Inlägg från: nuharjagbytt |Visa alla inlägg
  • nuharjagbytt

Byta skola efter åk 1 gymnasium

Har han pratat med studie och yrkesvägledaren på skolan? Jag funderar på om han verkligen måste läsa om ettan, ser inte den ganska lika ut på de olika linjerna numera?

• nuharjagbytt
    mandelblomma skrev 2013-02-24 08:55:47 följande:
    det är ju liksom smartast, han har ju dessutom missat alla it och dataämnen.
    De grundämnen han har läst, svenska, eng, och matte A behöver han dock inte läsa eftersom han har betyg i dem.
    Så antingen kan han gå på matte B och ha himla mycket mer tid på det ämnet ( som han tycker är lite meckigt) och resten av de håltimmar han kommer få kan han passa på att fixa körkortet har jag lockat med Solig
    Det där låter ju jättebra speciellt att han inte behöver läsa om de ämnen han redan har betyg i.
    Jag fick läsa om en termin på gymnasiet när jag inte klarade praktiken, det är väldigt många år sedan. Jag hade ju betyg i ämnena och höll väldigt låg profil, jag kunde det ju redan. Mot slutet av terminen fick jag veta att nästan alla lärarna ville sänka mitt betyg eftersom jag inte visat vad jag kunde. Då rasade allt fullständigt och jag slutade den utbildningen. Vilket jag i och för sig inte ångrar då jag senare läste teknik istället.

Min son gick ut gymnasiet förra året och matte B är meckigt. Matte A är i princip bara repetition men det nya börjar i Matte B. När man väl fått kläm på hur det ska vara går det lättare sedan. Sonens betyg sjunk på matte B men ökade sedan igen.
Svar på tråden Byta skola efter åk 1 gymnasium