Inlägg från: Skarpa |Visa alla inlägg
  • Skarpa

Byta skola efter åk 1 gymnasium

Jag bytte efter första året, och fick gå 3 år på det nya programmet. Jag ångrar det inte ett dugg. För mig handlade det i slutändan om att hitta ett sätt att kunna/orka gå färdigt gymnasiet, så jag tror det kan bero lite på vad man söker också. Om det är viktigt att göra saker samtidigt som kompisarna så känner man kanske att det är viktigare att gå kvar så man tar studenten samtidigt.

Nu ser väl gymnasiesystemet lite annorlunda ut än när jag gick så jag vet inte hur högskoleförberedande alla program är, men det brukar väl inte vara svårt att komplettera om det är något man vill göra. Det finns ju naturbasår och preparandkurser på högskolan, t.ex.

Jag tror på att satsa på sådant man vill göra. Få val är permanenta, och när man är så pass ung som man är i gymnasiet så har man ändå tid att rätta till studieval som man senare insåg inte var vad man ville. Men jag tycker inte det är konstigt om man i den åldern inte är helt säker på vad man vill "bli när man blir stor" så jag tror på att utgå från det man vill, så länge det inte är ett tillfälligt infall.

Han kan ju alltid söka, som någon ovan föreslog. Det blir ju något mer konkret att bygga ett beslut på om han kommer in.

Feed me cookies and I'm all yours ♥
Svar på tråden Byta skola efter åk 1 gymnasium