• Rani

Fråga till er som ger babysemp pulver.

Min dotter får ersättning och jag har hittills gett NAN men vill nu prova babysemp. Med NAN har jag blandat pulvret i ljummet vatten. På babysemp står det att man ska blanda i kokhett vatten. Jag tycker det verkar bökigt och undrar därför om man kan blanda i ljummet? Hur gör ni?

• Svar på tråden Fråga till er som ger babysemp pulver.
  • Sandylol

Jag gjorde likadant med nan som babysemp, men jag har värmt vattnet sen blandat i pulvret, så alltså ljummet vatten :)

• Mymla

Kokar upp vatten o blandar i pulvret, och står sedan i evigheter och kyler ner det i kallvatten. Enligt Bvc är det viktigt att vattnet har kokatmen jag vette fan om det är nödvändigt med vårt rena kranvatten.

• RubyRed

Det beror väl på om man har kommunalt vatten eller egen brunn som jag förstått det.

Har man kommunalt vatten så behöver man inte koka det. Jag har bara gjort det de första veckorna med båda mina barn och ingen av dom har blivit sjuk av ersättningen (superimmunförsvar på båda med bara små förkylningar då och då, 4åringen har varit sjuk så få gånger att jag kan räkna dom på ena handen).. Men efter vad jag läst nyss så rekommenderas det att man kokar vattnet upp till 4 månader.

Det går ju att förvara förkokt vatten 6 timmar i kyl så slipper man stå och kyla det i vattenbad :) och jag använder mam anti-cholicflaskor som inte bör sänkas i vatten vilket försvårar nedkylning av nykokt vatten en aning, hehe..

• Rani
    RubyRed skrev 2013-02-25 15:18:25 följande:
    Det beror väl på om man har kommunalt vatten eller egen brunn som jag förstått det.

Har man kommunalt vatten så behöver man inte koka det. Jag har bara gjort det de första veckorna med båda mina barn och ingen av dom har blivit sjuk av ersättningen (superimmunförsvar på båda med bara små förkylningar då och då, 4åringen har varit sjuk så få gånger att jag kan räkna dom på ena handen).. Men efter vad jag läst nyss så rekommenderas det att man kokar vattnet upp till 4 månader.

Det går ju att förvara förkokt vatten 6 timmar i kyl så slipper man stå och kyla det i vattenbad :) och jag använder mam anti-cholicflaskor som inte bör sänkas i vatten vilket försvårar nedkylning av nykokt vatten en aning, hehe..

Jag har kommunalt vatten så jag har inte kokat det utan värmt i micron till ljummet. Tänkte mest om det var någon skillnad på nan och babysemp som gjorde att man inte kunde göra det med babysemp. Jag tänker alltså inte på vattnets renhet. Men jag läste nu på babysempen att de följer WHOs rekommendationer och de ser ju ut som de gör eftersom inte alla har lika rent vatten som Sverige.

Men det har alltså inget med näringen eller pulvrets förmåga att blanda sig att göra? Någon som vet?
    RubyRed skrev 2013-02-25 15:18:25 följande:

• ummabdilleh
    Sandylol skrev 2013-02-25 14:50:14 följande:
    Jag gjorde likadant med nan som babysemp, men jag har värmt vattnet sen blandat i pulvret, så alltså ljummet vatten :)

samma har.
  • ummabdilleh
    Rani skrev 2013-02-25 14:38:53 följande:
    Min dotter får ersättning och jag har hittills gett NAN men vill nu prova babysemp. Med NAN har jag blandat pulvret i ljummet vatten. På babysemp står det att man ska blanda i kokhett vatten. Jag tycker det verkar bökigt och undrar därför om man kan blanda i ljummet? Hur gör ni?

jag personligen tycker att nan ar battre for mina fick ont i magen av babysemp
  • Rani
    ummabdilleh skrev 2013-02-25 16:21:33 följande:
    jag personligen tycker att nan ar battre for mina fick ont i magen av babysemp

Det har jag hört från flera därför har jag kört på nan. Men jag skulle helst viöja undvika nestlé om det går och vill därför prova babysemp.
  • dec2010

Jag blandat pulvret i hälften av vattnet (i koktemperatur) o fyller på med kallt kranvatten när pulvret löst sig.

Voila! Färdig lagom ättempererad ersättning!

Tydligen viktigast att pulvret får lösas i kokande vatten pga luftvägar o vad det var för barnen.

• ummabdilleh
    Rani skrev 2013-02-25 16:24:16 följande:

Det har jag hört från flera därför har jag kört på nan. Men jag skulle helst viöja undvika nestlé om det går och vill därför prova babysemp.

ok.) blir det problem med magen kan du alltid testa de dar magdropparna som man kan kopa pa apoteket.)
  • dec2010

Ni som haft barn som fått ont i magen av ersättningen, har ni blandat i kokande eller ljummet vatten? Tänker om det påverkas av att inte lösas upp ordentligt eller så.

Vet ju inte men det kan ju ha med vartannat o göra.

Svar på tråden Fråga till er som ger babysemp pulver.