• Anonym

Knölig i slidöppningen :(

Det är helt normalt, de flesta har knölar. Jag är både knölig och knottrig. När jag var ung gick jag till en gynekolog för jag trodde något var fel på mig men han sa att det är helt naturligt. En del har mer knölar än andra. För mig började det växa knölar och knottror när jag var vid 12 års åldern.

• Anonym
    Anonym (hjälp) skrev 2013-02-22 13:04:50 följande:
    Men jag är 26 år och har inte haft så innan vad jag vet :( Det känns nästan trångt om jag försöker föra in ett finger och som att det är i vägen.. Det är inte små flikar utan det är ganska stora knölar runt hela slidöppningen. 

Är det som "kuddar" ? Det är så jag har, men du kan ju gå till en gynekolog så dom får titta på dig? Tänkte eftersom du har fått så först nu.
  • Anonym

Hur stora är dessa knölar? Små som ärtor? Stora som 5 kronor? Är dom släta? Ojämna ? Jag ser också köttig ut i slidöppningen. Man har mkt fettknölar och sådant som kan svälla upp i vissa perioder

• Anonym
    Anonym (hjälp) skrev 2013-02-22 13:56:27 följande:
    Kan det vara framfall?? Kan man få det bara sådär? 

Googla på framfall, finns ju framfall av livmodern, bakre och främres slidvägg. Det ska ju utsättas stor press för att man ska få framfall, kraftig övervikt, fött barn? Det brukar kännas som att nåt är på väg att ramla ut när man står upp och en tryckkänsla.

Känn inne i slidab hur det känns. Normalt är att ha en stor knöl vid slidöppningen på slidans övre vägg, själv knölen kan också ha små knölar och knottror på sig. Sen brukar man även ha en knöl vid slidöppningen på bakre slidväggen(mot anus) den brukar vara lite mindre och mjukare men även den kan ha knölar på sig.

Så när man tittar på slidöppningen så ser man dessa knölar, det kan ju vara så att du bara behöver göra knipövningar också. När jag var yngre syntes inte knölarna, dom kände jag bara med fingret. Nu är jag 25 och dom syns tydligt. Du kanske alltid har haft dom men inte sett dom tidigare.
  • Anonym
    Anonym (hjälp) skrev 2013-02-22 16:22:44 följande:
    Som ärtor, kanske lite mindre. Släta. Fettknölar.. Hmm ja det kanske det är.. Frågade min kille (vi har distansförhållande just nu) om jag brukar vara knölig där och han kände inte igen det. Han kanske säger nåt när han får se det själv.

Läste nånstans om de där med ärtor, googla det fanns bra svar. Men uppsök gynekolog för säkerhets skull
  • Anonym
    silhuett skrev 2013-02-23 13:04:11 följande:
    Det känns ju lite onödigt tycker jag, finns värre saker den akuta sjukvården behöver lägga resurserna på Obestämd Att boka in en tid för undersökning känns mer relevant.

TS, kan det vara knölen där g-punkten sitter? Jag har också en sån knöl strax innanför slidöppningen, och den är flikig på ytan. Ibland sitter den längre ner i slidan och ibland lite längre upp. Skulle tro att det beror på när i menscykeln det är.

Om nu livmodern är på väg ut är det inte akut då? Jag skulle inte kunna vänta, i alla fall skulle jag ringa sjukvården och berätta att jag tror jag drabbats av framfall och hur man ska agera då? Bara vila eller komma in direkt? Avvakta en gyntid?
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-23 14:12:26 följande:

Om nu livmodern är på väg ut är det inte akut då? Jag skulle inte kunna vänta, i alla fall skulle jag ringa sjukvården och berätta att jag tror jag drabbats av framfall och hur man ska agera då? Bara vila eller komma in direkt? Avvakta en gyntid?
    Livmoderframfall är inget som är akut kvinnor går med stora framfall i åratal utan att det åtgärdas.
Svar på tråden Knölig i slidöppningen :(