Inlägg från: Anonym (Ojdå) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ojdå)

Ansöka om dator från soc?

Jag är sjuk utan sjukpenning, men med riktigt låg ersättning när min dammsugare gick sönder och jag ringde och frågade om jag kunde få hjälp till det då jag inte kan sopa golven för att jag har sådan smärta i kroppen blev svaret NEJ du får inte ett öre till en dammsugare. Jag anser att en dammsugare är nått man behöver mer än en dator.

• Anonym (Ojdå)

Skulle vara trevligt och veta vilka kommuner som ger bidrag till datorer. Även diskmaskin för som sagt jag har intyg på att jag är sjuk. Har sådan smärta i hela kroppen så jag ibland inte kan ta mig upp ur sängen. I vart enda hem idag finns en dammsugare i alla fall hos dem som inte vill ha dammråttor hos sig.

• Anonym (Ojdå)
    Anonym skrev 2013-02-27 23:06:52 följande:
    Har du ansökt om dammsugare? Fått skriftligt avslag? Överklaga det samt skicka med intyg från din läkare om dina smärtproblem och en motivering till varför en dammsugare skulle underlätta din vardag. Normalt sett får man ca 800 kr till en dammsugare så tycker de inte borde avslå din ansökan.

När jag ringde och bad om en tid hos socialen så sa dem att dem inte kommer ens och ge tid för en sån sak. Hon sa även att dom inte skaffar hushålls artiklar till folk oavsett hur man mår.  
  • Anonym (Ojdå)
    Anonym skrev 2013-02-27 23:14:39 följande:
    Ok så du har inte försörjningsstöd i normala fall? Då kan de neka en beviljning av dammsugare ja.

Ja när man har en låg ersättning som är lägre än det som får försörjningsstöd då får man ingen hjälp. Det som har försörjningsstöd har allt från platt tv, senaste mobiler, bil, fina möbler, busskort, bra kläder och skor, men vi som har det verkligen svårt vi får ingen hjälp. Har även hört att socialen betalar resor utomlands för dem som går på socialen. Verkligen konstig värld vi lever i.
  • Anonym (Ojdå)
    Anonym skrev 2013-02-27 23:25:29 följande:
    Jo man hör så mycket konstigt om vad folk får från socialen Drömmer resor...

Jag har försörjningsstöd och lever verkligen inte rikt men har lärt mig att handla saker smart. Second hand är ypperligt. Köp eller få saker från vänner som flyttar ihop med någon. Jag har dock ingen platt-tv, tycker mina tjock-tvs funkar kanon och fyller ut hemmet mer.

Och du kan väl ansöka om normutfyllnad hos socialen så du kommer upp till existensminimum. Socialen kan inte neka dig att söka det iaf så de är tvungna att ge dig en tid för det iaf.

Det är säkert olika i olika kommuner, men jag har grannar som fått betald resa.

Allt nästan jag har hemma är från blocket och secondhand. Tjock tv hämtade jag nästan gratis och jag vill inte ens ha platt tv.

Jag kommer aldrig mer att öppna dörrarna till socialen för när sist hade bokat en tid där så fick jag inte ett rum att gå till utan handläggaren tog mitt ärende i väntrummet bland allt folk vilket gjorde mig så arg att jag sa att jag aldrig mer skulle utsätta mig för det igen. Jag vet att jag borde ha anmält detta, men jag var så lessen i flera dagar att jag inte orkade göra det.
  • Anonym (Ojdå)
    Anonym (Fattig mamma) skrev 2013-02-28 07:18:31 följande:
    Har haft försörjningsstöd i många år. Kan inte tänka mig att soc skulle bevilja mig en ny dator eller diskmaskin. Här i Östergötland är kommunen stenhård och snål.

Du bor i samma kommun som jag och ja här är dom stenhårda man får inte ens tid hos socialen eller får man tid så får man inte gå i ett rum utan ditt ärende tas i väntrummet.
  • Anonym (Ojdå)
    Anonym skrev 2013-02-28 07:33:33 följande:
    Du har inga barn eller sambo?

Ingen sambo vuxna barn som bor själva.
Svar på tråden Ansöka om dator från soc?