Inlägg från: Xanthea |Visa alla inlägg
  • Xanthea

Lite hjälp 16-årig dotter

Tonåren handlar ju en hel del om ge & ta, spårning lite i överkant för mej, tjejen börjar ju bli vuxen och är väl det tonåren handlar om igentligen. vid 16 är man ju lite i kanske ingemansland tror man fixar det mesta man är STOR men behöver ändå mamma & pappa även om dom inte säger så rakt ut.

Tips är med att sätta sig in, jag har bra koll på mina tonåringars kompisar osv, Att din dotter inte vill prata med dej ser jag mer som (om hon INTE pratar med dej slipper man skäll och gnäll vilket är jobbigt) prata prata förklara att man som förälder inte BLIR förbannad man blir ju orolig när man inte vet vart dom är och dom ljuger.

Förklara ordentligt utan gap och skrik, att om hon sagt direkt om hon och hennes kompis sagt att dom skulle sova hos en kille så hade det varit bättre då du vet vart hon är och vem hon är med och man känner sig lugnare som förälder när man bara VET. Visst sen kan umgänge spela in givetvis, du nämde nån var på ungomshem jag kommer inte dra några paraleller här känner inte grabben kan ju vara där för det är tufft hemma,hittat på skit osv.Klart att det sänder signaler som man kanske inte gillar upp till var och en pratar vi att det är hash och droger ja då är det ju helt enkelt inte så bra..

Hur som för en dialog, skapa förtroende på båda håll ge & ta, straff biter inte direkt i den åldern heller kanske blir att det byggs på och man tappar dom.om 2år är hon 18 myndig och allt med det innebär

lycka till          

Svar på tråden Lite hjälp 16-årig dotter