SannaMac skrev 2013-02-23 07:18:25 följande:
Jag håller inte med om att ett betyg är ett "hjälpmedel" för läraren - det är ju jag som lärare som sätter betyget och för att alls kunna sätta betyget behöver jag hela tiden ha stenkoll på vad eleven behärskar och inte. Betygen sätter ju inte sig själv liksom. Och ibland (vilket jag skrev i min debattartikel, länk ovan) tar själva betygsättningen och dokumentationen runtomkring så pass lång tid att vi faktiskt får mindre tid till själva planeringen och utvärderingen av undervisningen - farligt!
Skulle vi ha mindre elevgrupper och mer tid att planera, visst, då skulle vi utan problem ha tid att sätta oss ner och dokumentera, sätta betyg osv - men då skulle betygen å andra sidan inte tjäna något syfte kanske, för eleverna fick ju hela tiden den hjälp de behövde
Vissa elever, även i sexan, är fortfarande så omogna och förstår inte vad betyg innebär. De är fortfarande på nivån att det är roligare att leka - medan andra i sexan vill SÅ mycket och blir så otroligt stressade + har massor av press hemifrån på att NU få så höga betyg som möjligt. Detta behöver vi jobba med...
SannaMac skrev 2013-02-23 07:23:09 följande:
Håller med att det är helt galet att de kan dröja upp till högstadiet innan läs- och skrivsvårigheter upptäcks - det ska ju inte kunna hända! Men dessvärre, de lärare som då missar att en viss elev har dessa svårigheter - den skulle förmodligen sätta ett godkänt betyg/skriva ett godkänt omdöme på den här eleven ändå... Mycket beror på den kraftigt minskade tid till planering och uppföljning av vår undervisning som vi lärare (och eleverna i sin tur...) drabbas av. Vi har för mycket runtomkring-arbete helt enkelt.
Skrev om detta här: (en liten inblick i den crazy vardagen
)
minasannaord.wordpress.com/2013/02/11/jag-vil.../
Nej, betygsättningen tar inte särskilt lång tid. Det som tar tid är bedömningen och den ska jag som lärare göra - betyg eller inte och oavsett ålder på barnet. Jag jobbar på högstadiet och har satt betyg i bra många år. Att sätta själva betyget tar inte lång tid. Det som däremot tar tid är bedömning av alla uppgifter eleven gör för att vara säker på var eleven ligger kunskapsmässigt. MEN det ska ju faktiskt även lärare i de lägre årskurserna göra.
Visst kan en lärare sätta ett felaktigt betyg, men betyget tvingar ändå läraren att på ett helt annat sätt ha helt torrt på fötterna på vad eleven faktiskt kan och inte. Såväl elever som föräldrar vill ständigt ha motivering för de betyg som jag ger, dvs varför han/hon får det betyg jag satt och vad han/hon ska träna på för att utöka sina kunskaper, vad han hon brister i etc.
Vi rättar dessutom tillsammans i ämnesgrupperna alla nationella prov anonymt. Skulle det visa sig att jag som enskild lärare satt betyg som är helt galna så måste jag ju göra något åt det och omvärdera mitt sätt att bedöma.
Jag håller helt och hållet med dig om att man måste minska dokumentationsbördan för den är helt absurd i dagsläget, men att faktiskt lägga stor vikt och tid vid vad eleven faktiskt kan och inte kan är rätt väsentligt.