• Anonym (Petig)

    Hjälp! Jag har skabb och behöver sanerings hjälp!

    Hej på er!

    Det är såhär att jag igår fick reda på att jag och min sambo har skabb. Fick se äcklet i mikroskop! Hade det bara varit att smörja på med Tenutex och sedan fortsätta livet som vanligt så hade jag varit nöjd och glad men så är ju inte fallet. Det krävs ju en hel del sanering vad jag har förstått och läst på internet. Ringde 1177 igår för jag var orolig för att jag skulle sanera för lite. Men hon gav mig intrycket att det inte är lika illa som alla påstår, hon var inte så påläst och hittade inte mycket info. Saneringen kommer ske från Fredag den 1 Mars till Söndag den 3 Mars.
    Så mina frågor är;
    Ska jag tvätta ALLT som finns i garderoben? Även det som inte använts på några veckor? Hade tänkt tvätta allt som går att tvätta i 60 grader för att vara på den säkra sidan. Men sedan, resten då? Kyla dödar ju rackarna och jag har redan lagt in kläder i frysen som vi kan änvända på Lördagen och Söndagen när vi väl tvättat av oss Tenutexen (Som f.ö smörjas på direkt vid 16.00 på Fredagen när min sambo kommit hem från jobbet)

    Ska jag lägga ut ALLA våra kläder i kylan från Fredagen-Söndagen? Behöver jag bara tvätta och kyla bäddbadrassen eller måste jag häva ut min och sambons tjocka madrass ut på altanen också? (ni vet den man har under den smala som man sover på, jag är kass på vad saker och ting heter) Damen på 1177 trodde inte det skulle behövas men vill ju inte riskera något. Soffan har vi tänkt att slänga och införskaffa en ny från blocket eller något. Den är ändå skräp.

    Hur har ni gjort när ni sanerat? Läser massa skräckhistorier på internet om att folk som missat något och sedan fått tillbaka skabben. Jag är i v 25 (26 på lördag) och det kan ju ta 4 veckor för klådan att försvinna efter man har behandlat sig. Då är jag i v 30. Tänk om den då inte försvinner och jag måste hålla på med salvan tills jag föder? Känns väldigt jobbigt och oroväckande. Jag vill verkligen inte ha skabben i lägenheten när bebben kommer.

  • Svar på tråden Hjälp! Jag har skabb och behöver sanerings hjälp!
  • Anonym

    Hade jag väntat bebis så hade jag skitit i alla rekommendationer och sanerat rubbet, bara för att vara på den säkra sidan!

  • Anonym

    Jag skulle hellre sanera för mycket och för grundligt än att göra för lite.. Min tanke skulle vara att få bort det tills bebisen kommer.

  • Anonym (Petig)

    Ja jag känner det med! Vi bor i en tvåa på markplan så vill inte häva ut madrasserna på altanen då det finns katter överallt här och de skulle nog mer än gärna kissa på våra madrasser eftersom vi har en katt själv.. Borde det inte räcka med att ställa upp madrasserna mot väggen o sovrummet och sedan öppna båda fönstrena och sedan stänga igen dörren och inte öppna den igen förrän på söndagen? Det blir ju kallt som fasiken på natten nu så det känns ju som att det borde gå. Har inget problem med att tvätta alla lakan, handukar, påslakan osv för min mamma har torktumlare hemma (finns inte tillgänglig i vår lägenhet!!) Alla kläder kan jag häva in i frysen över helgen och jackorna kan vi hänga i sovrummet medans det är kallt..

    Liksom vad sover man på under tiden? haha. För Fredagen till Lördagen så är vi ju insmörjade i Tenutex och då ska vi ju inte sova på något som sedan ska användas.. Skabben kommer ju vara kvar. Vad har ni andra sovit på som tillfällig lösning? Usch, kan det inte finnas någon spray som dödar rackarna så skulle jag känna mig mycket bättre om jag fick gå lös i lägenheten med någon sorts Anti-Skabb spray..

  • Anonym

    Luftmadrass med undersidan upp, den som brukar vara plastig och inte tygaktig, borde inte det fungera? Går ju att sprita av ordentligt sedan. Alternativt luftmadrass med dubbla lakan som ni sedan tvättar alt. slänger.

  • Anonym
    Anonym (Petig) skrev 2013-02-27 14:09:49 följande:
    Ja jag känner det med! Vi bor i en tvåa på markplan så vill inte häva ut madrasserna på altanen då det finns katter överallt här och de skulle nog mer än gärna kissa på våra madrasser eftersom vi har en katt själv.. Borde det inte räcka med att ställa upp madrasserna mot väggen o sovrummet och sedan öppna båda fönstrena och sedan stänga igen dörren och inte öppna den igen förrän på söndagen? Det blir ju kallt som fasiken på natten nu så det känns ju som att det borde gå. Har inget problem med att tvätta alla lakan, handukar, påslakan osv för min mamma har torktumlare hemma (finns inte tillgänglig i vår lägenhet!!) Alla kläder kan jag häva in i frysen över helgen och jackorna kan vi hänga i sovrummet medans det är kallt..

    Liksom vad sover man på under tiden? haha. För Fredagen till Lördagen så är vi ju insmörjade i Tenutex och då ska vi ju inte sova på något som sedan ska användas.. Skabben kommer ju vara kvar. Vad har ni andra sovit på som tillfällig lösning? Usch, kan det inte finnas någon spray som dödar rackarna så skulle jag känna mig mycket bättre om jag fick gå lös i lägenheten med någon sorts Anti-Skabb spray..
    Blanda ut lite neemolja i rengöringsmedlet, det lär döda skabb!  Går att ha i schampoo och duschtvål också om ni vill använda det efter ni använt skabbmedlet...
  • Anonym

    Var det ok att använda Tenutex fast du ät gravid? Trodde man fick Nix utskrivet.

  • Anonym (Petig)
    Anonym skrev 2013-02-27 14:38:13 följande:
    Var det ok att använda Tenutex fast du ät gravid? Trodde man fick Nix utskrivet.
    Ja, det var OK. Nix tillverkas tydligen inte längre :/
  • Anonym (Petig)
    Anonym skrev 2013-02-27 14:31:29 följande:
    Luftmadrass med undersidan upp, den som brukar vara plastig och inte tygaktig, borde inte det fungera? Går ju att sprita av ordentligt sedan. Alternativt luftmadrass med dubbla lakan som ni sedan tvättar alt. slänger.
    Kan nog rota fram någon gammal madrass hos mina morföräldrar som vi kan sova på och sedan slänga ut i kylan igen så det tar död på rackarna!
  • Anonym (-0-0-0-)

    Ta kontakt med snittskyddsläkaren eller hygiensköterskan i ditt landsting om du inte fick ordentliga råd när du fick diagnosen.

  • Anonym (skabbigt värre)

    Jag fick skabb när jag bodde utomlands för 25 år sedan. Jag fick nån salva att smörja med på olika ställen. Jag hade i hårbotten, mellan fingrar och i svanken, men jag gjorde ingen sanering alls och fick inga såna råd. Tvättade kläderna så klart men troligen bara i 40 grader på nån tvättomat. Jag fick aldrig tillbaks det och det tog några veckor upp till en månad innan det läkts och torkat ut.. Det var ganska vätskefyllt och varigt på sina ställen.

    Googla runt och se om ni kan hitta andra alternativ och inte behöver lägga ner så mycket möda. Jag fick som sagt aldrig tillbaks det och mina inneboende fick inte heller skabb trots att vi levde väldigt nära.

  • Anonym (skabbigt värre)

    Jag fick skabb när jag bodde utomlands för 25 år sedan. Jag fick nån salva att smörja med på olika ställen. Jag hade i hårbotten, mellan fingrar och i svanken, men jag gjorde ingen sanering alls och fick inga såna råd. Tvättade kläderna så klart men troligen bara i 40 grader på nån tvättomat. Jag fick aldrig tillbaks det och det tog några veckor upp till en månad innan det läkts och torkat ut.. Det var ganska vätskefyllt och varigt på sina ställen.

    Googla runt och se om ni kan hitta andra alternativ och inte behöver lägga ner så mycket möda. Jag fick som sagt aldrig tillbaks det och mina inneboende fick inte heller skabb trots att vi levde väldigt nära.

  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

    Enligt Kry's hemsida kan skabbdjuren överleva max 36 timmar utanför kroppen, så det verkar onödigt att sanera det som ligger i garderoberna.

  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Hjälp! Jag har skabb och behöver sanerings hjälp!