Hur tidigt tycker ni att ert barn ska få betyg?
SannaMac skrev 2013-02-23 07:18:25 följande:
Jag håller inte med om att ett betyg är ett "hjälpmedel" för läraren - det är ju jag som lärare som sätter betyget och för att alls kunna sätta betyget behöver jag hela tiden ha stenkoll på vad eleven behärskar och inte. Betygen sätter ju inte sig själv liksom. Och ibland (vilket jag skrev i min debattartikel, länk ovan) tar själva betygsättningen och dokumentationen runtomkring så pass lång tid att vi faktiskt får mindre tid till själva planeringen och utvärderingen av undervisningen - farligt!Skulle vi ha mindre elevgrupper och mer tid att planera, visst, då skulle vi utan problem ha tid att sätta oss ner och dokumentera, sätta betyg osv - men då skulle betygen å andra sidan inte tjäna något syfte kanske, för eleverna fick ju hela tiden den hjälp de behövde

Vissa elever, även i sexan, är fortfarande så omogna och förstår inte vad betyg innebär. De är fortfarande på nivån att det är roligare att leka - medan andra i sexan vill SÅ mycket och blir så otroligt stressade + har massor av press hemifrån på att NU få så höga betyg som möjligt. Detta behöver vi jobba med...