• Rani

Fråga till er som ger babysemp pulver.

Min dotter får ersättning och jag har hittills gett NAN men vill nu prova babysemp. Med NAN har jag blandat pulvret i ljummet vatten. På babysemp står det att man ska blanda i kokhett vatten. Jag tycker det verkar bökigt och undrar därför om man kan blanda i ljummet? Hur gör ni?

• Svar på tråden Fråga till er som ger babysemp pulver.
  • ummabdilleh
    dec2010 skrev 2013-02-25 18:10:47 följande:
    Ni som haft barn som fått ont i magen av ersättningen, har ni blandat i kokande eller ljummet vatten? Tänker om det påverkas av att inte lösas upp ordentligt eller så.

Vet ju inte men det kan ju ha med vartannat o göra.
    jag har testat bade och men nar jag bytte till nan slutade magontet
  • lillasysterfia

Vi värmer vanligt kranvatten till ättemp i micro och i med pulver (babysemp) har gjort så med båda barnen och äldsta är sällan sjuk. Yngsta har "peppar, peppar" aldrig varit sjuk ännu (5mån).

Lycka till och hoppas det går bra!

(vi undviker också nestle)

• RubyRed

Jag kom visst av mig liten när jag skev om svaret ett par gånger ;D

Men mina har båda ätit babysemp, ingen av dom har fått ont i magen fast jag inte har blandat i kokhett vatten :)

• dec2010

Tror det var astma man ökade risken för när man inte lät det lösa sig. Och bakterier (ej i vattnet utan pulvret).

• Aileen Allannah

Det här med kokat vatten är lite konstigt. Semper följer WHO's rekommendationer och vill att man blandar i kokande vatten (eller 70 grader i alla fall?) medan Nan tycker att man ska koka vattnet och sen låta det svalna innan man blandar. Enligt nan handlar det om att minska risken för bakterietillväxt, men om vattnet är rent så spelar det ingen roll om man kokar det eller inte, eftersom det är pulvret som kan vara kontaminerat, och då hjälper det inte att koka vattnet.

Så gör du som de andra säger, blanda antingen i kallt eller ljummet vatten.

• Rani
    Aileen Allannah skrev 2013-02-25 19:42:28 följande:
    Det här med kokat vatten är lite konstigt. Semper följer WHO's rekommendationer och vill att man blandar i kokande vatten (eller 70 grader i alla fall?) medan Nan tycker att man ska koka vattnet och sen låta det svalna innan man blandar. Enligt nan handlar det om att minska risken för bakterietillväxt, men om vattnet är rent så spelar det ingen roll om man kokar det eller inte, eftersom det är pulvret som kan vara kontaminerat, och då hjälper det inte att koka vattnet.

Så gör du som de andra säger, blanda antingen i kallt eller ljummet vatten.

Ja jag gör nog det. Antar att WHOs rek ser ut som de gör för att alla lämder inte har så bra kranvatten.
  • Grönöga

Jag har en flaska med kallt kokat vatten i kylen och en termos med hett vatten. Bara blanda till ättemperatur och sen i med pulvret. Skulle jag på riktigt stå och titta på när antingen ersättningen svalnar eller vattnet svalnar med ett hungrigt skrikande barn? Nej, det gör jag inte. Vågar dock inte ta kallvatten direkt från kranen utan bara allt är kokat så känns det ok. Så gjorde vi med både semper och nan. Ett tips är att det även finns vattenkokare där du kan välja temperatur på vattnet. Tex 40 grader som ersättningen ungefär ska vara. Så koka upp vatten och förvara i kylen och använd det i vattenkokaren till 40 grader och blanda. Vi har en sån men har bara provat en gång och tyckte det var väldigt varmt för 40 grader så har kört på med termosen. Dock provade jag mitt i natten så vet inte om jag var vid mina sinnes fulla bruk. Måste prova igen! Centurion heter den om nån är nyfiken.

• trollefur

Jag har blandat i både varmt och kallt vatten.. brukar koka vatten och låta det svalna till ungefärlig ättempratur o ha i termos..

• Rani

Tack igen för alla svar. Vi kötde på babysempen en dryg vecka men fick lägga ner den. Min dotter blev jättegasigi magen och pruttade så hon väckte sig själv på natten, haha (ett riktigt nerköp för oss eftersom hon annars sover non stop 20-06). Men framförallt blev hon orolig och gnällig avalla gaser. Så nu är vi tillbaka på NAN och nestlé tyvärr.

Är det bara jag eller blir inte babysempen väldigt skummig när man blandar den?

Svar på tråden Fråga till er som ger babysemp pulver.