• Qwaser

Fråga till er med en "sladdis"

Hej!

Jag upptäckte i lördags att jag är gravid. Har två underbara barn hemma på 11 och 14 år. Så detta är verkligen en överraskning. Jag är 39 och min man 41 år.

Funderar lite hur ni där ute tänkte när ni hamnade i samma situation? För oss är det ngt som vi inte planerat, utan det bara "kom" ;). Vet inte hur vi ska tänka och göra.

Hur upplever ni det att få ett "sladdbarn"? Hur tog de äldre syskonmen det? Tvekade ni någon gång?

Vi har pratat fram och tillbaka. Tycker emellanåt att vi är för "gamla". Har en bra tillvaro i vardagen. Hur ska det nya barnet uppleva att växa upp med äldre syskon? Hur är det med orken som lite "äldre" (missförstå mig rätt) föräldrer? Orkar man med ett litet barn? Vad sa eran omgivning? Som ni märker har jag massor av funderingar.

Behöver all input som jag kan få, men undanber mig moralpredikningar av alla slag.

• Svar på tråden Fråga till er med en "sladdis"
  • Höghus

Jag har ingen sladdis men jag är storasyster till en (ungefär samma situation som er) och hen är det bästa som hänt vår familj. Under uppväxen var vi fyra som tog oss an sladdisen och hjälptes åt och tom mina tonårskompisar älskade mitt lillasyskon och hen fick följa med överallt. Idag är jag och det andra syskonet snart 40 och sladdisen snart 30 och vi är lika nära som vi alltid varit.

• Qwaser

Tack för ditt svar Höghus.
    Det låter precis så underbart som jag någonstans går och hoppas att det ska vara att få ett syskon fast man själv är lite äldre. Vad skoj att höra från syskonsidan, och inte bara från föräldrasidan.

• straw2008
    Höghus skrev 2013-02-25 08:48:47 följande:
    Jag har ingen sladdis men jag är storasyster till en (ungefär samma situation som er) och hen är det bästa som hänt vår familj. Under uppväxen var vi fyra som tog oss an sladdisen och hjälptes åt och tom mina tonårskompisar älskade mitt lillasyskon och hen fick följa med överallt. Idag är jag och det andra syskonet snart 40 och sladdisen snart 30 och vi är lika nära som vi alltid varit.

Den erfarenheten har jga oxå av sladdbarn, när familjen lever som en kärnfamilj.
    I kinamockaskogen.....
  • EllinorE

Hej hej! Det är jag som är sladdisen!
    Min mamma hade två söner som va 20 och 22 när hon fick mig!
    Läkaren kom och frågade (som de gör med äldre mammor) hur det kändes och så.
    Varpå min mamma svarade: Att få mina pojkar va som att få en stor fin tårta! Men denna lilla är marsipanrosen!
    Så I mina födslopapper heter jag Ellinor Marsipanrosen **********!
    Hoppas att ni behåller och njuter av er lilla marsipanros också!
    Jag är nu 23, min mamma är 66 och vi är lyckliga :) 

• Indianica

Har ingen erfarenhet av sladdisar men är själv 35 + och kan tänka mig en sladdis om några år. Vil inflika att i storstäder är ju medelåldern bland förstföderskor runt 38, så idag är man absolut ingen uppseendeväckande gammal mamma när man är runt 40 med bebis (särskilt inte vid tredje barnet)

• Majken

Vår dotter kom när storasyster var 14,5 år (visserligen planerat men ändå en sladdis) och allt har gått kanonbra! Nu är våra tjejer snart 8 år resp 22,5 år och den stora har flyttat hemifrån, men är ju som en liten "extramamma" för sin lillasyster. Vi upplever att de på sina egna vis är så otroligt stolta över varandra!

Jag var 38 år (maken ett år yngre) när lillasyster kom och kan helt ärligt säga att vi båda njutit och fortfarande njuter av varenda sekund med vår lillfis! Är så mkt tryggare i föräldrarollen och oss själva nu när vi är 40+ Jag kan varmt rekomendera att skaffa barn "sent" i livet - det är fantastiskt!!
    Hur reagerar din man på detta?

Grattis

• Majken

Grattis och Lycka Till, skulle det stå!! (Skit-app som inte kan ta vissa tecken)

• Qwaser

EllinorE, blir rörd till tårar när jag läser om dina fina namn. Vilken ära att få vara marsinpanrosen i familjen. Skänt att höra att ni har en bra relation du och din mamma. Precis så vill jag att det ska vara (om vi behåller denna lilla).

Indianica: Du har helt rätt. Kanske för att jag var relativt ung när jag fick de första, så tycker jag att jag är för gammal nu. När jag var småbarnsförälder så roade våra kompisar sig med krogen och resor. Det är väl resorna som jag känner lockar nu, men varför inte resa med småbarn...

Majken: Precis så tror jag att det kan bli, att de större syskonen tar ett extra litet större ansvar. Blir som extraföräldrar. Hur hanterade ni det när sladdisen var mindre och ni kanske behöve "barnvakt"? Kände sig storasyster "tvungen" eller erbjöd hon sig själv? Vill ju inte känna att de stora får ta ett större ansvar än vad som är rätt. Det är ju inte deras ansvar, om du förstår hur jag resonerar.
    Hur reagerade eran omgivning, släkt och vänner? Det är väl också där som vi känner att vi blir "ensamma" i situationen. Alla vår vänner har större barn. Men när vi träffas så är det alltid med barnen i centrum, så min tanke är att den lilla inte ska vara ivägen.
    Jag kan ju säga att vi är lika tveksamma båda två. Men när jag hör alla era fina ord så väger skålen för mig över åt det postivia håller. Min man ser nog också att den fritid som vi nu har fått framför oss är behaglig, men hur ser det ut när barnen börjar flytta hemifrån? Kommer vi att sitta som två holkar och fundera vad vi ska göra, eller ska vi sitta på golvet och leka med en liten "marsipanros" som får våra uppmärksamhet.... Känslan att vara för gammal finns hos oss båda. Då är det kanske inte nu, men i framtiden. När barnen blir 20 så är vi runt 60. Orkar man då? Fast som flera sagt i andra trådar så håller man sig nog ung på ett annat sätt. Funderar även om den lilla kommer att känna sig som ett ensambarn när storasyskonen flyttar hemifrån.

Majken, får jag fråga om båda barnen har samma pappa?

• Kraftverk

Vi räknar vår minsting som sladdis, men det är väl kanske ett gränsfall. De stora barnen var 7 och 10 när han föddes i alla fall, och vilken lycka han är för oss alla! Han är ren njutning, det bästa som har hänt oss. Storasyskonen avgudar honom, likaså deras kompisar. Han får hänga med på allt, alltid välkommen och hela familjen älskar att introducera honom i nya aktiviteter som resten gillar. Som 2,5-åring är han van vid både skridskoåkning, slalom, datorer/iPads och allt annat som de äldre syskonen gör.

Våra stora tog det bra tycker jag, 7-åringen blev överlycklig över att bli mellanbarn - det verkade väldigt bra att vara tyckte han. Stora tjejen tyckte nog att det var lite konstigt kanske först, men vande sig snabbt vid tanken och har pysslat om honom som få sedan han föddes.

Grattis och ett stort lycka till - ni har en underbar tid framför er!   

• Qwaser

Tack Kraftverk!

Ännu ett exempel som visar på glädjen med ett till litet sladdbarn.

Ni är alla för underbara som delar med er av era erfarenheter.

• överanalysera
    EllinorE skrev 2013-02-25 12:37:23 följande:
    Hej hej! Det är jag som är sladdisen!
    Min mamma hade två söner som va 20 och 22 när hon fick mig!
    Läkaren kom och frågade (som de gör med äldre mammor) hur det kändes och så.
    Varpå min mamma svarade: Att få mina pojkar va som att få en stor fin tårta! Men denna lilla är marsipanrosen!
    Så I mina födslopapper heter jag Ellinor Marsipanrosen **********!
    Hoppas att ni behåller och njuter av er lilla marsipanros också!
    Jag är nu 23, min mamma är 66 och vi är lyckliga :) 
    Vad fint! :)
  • Majken

Nej, vår stora har aldrig känt sig "tvingad" att vara barnvakt! Faktum är att vi så otroligt sällan har behövt eller velat ha barnvakt. Vi är riktiga hemmamänniskor, byggde hus på landet i samma veva lillasyster föddes och har inte haft så stora behov av lämna bort den lilla.
    De har inte samma pappa men storasyster var bara 4 år när min nuvarande man kom in i hennes liv och då bio-pappan inte varit speciellt närvarande så ser de varann som far och dotter. Hon bytte från bio-pappans efternamn till vårt (hans från början men vi är ju gifta) direkt när hon blev myndig!

Omgivningen reagerade positivt och var glada för vår skull! Vännerna har ju inga småbarn längre och visst har vi "tappat" lite kontakt med en del eftersom vi lever i olika fas så att säga? Men å andra sidan har vi genom både föräldragrupp, bvc-grupper, dagis och nu skolan, fått nya vänner som blivit otroligt nära och viktiga för oss!!

Jag ser verkligen BARA fördelar med vår lilla "marsipanros" (underbar liknelse!) och känner att hon håller oss unga snarare än "äldre"! Vi är nu 46 resp 45 år och vår "lillsmumla" blir 8 år i sommar!

Jag tror inte att ni kommer ångra er, snarare känna att det var meningen att familjen skulle få lyckan att uppleva en liten sladdis!

• gajo

Vad härligt att läsa alla dessa positiva kommentarer! Själv är jag snart 37 och min man 42 och vi väntar vårt 3:e barn. De stora grabbarna är 14 och 16 år. Det ska bli spännande att börja om igen!!! Vår 16 åring kom härom kvällen och berättade hur han längtade efter det lilla pyret som beräknas om 6 veckor, vilket gjorde mitt mammahjärta så varmt..

• duntäcke

Jag har inga sladdbarn, men jag var ett. Mina yngsta storasyskon var 10 och 12 när jag föddes (dom hade en annan mamma dock, bodde med oss varannan vecka). 
    När jag föddes var 10åringen rätt intresserad, och 12åringen sket i mig, han hade ju ett eget liv. Under mina småbarnsår brydde syskonen sig inte jättemycket (har jag fått höra) men när jag blev äldre (6 kanske?) började dom verkligen bry sig. Dom tog mig på utflykter, passade mig och jag fullkomligt avgudade dom. 
    I mina tonår var det dom jag ringde och grät ut mina hjärtesorger för, dom jag åkte till och chillade och klagade lite över livet för ibland och när jag som 15åring trodde att jag var gravid var det dom jag berättade för. Dom har hämtat mig på festivaler, övningskört med mig och jag älskar dom något sjukt. 
    För mig var det underbart att ha dom, det behöver inte bli likadant för er, men jag tror att i dom flesta fallen så har man utbyte av varandra trots åldersskillnaden. 
    Min mamma var förövrigt 45 när ho fick mig, hon orkade. 
    Lyckatill! 

• cattus

Här är det lite både och.
    Jag har en sladdsyster som är 14 år yngre än mig. Ingen stor grej egentligen, vi har inte haft så mycket kontakt efter som jag flyttade hemifrån vid 15 så det var bara ett år tillsammans. Sedan har vi bott på olika platser tills nu på senare år. Vi jobbar nu istället tillsammans och kontakten blir bättre och bättre.

Det lustiga är att vi nu båda väntar barn samtidigt. Hon i maj och jag i september. Och vår lilla/e blir ett riktigt sladdbarn då mina två första är 21 och 22 nu. Ingen av dom bor hemma. 
    Är själv 44 så det här var en jätterolig tråd att hitta, med fler som är i liknande situationer på olika sätt.

Har inte berättat ännu för sönerna då vi skall göra Kub och mkp först innan vi vill säga något(lättare att hålla hemligt då de inte bor hemma). Ej samma pappa.

EllinorE: Vet du vad dina bröder tyckte då de fick veta? Är lite nervös över reaktionerna.  

• Alex03

Vi är i precis samma situation. Jag är 39, min man 46, vi har två barn 10 och 14 år och nu är jag gravid och vet varken ut eller in. Därför är jag nyfiken att höra vad ni kom fram till och hur era argument gick?

Svar på tråden Fråga till er med en "sladdis"