest-stubbar. Det är riktigt smaskigt.   Jag är så glad att landets Ungerska befolkning inte
    tillhör dom lättstötta eller lättkränkta och att detta delikata bakverk kan få fortsätta ha sitt
    ursprunligta och traditionella namn.     
  • felix le chat
    listoplisto skrev 2013-02-28 15:27:14 följande:
    På samma sätt som negern borde förstå att uppskatta sitt ursprungliga och traditionella namn?

Aj Aj !  ALDRIG skriva ut N-ordet.

Bakverket vi tala om har inget med hudfärg att göra. 

N delen av ordet får formen av relativt pronomen dvs den beskriver något. 

I detta fallet en färg. tex om den var gul skulle den säkert ha kallats för Kinaboll
    eller om den var röd skulle den kallats för Indianboll.  Om i inget av fallen finns det något ont uppsåt
    bakom.  Bara en enkel beskrivning.     
  • felix le chat
    Baby Lei skrev 2013-02-28 16:47:05 följande:
    Ut och se världen! Det kommer göra dig gott!

Som mångårig  resenär i västafrika kan jag ju meddela att jag dagligen tilltalas med

namnet Toubab.    Du kan ju googla vad det betyder.

I början störde det mej enormt men med tiden blir man ju avtrubbad, man har annat viktigare att tänka på.  
  • felix le chat
    JagÄrHärNu skrev 2013-02-28 20:29:34 följande:
    Toubab betyder Vit - Din poäng?

Min poäng är att min hudfärg ger till tilltalsnamn.
  • felix le chat
    JagÄrHärNu skrev 2013-02-28 20:36:35 följande:

Men toubab betyder ju endast vit person och är inte ett skällsord.

Jag har inget problem med att bli kallad för svart, neger betyder inte endast svart i Sverige isf skulle vi kalla svarta objekt för "neger", vilket vi inte gör. "Neger" är idag ett skällsord.

Ok, så analog slutsats:

Att bli kallad för viting är inte ett skällsord.

Motsvarigheten är då att jag skulle kalla någon för svarting ( i mitt fall på engelska eller franska )

kan garantera att det inte skulle uppskattas.  Dessutom helt poänglöst då 99.9  % av befolkningen i

Senegal och Gambia är svarta.

• felix le chat
    JagÄrHärNu skrev 2013-02-28 20:51:42 följande:
    Varför är det så? Hur kommer det sig? Jag tror du vet varför.

Var det allt du orkade skriva ?

Antar att du menar att jag bär på någon kollektiv skuld. Tack. 
  • felix le chat
    SillyJokes skrev 2013-02-28 21:11:48 följande:
    Visserligen kan jag förstå om han tycker om sin egen kultur eftersom det är en del av hans identitet. Han är stolt över det. Det är nämligen en väldigt känslig fråga då kurder blir förtryckta.

Men när har han någonsin föraktat svensk kultur? 

Soran är väl sveriges mest kända kurd, tvåa måste väl fadime sahindal vara ? av fel orsak tyvärr
Svar på tråden Negerboll..