• Anonym

Ansöka om dator från soc?

Man kan söka en massa utanför normen ibland om det finns tillräckliga skäl så kan även dator beviljas exempelvis om man har äldre barn som behöver dator för sitt skolarbete, man bor på en ort där det inte finns bibliotek som är öppet ofta/är väldigt litet, man kan vara sjuk utan sjukpenning och kan ha svårt att ta sig till lokal med dator.

• Anonym

Har man ett behov av en dator så kan man få det men det krävs oftast en del intyg från t ex läkare mm om varför det finns behov.

Jag fick en diskmaskin beviljad på grund av min npf-diagnos men då krävdes det olika intyg. Har en väninnan med social fobi som fick en dator beviljad eftersom det underlättade hennes vardag och även här krävdes det intyg. I övrigt så får man bekosta dator mm med normen om man saknar särskilda skäl.

• Anonym
    Anonym (Ojdå) skrev 2013-02-27 23:03:39 följande:
    Skulle vara trevligt och veta vilka kommuner som ger bidrag till datorer. Även diskmaskin för som sagt jag har intyg på att jag är sjuk. Har sådan smärta i hela kroppen så jag ibland inte kan ta mig upp ur sängen. I vart enda hem idag finns en dammsugare i alla fall hos dem som inte vill ha dammråttor hos sig.
    Har du ansökt om dammsugare? Fått skriftligt avslag? Överklaga det samt skicka med intyg från din läkare om dina smärtproblem och en motivering till varför en dammsugare skulle underlätta din vardag. Normalt sett får man ca 800 kr till en dammsugare så tycker de inte borde avslå din ansökan.
  • Anonym
    Anonym (Ojdå) skrev 2013-02-27 23:10:36 följande:

När jag ringde och bad om en tid hos socialen så sa dem att dem inte kommer ens och ge tid för en sån sak. Hon sa även att dom inte skaffar hushålls artiklar till folk oavsett hur man mår.  
    Ok så du har inte försörjningsstöd i normala fall? Då kan de neka en beviljning av dammsugare ja.
  • Anonym
    Anonym (Ojdå) skrev 2013-02-27 23:20:21 följande:

Ja när man har en låg ersättning som är lägre än det som får försörjningsstöd då får man ingen hjälp. Det som har försörjningsstöd har allt från platt tv, senaste mobiler, bil, fina möbler, busskort, bra kläder och skor, men vi som har det verkligen svårt vi får ingen hjälp. Har även hört att socialen betalar resor utomlands för dem som går på socialen. Verkligen konstig värld vi lever i.
    Jo man hör så mycket konstigt om vad folk får från socialen Drömmer resor...

Jag har försörjningsstöd och lever verkligen inte rikt men har lärt mig att handla saker smart. Second hand är ypperligt. Köp eller få saker från vänner som flyttar ihop med någon. Jag har dock ingen platt-tv, tycker mina tjock-tvs funkar kanon och fyller ut hemmet mer.

Och du kan väl ansöka om normutfyllnad hos socialen så du kommer upp till existensminimum. Socialen kan inte neka dig att söka det iaf så de är tvungna att ge dig en tid för det iaf.
  • Anonym
    Gunilla 044 skrev 2013-02-28 06:23:35 följande:
    Fast det nya är att dator ska ingå i normen,bra tycker jag.
    Det ingår väl inte själva datorn i normen utan det är internetuppkoppling som jämförs med tv-licens?
  • Anonym
    Anonym (Ojdå) skrev 2013-02-27 23:03:39 följande:
    Skulle vara trevligt och veta vilka kommuner som ger bidrag till datorer. Även diskmaskin för som sagt jag har intyg på att jag är sjuk. Har sådan smärta i hela kroppen så jag ibland inte kan ta mig upp ur sängen. I vart enda hem idag finns en dammsugare i alla fall hos dem som inte vill ha dammråttor hos sig.
    Du har inga barn eller sambo?
  • Anonym
    Anonym (Fattig mamma) skrev 2013-02-28 07:18:31 följande:
    Har haft försörjningsstöd i många år. Kan inte tänka mig att soc skulle bevilja mig en ny dator eller diskmaskin. Här i Östergötland är kommunen stenhård och snål.
    Socialstyrelsen har som förslag att internet och dator ska ingå som skälig levnadskostnad men än är inget beslutat. 11 av 290 kommuner i landet inkluderar internet i normen.
  • Anonym

Ska dator och internet ingå så får det nog vara en begagnad dator av billigare variant. Ingen ny bärbar direkt.

• Anonym
    pluvdo skrev 2013-02-28 10:35:21 följande:
    Fast om man köper en billig, ny laptop så är ju det billigare än en ny, billig stationär så då borde detsamma gälla andrahandspriser.

Samtidigt så vet jag inte direkt om man i längden "tjänar" på att köpa en begagnad dator för kanske 1000-1500 när man kan få en ny laptop för 2500 eller stationär för 3000.

Ok, jag var inte tillräckligt tydlig i hur jag menade. När jag skrev ny bärbar menade jag inte att bärbar inte går för sig, utan just en dyr bärbar.
  • Anonym
    pluvdo skrev 2013-02-28 10:35:21 följande:
    Fast om man köper en billig, ny laptop så är ju det billigare än en ny, billig stationär så då borde detsamma gälla andrahandspriser.

Samtidigt så vet jag inte direkt om man i längden "tjänar" på att köpa en begagnad dator för kanske 1000-1500 när man kan få en ny laptop för 2500 eller stationär för 3000.

En laptop idag för 3000 fungerar bara några år sedan är den för seg för tekniken som råder då. Tekniken går framåt för fort, vi har köpt flera nya vartefter, 10 000:- klassen och tyvärr klara dem sig inte.
    Jag frågade försäljaren i butiken vilken dator som skulle klara sig om några år, ingen svarade han.

Jag är ingen expert på området, men utifrån vad han sa och hur våra relativt påkostade datorer klarar sig idag så kan jag inte annat än tro att det stämmer.
  • Anonym
    pluvdo skrev 2013-02-28 12:45:55 följande:
    Vilket alltså bör innebära att en ny dator är vettigare i längden än en billig.

Förresten så måste väl det där ändå hänga på lite tur och vilket märke man valt också. Datorn jag sitter vi nu som jag fått låna av mamma eftersom mina pajat köpte hon 2006 eller något sådant. Den fungerar fint. Blir inte ens överhettad eller något sådant trots att den aldrig rengjorts. Och det var ingen jättedyr dator från början.

Däremot kan jag hålla med om att den inte klarar av en del program och så som finns nu. Spel är inte att tänka på och e-legitimation och sådana saker kan krångla. Men det sistnämnda beror nog mycket på vad för operativsystem man har också. En äldre dator kan ju uppdateras med mer minne och ett lite nyare operativsystem så fungerar den åtminstone till att betala räkningar, läsa tidningen, kolla Facebook, streama videos på Youtube och så vidare.

Det har du så rätt i Flört
    Vi har Hp samt Samsung, man får väl acceptera att det kostar att hänga med i samhället idag. Betalar soc ut licensen som kiruna jagar nu vid datorinköp?
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-28 13:02:37 följande:

Det har du så rätt i Flört
    Vi har Hp samt Samsung, man får väl acceptera att det kostar att hänga med i samhället idag. Betalar soc ut licensen som kiruna jagar nu vid datorinköp?

Dvs om personen "inte har tv sedan innan" Skrattande
  • Anonym
    Dr Mupp skrev 2013-02-28 13:10:21 följande:
    Köper man en stationär så man lättare uppdatera den. Vi har två stationära. Den ena är 5 år och går som en klockan, den andra är 11 och är lite seg.

Ja det nämnde min man, att det är lättare med staionära, hade vi haft en sådan kunde han själv ha ordnat den då han även kan bygga om den. Den bärbara är det värre med.
Svar på tråden Ansöka om dator från soc?