Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

    Hur tidigt tycker ni att ert barn ska få betyg?

    Jag är lite ambivalent inför det hela. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en helt betygsfri skola, men som skolan ser ut och är utformad idag så upplever jag att betygen behövs och jag skulle kunna tänka mig dem tidigare än idag också - utan tvekan.

    Allra helst skulle jag vilja ha utförliga omdömen från år ett utifrån kunskapskraven. Då behövs inget betyg. Jag upplever dock en rädsla för att vara ärlig med hur mindre barn faktiskt klarar sig rent kunskapsmässigt i något slags missriktad välmening, vilket inte sällan slår hårt tillbaka när de väl ska ha betyg högre upp i åldrarna och det tycker jag är ett problem. Det ska inte komma som en nyhet i år 6 eller 7 att man har svårigheter med sin läsning exempelvis. Jag som förälder vill veta för att kunna möta och hjälpa mitt barn på bästa sätt med skolarbetet och sin kunskapsutveckling och också ha möjlighet att kräva åtgärder om det faktiskt behövs. Däremot tycker jag inte att en 8-åring är förtjänt av att få ett betyg i handen. Han/hon behöver bli uppmuntrad och få veta vad han/hon har för starka sidor och vad han/hon behöver träna lite mer på, men mer utförligt är det förälder och lärare som har nytta av att veta.


    Stjärnfall76 skrev 2013-02-22 11:13:13 följande:
    Sedan tror jag det är kul för barn som lägger manken till att få den här belöningen med ett bra betyg. Det tyckte i alla fall jag, även om jag var tvungen att vänta ändra till åk 8.         
    Det finns barn som lägger manken till alldeles väldigt men ändå inte får ett bra betyg/når kunskapskraven.......eller kanske ens betyg alls. Livet är inte så rättvist, tyvärr kan man tycka.
  • Flickan och kråkan
    Stjärnfall76 skrev 2013-02-22 15:35:32 följande:

    Men det är väldigt få barn som kämpar och pluggar och ändå inte klarar sig. Dessa måste ju fångas upp för de har ju troligtvis nåt problem, ibland så " enkelt" som dyslexi. De flesta ungdomar med dåliga betyg skiner i skolan.
    Så jättefå är de inte, särskilt inte om man till den kategorin lägger till de barn som hela sin skoltid hänger på gärdesgården och dem som ligger mitt på ett E. Sådär uppmuntrande att kämpa och plugga och inte få betyg, eller kämpa och plugga och hela tiden bli varnad och ha "hotet" om ett icke-betyg hängande över sig, eller att kämpa och plugga och inte nå över E - vilket är JÄTTEVANLIGT. 

    Och ja, det finns barn och ungdomar som skiter i skolan. Betyg hjälper rätt lite vad gäller just den kategorin är min erfarenhet. 

    Jag håller helt och hållet med dig om att barn som ligger på gränsen eller har svårigheter ska fångas upp tidigt. Det upplever jag att skolan är dålig på. Man låter det gå alldeles för länge och slätar över i - som sagt - något slags missriktad välmening. Det är därför jag kan tänka mig betyg tidigare för att helt enkelt få en större tydlighet från skolans sida om att verkligen säkerställa var barnet kan och inte kan för ska man sätta ett betyg så måste man veta exakt vilka kunskaper eleven har utifrån uppsatta kunskapskrav. Men små barn behöver inte ha betyget i sin hand. Det räcker att föräldern vet var barnet ligger kunskapsmässigt.
  • Flickan och kråkan
    SannaMac skrev 2013-02-23 07:18:25 följande:
    Jag håller inte med om att ett betyg är ett "hjälpmedel" för läraren - det är ju jag som lärare som sätter betyget och för att alls kunna sätta betyget behöver jag hela tiden ha stenkoll på vad eleven behärskar och inte. Betygen sätter ju inte sig själv liksom. Och ibland (vilket jag skrev i min debattartikel, länk ovan) tar själva betygsättningen och dokumentationen runtomkring så pass lång tid att vi faktiskt får mindre tid till själva planeringen och utvärderingen av undervisningen - farligt!

    Skulle vi ha mindre elevgrupper och mer tid att planera, visst, då skulle vi utan problem ha tid att sätta oss ner och dokumentera, sätta betyg osv - men då skulle betygen å andra sidan inte tjäna något syfte kanske, för eleverna fick ju hela tiden den hjälp de behövde

    Vissa elever, även i sexan, är fortfarande så omogna och förstår inte vad betyg innebär. De är fortfarande på nivån att det är roligare att leka - medan andra i sexan vill SÅ mycket och blir så otroligt stressade + har massor av press hemifrån på att NU få så höga betyg som möjligt. Detta behöver vi jobba med...
    SannaMac skrev 2013-02-23 07:23:09 följande:
    Håller med att det är helt galet att de kan dröja upp till högstadiet innan läs- och skrivsvårigheter upptäcks - det ska ju inte kunna hända! Men dessvärre, de lärare som då missar att en viss elev har dessa svårigheter - den skulle förmodligen sätta ett godkänt betyg/skriva ett godkänt omdöme på den här eleven ändå... Mycket beror på den kraftigt minskade tid till planering och uppföljning av vår undervisning som vi lärare (och eleverna i sin tur...) drabbas av. Vi har för mycket runtomkring-arbete helt enkelt.

    Skrev om detta här: (en liten inblick i den crazy vardagen )

    minasannaord.wordpress.com/2013/02/11/jag-vil...
    Nej, betygsättningen tar inte särskilt lång tid. Det som tar tid är bedömningen och den ska jag som lärare göra - betyg eller inte och oavsett ålder på barnet. Jag jobbar på högstadiet och har satt betyg i bra många år. Att sätta själva betyget tar inte lång tid. Det som däremot tar tid är bedömning av alla uppgifter eleven gör för att vara säker på var eleven ligger kunskapsmässigt. MEN det ska ju faktiskt även lärare i de lägre årskurserna göra.

    Visst kan en lärare sätta ett felaktigt betyg, men betyget tvingar ändå läraren att på ett helt annat sätt ha helt torrt på fötterna på vad eleven faktiskt kan och inte. Såväl elever som föräldrar vill ständigt ha motivering för de betyg som jag ger, dvs varför han/hon får det betyg jag satt och vad han/hon ska träna på för att utöka sina kunskaper, vad han hon brister i etc.

    Vi rättar dessutom tillsammans i ämnesgrupperna alla nationella prov anonymt. Skulle det visa sig att jag som enskild lärare satt betyg som är helt galna så måste jag ju göra något åt det och omvärdera mitt sätt att bedöma. 

    Jag håller helt och hållet med dig om att man måste minska dokumentationsbördan för den är helt absurd i dagsläget, men att faktiskt lägga stor vikt och tid vid vad eleven faktiskt kan och inte kan är rätt väsentligt.
  • Flickan och kråkan
    SannaMac skrev 2013-02-23 07:18:25 följande:
    Vissa elever, även i sexan, är fortfarande så omogna och förstår inte vad betyg innebär. De är fortfarande på nivån att det är roligare att leka - medan andra i sexan vill SÅ mycket och blir så otroligt stressade + har massor av press hemifrån på att NU få så höga betyg som möjligt. Detta behöver vi jobba med...
    Men det är ju ett problem vi skapat genom det skolsystem vi har. Inte betygen i sig. Det handlar ju om en ovana vid att få och ge omdömen och vad betyg är för något. Viktigt att göra föräldrar medvetna om vad kunskapskraven och betygen står för. Kunskapskraven följer ju trots allt en röd tråd ända från år 1-3 så det bör inte komma som en överraskning i år 6 enbart för att första betyget ges då. Betyget avspeglar ju enbart de kunskapskrav eleven för tillfället behärskar. Vilket betyg eleven får ska därför vara en självklarhet för såväl elev som förälder. 
  • Flickan och kråkan
    SannaMac skrev 2013-02-23 07:23:09 följande:
    Håller med att det är helt galet att de kan dröja upp till högstadiet innan läs- och skrivsvårigheter upptäcks - det ska ju inte kunna hända! Men dessvärre, de lärare som då missar att en viss elev har dessa svårigheter - den skulle förmodligen sätta ett godkänt betyg/skriva ett godkänt omdöme på den här eleven ändå... Mycket beror på den kraftigt minskade tid till planering och uppföljning av vår undervisning som vi lärare (och eleverna i sin tur...) drabbas av. Vi har för mycket runtomkring-arbete helt enkelt.

    Skrev om detta här: (en liten inblick i den crazy vardagen )

    minasannaord.wordpress.com/2013/02/11/jag-vil...
    Men betyget följer ju med eleven upp. En lärare som ständigt sätter glädjebetyg kommer att möta på patrull från kollegor. Man samrättar självklart och arbetar med att få en så enhetlig bedömning som möjligt. Det tar jag för givet att man gör även i år 1-6. Att sänka betyg är inte något man vill behöva göra i någon större utsträckning. Jag har tagit över klasser som haft outbildade lärare som satt sådär ett betygssteg för höga betyg rakt över. Det är inte poppis kan jag hälsa. Att motivera sänkningar och all besvikelse och tandagnissel som följer med det är pest. Kan betyg få en ökad röd tråd genom grundskolan, så vore det alldeles förträffligt för den behövs i dagsläget. Jag sitter med elever i år 8 som fortfarande har grymt svårt att smälta det faktum att de ligger på betyget E, men tidigare i grundskolan hela tiden fått höra att allt är jättebra och att de är flitiga och duktiga.
Svar på tråden Hur tidigt tycker ni att ert barn ska få betyg?